صفحه اصلی / اسلایدر / رشد اقتصادی بهار امسال ۴.۶ درصد شد/ایران در مسیر رونق اقتصادی
رشد اقتصادی بهار امسال ۴.۶ درصد شد/ایران در مسیر رونق اقتصادی

رشد اقتصادی بهار امسال ۴.۶ درصد شد/ایران در مسیر رونق اقتصادی

کسب و کار نیوز- بر اساس اعلام مرکز آمار در سه ماهه اول سال رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی رشد ۲.۳، گروه صنایع و معادن ۵.۸و گروه خدمات ۳.۱درصد نسبت به سه ماهه اول سال ۱۴۰۲، رشد داشته است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، بر اساس آخرین نتایج حساب‌های ملی فصلی مرکز آمار ایران، محصول ناخالص داخلی (GDP) به قیمت ثابت سال ۱۴۰۰ در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳ به رقم ۲۴,۱۷۷ هزار میلیارد ریال با نفت و ۱۸,۰۲۰ هزار میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است، در حالی که رقم مذکور در سه ماهه اول سال قبل با نفت ۲۳,۱۲۱ هزار میلیارد ریال و بدون نفت ۱۷,۵۳۶ هزار میلیارد ریال بوده که نشان از رشد ۴.۶ درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و ۲.۸ درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳ دارد.

نتایج مذکور حاکی از آن است که در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳ رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی رشد ۲.۳، گروه صنایع و معادن ۵.۸و گروه خدمات ۳.۱درصد نسبت به سه ماهه اول سال ۱۴۰۲، رشد داشته است.

محاسبات فصلی در مرکز آمار ایران در قالب ۱۸ بخش اصلی متشکل از ۵۰ رشته فعالیت بر مبنای طبقه‌‌بندی ISIC.Rev4 انجام می‌شود که بر این اساس گروه کشاورزی شامل زیر بخش‌های زراعت و باغداری، دامداری، جنگل‌داری و ماهیگیری، گروه صنایع و معادن شامل زیر بخش‌های استخراج نفت خام و گاز طبیعی، استخراج سایر معادن، صنعت، تأمین آب و برق، توزیع گاز طبیعی و ساختمان می‌باشد و گروه خدمات شامل زیر بخش‌های عمده و خرده فروشی، فعالیت­های خدماتی مربوط به تأمین جا و غذا، حمل و نقل، انبارداری، پست، اطلاعات و ارتباطات، فعالیت­های مالی و بیمه، مستغلات، کرایه و خدمات کسب و کار و دامپزشکی، اداره امور عمومی و خدمات شهری، آموزش، فعالیت­های مربوط به سلامت انسان و مددکاری اجتماعی و سایر خدمات عمومی، اجتماعی، شخصی و خانگی است.

لازم به ذکر است سری زمانی حساب‌های ملی مرکز آمار ایران با تغییر سال پایه ۱۴۰۰ تهیه و منتشر شد. در این راستا ارزشگذاری این محاسبات که پیش از این براساس قیمت تولیدکننده بود به قیمت پایه نیز تغییرکرد. بروز رسانی منابع اطلاعاتی در راستای تغییر سال پایه و بازنگری در برخی از طبقه‌بندی‌ها صورت گرفت. در همین راستا حساب‌های ملی و منطقه‌ای سالانه با تفصیل بیشتر به سال پایه ۱۴۰۰ و قیمت پایه در دست انتشار است.

شرایط تحقق رشد اقتصادی

مسعود دانشمند، اقتصاددان

امروز کشور‌های دنیا در موضوع رشد تجارت، افزایش درآمد سرانه و بالا رفتن قدرت اقتصادی خود نگاه ویژه‌ای به موضوع دیپلماسی اقتصادی دارند به این خاطر باید به این مقوله نگاه ویژه‌ای داشته باشیم، چرا که تضمین کننده رشد تجارت خارجی کشور به شمار می‌رود. توسعه دیپلماسی اقتصادی و هدف گذاری برای تحقق این موضوع بسیار مهم را نباید به یکی دو وزارتخانه ربط داد، هر چند در این بین بانک مرکزی؛ وزارت صمت و وزارت خارجه بسیار تاثیر گذار هستند و در این عرصه باید خوب حاضر شوند و نقش آفرینی کنند.

لازمه رشد اقتصادی ساماندهی تولید است. وقتی تولید سامان پیدا می‌کند، نرخ اشتغال هم بالا می‌رود. وقتی اشتغال افزایش پیدا می‌کند، به تبع آن درآمد دولت هم بالا می‌رود. وقتی درآمد دولت افزایش پیدا می‌کند، از افزایش نقدینگی در کشور جلوگیری می‌شود. در دنیای امروز اقتصاد ایران وسایر اقتصادهای جهانی بر یک مبنای مشترک که ثابت شده است دچار رشد و توسعه می شوند و آن مبنا چیزی نیست جز توسعه تولید.

تولید مبنای اصلی رشد و توسعه کشورهایی است که امروز از آنها به عنوان کشورهای توسعه یافته و کشورهای ثروتمند یاد می شود. به این دلیل تولید، رمز توسعه اقتصادی است چرا که وقتی از رشد اقتصادی گفته می شود به این معناست که تولید ناخالص داخلی امسال باید به نسبت سال گذشته از A به B رسیده باشد. یعنی، با نسبت گیری درصد افزایش از سال گذشته به سال جدید می توان نسبتی را مشخص کرد که کشور در یک سال به رشد اقتصادی دست یافته است. رشدی که متضمن توسعه یافتگی اقتصاد است.

از سوی دیگر برای توسعه اقتصادی باید به سوی اقتصاد صادرات محور حرکت کنیم، به نوعی باید کشور ما در زنجیره تولید ارزش افزوده جهانی جای خود را بشناسد. درغیر این صورت نمی‌توان به اقتصاد مولد دست یافت.

به عنوان مثال در مورد صنعت سنگ‌آهن، باید پالایش شده و گندله تولید شود، در مرحله بعد در کارخانه‌های فولاد و ذوب‌آهن به شمش و ورق و در نهایت کالای فلزی تولید شود. در هر صنعتی باید این زنجیره تولید محصول نهایی انجام شود و محصولی تولید شود که به وسیله آن ارزش افزوده برای کشور خلق شود.

برای اینکه اقتصاد ایران توسعه یافته شود و رشد کند، در وهله اول باید تولید جدی گرفته شود. ساز وکارهای مربوطه در تولید اعم از تامین زیر ساخت ها واز بین بردن و حذف بروکراسی های اداری در دستور کار قرار بگیرد، همزمان زمینه برای ایجاد سرمایه گذاری خارجی در اقتصاد فراهم شود. سرمایه گذاری خارجی با ایجاد شفافیت وتعامل مطلوب با کشورهای دنیا اتفاق می افتد.

همچنین مطالعه کنید:

نرخ بیکاری ۲۵ استان تک‌رقمی شد/کاهش نرخ بیکاری تابستان

به گزارش کسب و کار نیوز ، در تابستان ۱۴۰۳، به میزان ۴۱.۷ درصد جمعیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.