صفحه اصلی / اسلایدر / ۹۵ درصد صاحبان خانه‌های لوکس مالیات نداده‌اند/فرار لوکس‌نشینان از پرداخت مالیات
۹۵ درصد صاحبان خانه‌های لوکس مالیات نداده‌اند/فرار لوکس‌نشینان از پرداخت مالیات

۹۵ درصد صاحبان خانه‌های لوکس مالیات نداده‌اند/فرار لوکس‌نشینان از پرداخت مالیات

کسب و کار نیوز- قانون مالیات بر واحدهای لوکس با آغاز دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰ کلید خورد. این دولت اصرار داشت که با این مالیات ها بتواند عدالت اجتماعی در مالیات ستانی ایجاد کند. از همان سال تا به امروز نیز در پی شناسایی این واحدها و دریافت مالیات از آن ها بوده است. البته نمی توان اعلام کرد که در طی این دو سال، موفقیت بزرگی در این راستا به وجود آمده چرا که این مالیات تا مدت ها به خاطر جمع آوری اطلاعات، عملاً درآمدی برای دولت نداشت.

به گزارش کسب و کار نیوز ، از آن زمان تا به امروز، سازمان امور مالیاتی کشور مشغول شناسایی خانه های لوکس است. در این میان، تعدادی پیامک نیز از سوی سازمان به مالکان این واحدهای لوکس ارسال شده است و طرح مزبور با جدیت دنبال می شود. البته طبق انتظاری که وجود داشت، لوکس نشینان و مالکان این واحدهای باارزش و گرانقیمت، چندان از وضعیت به وجود آمده راضی نیستند و بسیاری از آنها نسبت به پیامک سازمان اعتراض داشتند. سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد: ۱۳۵ هزار و ۵۰۹ واحد مسکونی و باغ ویلای گران‌قیمت مشمول مالیات شدند که رقمی بالغ بر چهار هزار و ۴۳۶ میلیارد تومان مالیات برای آنها تعیین شده است و تاکنون مالکان نزدیک به ۶ هزار واحد مسکونی و باغ ویلای گران قیمت مالیات داده‌اند.

به گزارش سازمان امور مالیاتی کشور، براساس گزارش آخرین وضعیت اخذ مالیات واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای گران‌قیمت موضوع بند (ع) تبصره (۶) قانون بودجه، در سال ۱۴۰۲ از بین واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای گران قیمت گزارش شده توسط وزارتخانه‌های راه وشهرسازی، صمت، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و شهرداری ها به سازمان امور مالیاتی، در مجموع ۱۳۵ هزار و ۵۰۹ واحد مسکونی و باغ ویلای گران‌قیمت مشمول مالیات شدند و به مالکان آنها از طریق پیامک این موضوع اعلام شده است.

بر اساس گزارش سازمان امور مالیاتی، تاکنون مالکان پنج هزار و ۹۹۳ واحد مسکونی و باغ ویلای گران‌قیمت مشمول، حدود ۹۴ میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده اند و مابقی نیز در فرآیند وصول و اجرا است که اطلاعات لازم در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان بارگذاری شده و از طریق پیامک نیز به مالکان آنها اطلاع رسانی شده است. گفتنی است، سازمان امور مالیاتی روز گذشته نیز خبر داده بود که بیشتر دارندگان خودروهای لوکس هنوز مالیات نداده اند.

براساس این گزارش، از مجموع ۵۶۶ هزار و ۷۵۳ خودرو لوکس مشمول مالیات، تعداد ۲۳۵ هزار و ۶۱۷ مالک تاکنون نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام کرده‌اند که از آنان مبلغ دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان (معادل ۴۲ درصد) وصول شد. در طی سه سال گذشته (از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲) از مجموع ۷۸۲ هزار و ۳۲۳ خودرو شناسایی و گزارش شده توسط نیروی انتظامی، ۵۶۶ هزار و ۷۵۳ مالک خودرو مشمول مالیات به ارزش نزدیک به هفت همت شدند.

