صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / دانش‌بنیان ها محور محرک تولید و اشتغال شده اند/افزایش شرکت‌های دانش بنیان در برنامه هفتم
دانش‌بنیان ها محور محرک تولید و اشتغال شده اند/افزایش شرکت‌های دانش بنیان در برنامه هفتم

دانش‌بنیان ها محور محرک تولید و اشتغال شده اند/افزایش شرکت‌های دانش بنیان در برنامه هفتم

کسب و کار نیوز- معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور با اشاره به ظرفیت بسیار خوب شرکت های دانش‌بنیان بومی که در زمینه‌های مختلف فعالیت دارند، گفت: هم اینک ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان در کشور فعال است که طبق برنامه هفتم توسعه به ۳۰ هزار شرکت خواهد رسید.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهور در حاشیه بازدید از مجموعه کارگاهی دانش‌بنیان فشتام رشت با اشاره به ظرفیت های گیلان در حوزه های مختلف از جمله منابع انسانی افزود: افراد باهوش‌ و با استعداد بسیاری در استان های شمالی هستند و گیلان در بین نخبگان کشور سهم زیادی دارد اما از ‌پنانسیل نخبگان کمتر استفاده شده است.

حسین افشین افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان، محور محرک تولید، اشتغال و اقتصاد در کشور است و دولت چهاردهم نیز برنامه ویژه‌ای برای توجه به این شرکت‌ها، پارک‌های علم و فناوری و استفاده از ظرفیت آن‌ها برای رشد و توسعه دارد. وی با بیان اینکه گیلان نیز نقش ویژه‌ای در ایجاد شرکت‌های دانش بنیان دارد، گفت: طبق آمارهای موجود، یکصد شرکت دانش بنیان در استان گیلان در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند که باید بسترهای لازم برای بهره برداری از ظرفیت آن‌ها را فراهم کنیم.

معاون علمی رئیس‌جمهور با بیان اینکه بسته‌های حمایتی خوبی برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته شده است، گفت: دولت چهاردهم توجه ویژه‌ای به تولیدات و اقتصاد شرکت‌های دانش بنیان دارد چرا که این شرکت‌ها می‌توانند در رشد اقتصادی کشور و ایجاد اشتغال برای جوانان بسیار موثر باشند.

در ادامه این سفر یک روزه، معاون علمی رییس‌جمهور با همراهی استاندار گیلان و جمعی از مسئولان استان از نمایشگاه محصولات شرکت های دانش بنیان در فشتام رشت دیدن کرده و از نزدیک در جریان مسائل، ظرفیت ها و توانایی های دانش بنیان های استان قرار گرفت.

در این نمایشگاه محصولات شرکت های دانش بنیان استان از جمله ترانس تروئید قدرت و استبلایزر ولتاژ برق، تولید نیمه صنعتی ربات سمپاشی هوایی هوشمند و ارائه خدمات مرتبط، طراحی تولید نصب و راه اندازی سامانه های قرائت از دور برای صنایع برق و گاز و برخی دیگر از محصولات تولیدی به نمایش درآمده است.از دیگر دستاوردهای به نمایش درآمده در این نمایشگاه تولید نهال سالم و گواهی شده از ارقام مختلف کیوی فروت، تولید سنگ مصنوعی نانو پلیمر، طراحی و نگهداری نرم افزارهای تحت وب و طراحی و توسعه سامانه های خدمات نوین است.

در ادامه این بازدید از یک محصول شرکت دانش بنیان برای کنترل و مهار گیاه سنبل آبی که معضل جدی تالاب انزلی و سایر تالاب های استان است، رونمایی شد. در این محصول به گفته تولید کننده ترکیبات شیمیایی و خطرناک مانند سموم و آفت کش ها استفاده نشده و آسیبی به طبیعت و محیط زیست تالاب و اطراف آن وارد نمی کند.

ضرورت ایجاد زیرساخت های فناورانه

کیوان نقره کار، کارشناس فناوری

وقتی صحبت از رشد تولید می شود باید هم عوامل درون سازمانی و هم عوامل برون سازمانی مورد توجه قرار گیرد. باید استفاده از تجهیزات مناسب و بالا بردن سطح دانش در دستور کار قرار گیرد. از سوی دیگر قوانین و مقررات باید در راستای تسهیل فعالیت و عملکرد شرکتهای دانش بنیان بازنگری و اصلاح شود. بالابردن سطح دانش در این شرکتها نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

قوانین و مقررات برای سرعت گرفتن تولید و تسهیل گری برای فعالیت این شرکتها از طریق دولت و دیگر سازمانهای مرتبط باید انجام شود. امکان پرداخت تسهیلات و وام ها باید در دستور کار باشد. همچنین روابط باز تر با دنیا و دیگر کشورهای جهان در جهت تسهیل تجارت و صادرات باید دیده شود. معرفی شرکتهای دانش بنیان به دیگر کشورها نیازمند بهبود در روابط بین الملل است.

بنابراین یک زنجیره ای از اتفاقات، تجهیزات و نیروی انسانی یک شرکت دانش بنیان باید کنار هم قرار گیرد تا به رشد تولید در اقتصاد کمک کند. از آنجایی که که اکثر این شرکتها توسط فارغ التحصیلان، نخبگان و نابغه ها بنیان گذاری و اداره می شوند، می بایست توجه ویژه ای به آنها داشته باشیم. به عبارت بهتر باید اولویت توجه به این شرکتها باشد. دانش بنیان ها نباید در اولویت های پایین تر قرار گرفته و از دید دور بمانند.

زیرساخت های فناورانه باید ایجاد شود. از این طریق این شرکتها به راحتی خواهند توانست دانش خود را به روز کنند و از روابط با دیگر کشورها انتقال فناوری تحقق پیدا کند. با بهبود روابط با دیگر کشورها دانش روز در اختیار دانش بنیان ها قرار خواهد گرفت. لازم به ذکر است در هر حوزه ای که تولید وجود دارد نیاز به روابط باز با دیگر کشورها هستیم. این اتفاق مختص به دانش بنیان ها نمی شود. تولید و صادرات باید از طریق بهبود روابط با دنیا توسعه پیدا کند. البته محصول دانش بنیان چون قابلیت یک محصول نوآورانه، خاص و منحصر به فرد را داراست، می تواند یک موقعیت کم نظیر برای رونق تولید را به همراه داشته باشد.

در خصوص توسعه‌بخشی به فرصت‌ها، ما به توسعه بازارهای بین‌المللی نیاز داریم. ما باید فرصت لازم را به شرکت‌های مربوطه جهت بهره‌گیری از زیرساخت‌های جهانی مثل شبکه‌های اجتماعی فراهم کرده تا آن‌ها بدون هیچ مشکلی از این پیام‌رسان‌های بین‌المللی استفاده کنند.

در سطح بالاتر، دولت باید ارتباطات کلان داشته باشد. مسائلی ازاین‌دست باید صورت گیرد تا شاهد تحولات چشمگیر و واقعی در این حوزه باشیم. شرایط بی‌ثبات در اقتصاد کشور و نوسانات ارزی، کار این شرکت‌ها را برای پیشبرد اهدافشان بسیار سخت و پیچیده کرده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد دوبرابری تجارت الکترونیک در مقایسه با معاملات سنتی

به گزارش کسب و کار نیوز ؛ علیرضا شاه میرزایی معاون تجارت و خدمات وزارت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.