صفحه اصلی / اسلایدر / فصل جدید دیپلماسی با حضور رئیس‌جمهور در عراق/ سفری که چند «اولین» را رقم زد
فصل جدید دیپلماسی با حضور رئیس‌جمهور در عراق/ سفری که چند «اولین» را رقم زد

فصل جدید دیپلماسی با حضور رئیس‌جمهور در عراق/ سفری که چند «اولین» را رقم زد

کسب و کار نیوز- در سفر سه روزه رئیس جمهور به عراق، فرصتی برای ارتقای شاخص های دیپلماسی منطقه ای و بازتعریف سیاست همسایگی با استفاده از«اولین» هایی چون سفر به اقلیم کردستان و سفر به استان بصره که صرفا در دولت چهاردهم رخ داد، فراهم شد.

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور اسلامی ایران صبح روز چهارشنبه با هدف برگزاری سفری ۳ روزه تهران را به مقصد بغداد ترک کرد؛ سفری که به گفته رئیس جمهور در هنگام ترک تهران در فرودگاه مهرآباد، علاوه بر تقدیر و تشکر از مردم و دولت عراق بابت میزبانی شایسته از زائران ایرانی در ایام اربعین، امضای ۱۴ سند همکاری میان هیأت همراه رئیس جمهور با برخی اعضای دولت عراق بود.

برگزاری مراسم استقبال رسمی از دکتر پزشکیان در عراق

دکتر پزشکیان سپس در مراسم استقبال رسمی از سوی دولت عراق با حضور محمد شیاع السودانی نخست وزیر این کشور در فرودگاه بغداد حضور یافت

فصل جدید دیپلماسی با حضور رئیس‌جمهور در عراق/ سفری که چند «اولین» را رقم زد

پیشنهاد ایجاد اتحادیه کشورهای اسلامی همانند تجربه اتحادیه اروپا

وی اولین دیدارش در عراق را با عبداللطیف رشید رئیس جمهور این کشور برگزار کرد که ضمن تاکید بر ضرورت توجه بیشتر بر همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای، خواستار تشکیل کمیسیون‌های تخصصی بین دو کشور برای گسترش هر چه بیشتر روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی شد.

رئیس جمهور به سابقه دیرین و تاریخی دو کشور ایران و عراق اشاره و بر ضرورت تشکیل اتحادیه مشترک کشورهای اسلامی تاکید کرد.

پزشکیان همچنین خواستار حرکت به سمت برداشتن مرزهای کشورهای اسلامی همانند تجربه اتحادیه اروپا شد.

رئیس جمهور عراق نیز در این دیدار ضمن خیرمقدم به رئیس جمهوری اسلامی ایران، یاد و خاطره شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان را گرامی داشت.

عبداللطیف جمال رشید حرکت در مسیر حذف دلار از مبادلات مالی را مورد تاکید قرار داد.

رئیس‌جمهور عراق از شکل‌گیری توافق‌ها و امضای سندهای همکاری بیشتر بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق استقبال کرد.

دیدار دوجانبه پزشکیان – السودانی

رئیس جمهور در گام بعدی در نشستی دوجانبه با حضور محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق حضور یافت.

این نشست دوجانبه پس از برگزاری مراسم استقبال رسمی از رئیس جمهور کشورمان در فرودگاه بغداد و دیدارش با رئیس جمهور این کشور بود.

فصل جدید دیپلماسی با حضور رئیس‌جمهور در عراق/ سفری که چند «اولین» را رقم زد

دیدار هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور

یکی دیگر از برنامه های سفر پزشکیان به عراق در روز نخست (چهاشنبه ۲۱ شهریور)، برگزاری نشست مشترک هیأت های عالی رتبه دو کشور و طرح مسائل مرتبط با روابط ایران و عراق با حضور هیأت همراه رئیس جمهور کشورمان با همتایان و مسئولان عراقی بود.

در این جلسه طرفین به بحث و بررسی موارد متعدد درباره مسائل مطروحه میان دو کشور پرداختند و در پایان این جلسه، اسناد تفاهم نامه همکاری های مورد توافق به امضا رسید.

بر اساس اعلام منابع خبری، در این نشست دو طرف دیدگاه همسو و منطبق با هم در خصوص لزوم مسوولیت پذیری جامعه جهانی در قبال جنایات جاری رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و ضرورت توقف نسل کشی در غزه داشتند.

در این مذاکرات دو طرف ارتقای همکاری های بین دو کشور در راستای منافع و مصالح دو جانبه و همچنین پیگیری کمیسیون عالی مشترک بین عراق و ایران که قرار است در آینده در بغداد برگزار می شود را بررسی کردند.

در این نشست همچنین موضوع همکاری و توافق امنیتی مشترک بررسی شد و مسئله همکاری سازنده در حوزه صنایع پالایشگاهی و انرژی و همکاری بخش خصوصی بین دو کشور به بحث و مناقشه گذاشته شد.

دو همسایه با موقعیت ژئوپلتیک

نخست وزیر عراق در این نشست با اشاره به روابط دینی و اجتماعی و تاریخی بین دو کشور همسایه گفت که موقعیت جغرافیایی که دو کشور دارند باعث شده است تا مسئله خطوط ارتباط لوجستیک و حمل و نقل از اهمیت بسزایی برخوردار باشد.

السودانی در این نشست با اشاره به خط آهن بصره – شلمچه برای انتقال مسافرین گفت که دولت در تکمیل یادداشت های تفاهم و اجرایی کردن آنها جدی است.

رئیس جمهور اسلامی ایران نیز با اشاره به عمق مناسبات بین دو کشور و تاثیر ویژه آن بر ثبات در منطقه خاطرنشان کرد که تهران علاقه مند به کار مشترک و توسعه مناسبات اقتصادی بین دو کشور است.