با وجود تلاش‌های دولت سیزدهم در دریافت مالیات از خانه‌ها و خودروهای لوکس، متأسفانه در قانون مذکور ابزار بازدارنده‌ای پیش‌بینی نشده است، به طوری که کل درآمدی که دولت از سال اول اجرای دریافت مالیات از خانه‌های لوکس به دست آورده ۳۰‌میلیارد تومان بوده است، یعنی رقمی کمتر از قیمت یک آپارتمان لوکس.

طبق بررسی دیوان محاسبات کشور، در سال گذشته تنها ۱۰‌درصد از مشمولان مالیات خودروهای لوکس اقدام به پرداخت مالیات کرده‌اند و بیش از ۱۰۰‌هزار مالک خودرو اعتنایی به مالیات تعیین‌شده نکرده‌اند. روزنامه جوان نوشت: همچنین حدود ۳/۳ هزارمیلیارد تومان از مالیات ۴/۴ هزارمیلیاردی لحاظ‌شده برای املاک گران‌قیمت بلاتکلیف است و صاحبان املاک لوکس اقدامی در جهت تعیین‌تکلیف و پرداخت مالیات مذکور نکرده اند.

دریافت مالیات از واحدهای مسکونی گران‌قیمت و باغ‌ویلاها از قانون بودجه سال۱۴۰۰ در دولت سیزدهم آغاز شد و در قانون بودجه سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نیز مورد تأکید قرار گرفت، اما با این اوصاف هنوز شناسایی واحدهای گران‌قیمت و معرفی آن‌ها به سازمان امور مالیاتی به صورت کامل انجام نشده است.

موضوع دریافت مالیات از خانه‌ها و زمین‌های لوکس با ارزش بیش از ۲۰‌میلیارد تومان در قانون بودجه۱۴۰۲ آمده بود، بر این اساس زمین‌های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، باغ‌ویلاهای مجاز (با احتساب عرصه و اعیان) و خانه‌های لوکس که ارزش آن‌ها بیش از ۲۰۰‌میلیارد ریال باشد، مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان دو در هزار می‌شوند. با وجود پافشاری سازمان امور مالیاتی کشور، در این دو سال، تنها ۹۳۶‌میلیارد تومان، یعنی کمتر از هزارمیلیارد تومان مالیات از لوکس‌سواران و کاخ‌نشینان دریافت شده است. دیوان محاسبات کشور دلیل وصول اندک مالیات را ترک فعل وزارت اقتصاد در شناسایی املاک و خودروهای لوکس می‌داند و هشدار می‌دهد وزارت امور اقتصادی و دارایی چنانچه همکاری لازم را انجام ندهد، پرونده این دستگاه اجرایی در دادسرا مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

نکته قابل تأمل این است که همین تعداد اندکی که در این دو سال شناسایی شده‌اند، نسبت به پرداخت مالیات‌شان بی‌اعتنا بوده‌اند، زیرا در چنین قانون مهمی ابزار درستی برای اجرا پیش‌بینی نشده است. بر همین اساس به نظر می‌رسد شاهد عدم‌جدیت سیستم مالیات‌ستانی و مؤدیان مرفه در زمینه مالیات بر دارایی‌ها به عنوان محور اصلی شکاف طبقاتی در کشور هستیم. بر اساس آخرین آماری که در مردادماه امسال رسانه‌ای شد، ۶‌هزارمیلیارد تومان مالیات تشخیصی برای خانه‌های لوکس در سه سال گذشته در نظر گرفته شده، اما تنها ۱۳۰‌میلیارد تومان آن وصول شده است. با توجه به این آمارها که از سوی سازمان امور مالیاتی اعلام شده است، ثروتمندان تنها ۲‌درصد از مالیات تشخیصی مربوط به املاک، ویلا و باغ‌ویلاهای لوکس را به دولت پرداخت کرده‌اند.

همچنین مطالعه کنید:

وزیر جهاد: ۲۵ درصد گوشت کشور توسط جامعه عشایر تولید می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، غلامرضا نوری وزیر جهاد کشاورزی در نخستین همایش بین‌المللی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.