صفحه اصلی / اسلایدر / نرخ بیکاری ۲۵ استان تک‌رقمی شد/کاهش نرخ بیکاری تابستان
نرخ بیکاری ۲۵ استان تک‌رقمی شد/کاهش نرخ بیکاری تابستان

نرخ بیکاری ۲۵ استان تک‌رقمی شد/کاهش نرخ بیکاری تابستان

کسب و کار نیوز- مطابق آمارهاي مركز آمار ايران، در تابستان ۱۴۰۳ نرخ بيكاري جمعيت ۱۵ ساله و بيشتر ۷.۵ درصد و نرخ مشاركت اقتصادي ۴۱.۷ درصد بوده است. به گزارش مركز آمار ايران، گزارش منتشر شده نتايج آمارگيري نيروي كار تابستان ۱۴۰۳ و بررسي نرخ بيكاري افراد ۱۵ ساله و بيشتر نشان مي‌دهد ۷.۵ درصد از جمعيت فعال (شاغل و بيكار)، بيكار بوده‌اند. بررسي روند تغييرات نرخ بيكاري حاكي از آن است كه اين شاخص نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان ۱۴۰۲)، چهار دهم درصد كاهش يافته است.

به گزارش کسب و کار نیوز ، در تابستان ۱۴۰۳، به میزان ۴۱.۷ درصد جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان ۱۴۰۲) یک‌دهم درصد افزایش یافته است.

جمعیت شاغلین ۱۵ ساله و بیشتر در این فصل ۲۵ میلیون و ۱۲۹هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل تقریبا ۴۴۴ هزار نفر افزایش داشته است. همچنین جمعیت غیرفعال از نظر اقتصادی (اعم از افراد محصل، خانه‌دار، دارای درآمد بدون کار مانند بازنشستگان و غیره) ۳۸ میلیون و ۶۶ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل تقریبا ۴۱۱ هزار نفر افزایش داشته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در تابستان ۱۴۰۳، بخش خدمات با ۵۲.۱ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ۳۳.۳ درصد و کشاورزی با ۱۴.۵ درصد قرار دارند.

نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله حاکی از آن است که ۱۹.۴ درصد از فعالان این گروه سنی در تابستان ۱۴۰۳ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان ۱۴۰۲) هفت‌دهم درصد کاهش یافته است.

بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ ساله نیز نشان می‌دهد که در تابستان امسال ۱۴.۸درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به تابستان ۱۴۰۲، به میزان ۲ دهم درصد کاهش یافته است. بررسی سهم جمعیت دارای اشتغال ناقص جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر نشان می‌دهد که در تابستان امسال ۷.۳ درصد جمعیت شاغل، به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیشتر و غیره) کمتر از ۴۴ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند.

این در حالی است که ۳۹.۴ درصد از شاغلین ۱۵ ساله و بیشتر، بیش از ۴۹ ساعت در هفته کار کرده‌اند. نرخ بیکاری در سه سال گذشته روند کاهشی داشته و از ۹.۲ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۸.۱ درصد در سال ۱۴۰۲ رسید. این روند کاهشی در بهار امسال نیز تداوم داشت به‌طوری که بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری افراد ۱۵ ساله و بیشتر در نخستین فصل سال ۱۴۰۳ به ۷.۷ درصد رسیده که نسبت به فصل بهار سال گذشته به میزان ۰.۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

کاهش نرخ بیکاری طی سه سال اخیر در شرایطی محقق شده که در این مدت شاهد افزایش نرخ مشارکت بودیم و نرخ مشارکت از ۴۰.۹ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۴۱.۳ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده است. جمعیت شاغلان ۱۵ ساله و بیشتر در بهار امسال ۲۴ میلیون و ۷۴۶ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۴۴۰ هزار نفر افزایش داشته است. در بهار ۱۴۰۳، به میزان ۴۱.۲ درصد جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ۱۴۰۲) تغییر نیافته است.