فصل جدید دیپلماسی با حضور رئیس‌جمهور در عراق/ سفری که چند «اولین» را رقم زد

امضای ۱۴ سند همکاری ایران و عراق

در پایان نشست هیأت های عالی رتبه دو کشور، با حضور دکتر «مسعود پزشکیان» رییس جمهوری اسلامی ایران و «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق، ظهر چهارشنبه ۲۱ سفر در نخستین روز سفر رئیس جمهور به بغداد، ۱۴ سند همکاری در حوزه های مختلف اقتصادی، تجاری، فرهنگی و اجتماعی به امضای مقامات دو کشور رسید.

این سندها در حوزه های آموزش نیروهای متخصص، ورزش و جوانان، تبادل فرهنگی و هنری و آثار تاریخی، آموزش و پرورش، رسانه، ارتباطات، اعزام کاروان های گردشگری دینی، کشاورزی و منابع طبیعی، پست، حمایت اجتماعی آموزش نیروهای فنی – مهندسی، ارتقا سطح نیروهای کار ماهر و بالاخره همکاری بین اتاق های بازرگانی دو کشور است.

وزیران و مقامات مسئول دو کشور، سندهای همکاری را در حضور دکتر پزشکیان رییس جمهوری اسلامی ایران و محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق، امضا و بین همدیگر مبادله کردند.

فصل جدید دیپلماسی با حضور رئیس‌جمهور در عراق/ سفری که چند «اولین» را رقم زد

نشست خبری مشترک پزشکیان – السودانی؛ مهمترین برنامه روز نخست سفر رئیس جمهور به عراق

دکتر پزشکیان در پایان مراسم امضای اسناد تفام نامه های همکاری دو جانبه، در نشست خبری مشترک با السودانی نخست وزیر عراق حضور یافت تا اصلی ترین برنامه روز نخست سفر هیأت ایرانی به بغداد را رقم بزند.

رئیس جمهور در این نشست خبری گفت: دیدارهای بسیار خوبی با نخست وزیر و رئیس‌جمهور محترم عراق داشتیم.

وی افزود: فرصت بسیار خوبی بود که در اولین سفر خارجی خود به عنوان رئیس‌جمهور اسلامی ایران به کشور دوست و برادر عراق سفر کنم.

رئیس جمهور اعلام کرد: ۱۴ تفاهم‌نامه‌ همکاری بین ایران و عراق به امضا رسید که نقطه آغاز راه گسترش همکاری بین ایران و عراق به شمار می‌رود.

پزشکیان با بیان اینکه درباره شرایط ژئوپلتیک دو کشور گفت‌وگو کردیم، گفت: دو کشور نقطه اتصال اروپا و آسیا هستند. دو طرف درباره تشکیل کمیته‌ای از کارشناسان در این زمینه گفت‌وگو کردند و برنامه‌های راهبردی و بلندمدت که سبب همکاری بیشتر بین دو کشور خواهد شد.

رئیس جمهور تاکید کرد: اگر باهم و در کنار هم باشیم، مانع از افتادن در درون آتش خواهیم شد؛ ما به دنبال عراقی مستقل، دارای حاکمیت و امن هستیم. بر وجود صمیمیت، فضای دوستی و برادری و همچنین شکوفایی در این کشور تأکید داریم.

وی با بیان اینکه اگر با هم و در کنار هم باشیم می‌توانیم گام‌های بزرگی برداریم، اظهار کرد: این سفر فرصت بزرگی به شمار می‌رود تا دیدگاه‌های خود را به اشتراک بگذاریم و گام‌های آتی را در چارچوب توافقات و تفاهم‌های امضا شده برداریم. کمیته‌های اختصاصی درباره اجرایی شدن این تفاهمنامه و توافقنامه‌ها تشکیل خواهد شد.

فصل جدید دیپلماسی با حضور رئیس‌جمهور در عراق/ سفری که چند «اولین» را رقم زد

دیدار رئیس جمهور با قاضی القضات عراق

«مسعود پزشکیان» رئیس جمهور در جریان روز نخست سفرش به عراق با فائق زیدان رئیس شورای‌عالی قضایی این کشور نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

فصل جدید دیپلماسی با حضور رئیس‌جمهور در عراق/ سفری که چند «اولین» را رقم زد

پزشکیان: هوای فعالان اقتصادی ایرانی در عراق را داریم

رئیس جمهور در بخش دیگری از برنامه های سفر به عراق، با فعالان اقتصادی ایرانیِ سرمایه‌گذار در عراق نشستی برگزار کرد و شنونده مشکلات و موانع آنها بود.

وی با تأکید بر اینکه «ما به بغداد آمده ایم تا کارها را برای بازرگانان و تجار و سرمایه گذاران ایرانی در عراق تسهیل کنیم» افزود: با همکاری و همراهی می توان مشکلات را حل کرد تا داد و ستد و تولید به راحتی بین دو کشور ایران و عراق جریان پیدا کند.

پزشکیان با صحه گذاشتن بر وجود موانع در مسیر توسعه اقتصادی و تجاری و سرمایه گذاری بین دو کشور بر ضرورت ایجاد کارگروه های ویژه و طراحی یک برنامه طولانی مدت برای حل موانع و توسعه تبادلات تجاری و اقتصادی و سرمایه گذاری بین ایران و عراق تاکید کرد.

همچنین مطالعه کنید:

«احسان سقایی» به عنوان سرپرست دبیرکل اتاق اصناف ایران منصوب شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، مجتبی صفایی، رئیس اتاق اصناف ایران با صدور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.