صفحه اصلی / اسلایدر / ۲۲ هزار و ۲۶۴ دستگاه خودرو ترخیص شد/بازار خودرو چشم به‌راه واردات
۲۲ هزار و ۲۶۴ دستگاه خودرو ترخیص شد/بازار خودرو چشم به‌راه واردات

۲۲ هزار و ۲۶۴ دستگاه خودرو ترخیص شد/بازار خودرو چشم به‌راه واردات

کسب و کار نیوز- رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام‌کرد: از ابتدای امسال تا پایان شهریورماه ۲۲ هزار و ۲۶۴ دستگاه خودرو سواری از گمرکات ترخیص قطعی و وارد کشور شده است. به گزارش ایرنا از گمرک ایران، «محمد رضوانی‌فر» با اعلام این خبر اظهار داشت: ارزش این تعداد خودرو وارداتی به کشور در ۶ ماهه امسال ۴۳۸ میلیون و ۶۶۸ هزار دلار بوده است. وی با اشاره به اینکه تعداد خودروهای سواری وارداتی در ۶ ماهه سال گذشته یک‌هزار و ۷۳۶ دستگاه بوده است، گفت: ارزش واردات خودرو سواری در سال قبل ۳۶ میلیون و ۵۶۵ هزار دلار بود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، رضوانی‌فر درباره واردکنندگان عمده خودرو به کشور در ۶ ماهه ابتدایی ۱۴۰۳، گفت: در این مدت شرکت‌های «معین خودرو ایرانیان» با واردات پنج هزار و ۶۵۰ دستگاه، سایپا با پنج هزار و ۴۴۵ دستگاه، بهمن‌ موتور با یک‌هزار و ۶۵۰ دستگاه و «کرمان موتور» با یک‌هزار و ۵۲۴ دستگاه به ترتیب بزرگترین واردکننده خودرو سواری به کشور بودند.

واردات خودرو همیشه یکی از بحث های پرچالش در بعد از انقلاب و خصوصا بعد از جنگ در ایران بوده است. یک گروه همواره معتقد بودند که صرفا باید خودرو وارد کنیم و توان تولید نداریم. یک عده هم در یک فضای خیلی منحصربه فرد فکری هستند که معتقدند هر خودرو خارجی که وارد می شود، به صنعت داخلی لطمه می زند و باید واردات خودرو را ممنوع کنیم و صرفا بر فضای تولید تمرکز کنیم.

بعد از جنگ واردات خودرو آزاد می شود، اما چون سال ها کشور درگیر جنگ بود و تولید از بین رفته بود و باتوجه به مقدار ارزی که دولت در اختیار داشت، وارداتی که انجام شد توان تامین نیاز بازار را نداشت و یک بازار انباشته شده ایجاد می شد. در همان سال ها هم که به نسبت خودروهای ژاپنی، کره ای و اروپایی وارد کشور شد و حتی جنگ خلیج فارس باعث شد، تعدادی خودروهای آمریکایی، آلمانی و ژاپنی دست دوم به کشور وارد شود، یک عده بر این طبل نواختند که ما باید به خودکفایی برسیم. از همان شعارهایی که ماحصل و نتیجه آن را در کشور می بینیم. بنابراین فشارها افزایش پیدا کرد و در نهایت در سال ۷۴ واردات خودرو به کشور ممنوع شد.

 

واردات قطره چکانی خودرو 

بابک صدرایی، کارشناس خودرو

قیمت خودرو رابطه مستقیم با قیمت دلار دارد. با توجه به مسائل سیاسی و تحریم‌ها، قیمت دلار بیشتر می‌شود. خودرو همانند سایر کالاهای دیگر با افزایش نرخ ارز، گران‌تر می‌شود. با این وجود شیوه فعلی واردات خودرو، بسیار منحصربه ‌فرد بوده و درهیچ جای دنیا مشابه آن دیده نشده است. وعده عرضه خودروهای وارداتی در حالی داده شده که نه تعرفه واردات مشخص است و نه قیمت خودروهای وارداتی.

هر زمان دولت احساس می‌کند که با اخبار و سیگنال‌هایی می‌تواند بازار را تحت‌تاثیر قرار دهد، بحث واردات خودروهای دست‌دوم را مطرح می‌کند. یعنی هر زمان جو بازار به سمت افزایشی شدن حرکت می‌کند، دولت با مطرح کردن واردات دست‌دوم ها سعی می‌کند جلوی افزایش قیمت‎ها را بگیرد. اما اینکه چه تعداد خودرو دست‌دوم، با چه قیمتی و با چه مکانیزمی عرضه شود بسیار اهمیت دارد.

ممکن است شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم، اما مقطعی خواهد بود. چنانچه خودرویی وارد شود، شیب قیمت به‌ سمت نزولی شدن ادامه می‌یابد تا به‌ کف قیمت برسد، اما چنانچه دو تا سه ماه بگذرد و طرح در دست‌انداز گیر کند و خودرویی وارد بازار نشود، قیمتِ کاهش‌یافته، دوباره باز خواهد گشت. با تقاضا بالایی در کشوری با مشکل ارز روبه‌رو می شویم که همه قصد دارند خودرو دست‌دوم از کشورهای اطراف وارد کنند. باید به این مساله توجه کرد که چه اندازه خودرو دست‌دوم در کشورهای اطراف وجود دارد و چه اندازه این خودروها با قواعد ما سازگار هستند. بحث‌های زیادی وجود دارد که این گزینه را غیرمنطقی و غیراجرایی می‌کند.

واردات خودرو به دو عامل مهم واردات پیوسته و انبوه بستگی دارد. زیرا هم حجم زیادی از خودرو وارد کشور شود و هم سیستم توزیع در بازار پیوسته باشد تا توزیع درستی صورت گیرد. یکی از مشکلات ما در تولید و واردات خودرو این است که سیستم توزیع خودرو در کشور ما نادرست است.

 

همچنین مطالعه کنید:

نسبت مالیات به GDP در ایران یک سوم متوسط دنیاست

به گزارش کسب و کار نیوز ، سید محمدهادی سبحانیان رئیس کل سازمان امور مالیاتی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.