 

نرخ بیکاری در فصل بهار سال جاری نیز نسبت به فصل مشابه سال قبل (بهار ۱۴۰۲) ۱.۶ درصد کاهش یافته است. گزارش صندوق بین‌المللی پول در مورد وضعیت بیکاری در ۹۹ کشور جهان نشان می‌دهد ۱۱ کشور در سال ۲۰۲۴، نرخ بیکاری دو رقمی دارند، بالاترین نرخ بیکاری با ۴۹.۵ درصد مربوط به سودان است. سودان جنوبی (۳۳.۵ درصد) و گرجستان (۱۵.۷) در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. رتبه چهارم متعلق به اوکراین با نرخ بیکاری ۱۴.۱ است. یکی از شاخص‌ترین کشورهای اروپایی از میان ۱۰ کشور نخست جهان از نظر نرخ بیکاری متعلق به اسپانیا با ۱۱.۶ درصد است که این کشور را در رتبه نهم قرار داده است.

مقدونیه شمالی با نرخ بیکاری ۱۴.۱ درصدی، بوسنی و هرزگوین با نرخ بیکاری ۱۳.۳ درصدی و آلبانی با نرخ بیکاری ۱۱ درصدی سه کشور اروپایی دیگر هستند که به ترتیب در رتبه‌های ۵، ۶ و ۱۰ جهان از نظر بیکاری قرار گرفته‌اند. ارمنستان با نرخ بیکاری ۱۳ درصدی رتبه ۷ و مراکش با بیکاری ۱۲ درصدی رتبه ۸ را تصاحب کرده‌اند. آمار صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد ایران با نرخ بیکاری ۸.۹ درصدی در جایگاه ۱۷ جهان قرار گرفته و از ۶ کشور اروپایی نیز پایین‌تر است. بر این اساس، بیکاری ایران در سال ۲۰۱۴ از ۱۶ کشور جهان کمتر بوده که ۶ کشور، اروپایی بوده‌اند. مقدونیه شمالی، بوسنی و هرزگوین، اسپانیا، آلبانی، صربستان و یونان ۶ کشور اروپایی هستند که نرخ بیکاری بیشتری از ایران دارند. صربستان و یونان نرخ بیکاری ۹.۴ درصدی در این سال داشته‌اند.

ترکیه نیز با نرخ بیکاری ۹.۶ درصدی بالاتر از ایران و در رتبه ۱۳ رده‌بندی جهانی از نظر نرخ بیکاری قرار گرفته است. سوئد، ایتالیا، فرانسه و فنلاند نیز برخلاف تصوری که از وضعیت اقتصادی اروپای غربی وجود دارد نرخ بیکاری نزدیک به ایران در سال ۲۰۲۴ داشته‌اند. صندوق بین‌المللی پول نرخ بیکاری سوئد در این سال را ۸.۴ درصد، ایتالیا ۷.۸ درصد، فنلاند ۷.۶ درصد و فرانسه ۷.۴ درصد اعلام کرده است. نرخ بیکاری در امریکا نیز ۴ درصد و انگلیس ۴.۲ درصد بوده است.

بررسی‌های استانی حاکی از این است که نرخ بیکاری۲۵ استان تک رقمی شده است. نرخ بیکاری استان‌ها در تابستان ۱۴۰۳، آذربایجان‌غربی ۵.۲ و تهران ۵.۳ و خراسان‌رضوی ۵.۱ و مرکزی ۴.۳ و همدان ۵.۵ و قزوین ۵.۹ و ایلام ۶.۴ و خراسان‌جنوبی ۶.۱ و سمنان ۶.۲ و آذربایجان‌شرقی ۷.۵ و بوشهر ۷.۹ و خوزستان ۱۳.۱ و اردبیل ۱۰.۶ و اصفهان ۹.۲ و البرز ۹.۰ و چهارمحال و بختیاری ۹.۴ و خراسان‌شمالی ۶.۸ و خوزستان ۱۳.۱ و زنجان ۶.۵ و سیستان و بلوچستان ۱۴ و فارس ۶.۷ و قم ۱۰.۹ و کردستان ۷.۶ و کرمان ۸.۲ و کرمانشاه ۱۲.۶ و کهگیلویه و بویراحمد ۹.۰ و گلستان ۷.۹ و گیلان ۸.۴ و لرستان ۱۰.۵ و مازندران ۵.۱ و هرمزگان ۸.۷ و یزد ۶.۳ می‌باشد. کمترین نرخ بیکاری برای استان مرکزی با ۴.۳درصد و بیشترین نرخ بیکاری برای استان سیستان و بلوچستان با ۱۴درصد است.

همچنین مطالعه کنید:

۲۰ درصد مطالبات معوق گندم‌کاران تا پایان مهر تسویه می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، علیقلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران درباره خرید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.