صفحه اصلی / اسلایدر / چشم‌انداز اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۵
چشم‌انداز اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۵

چشم‌انداز اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۵

کسب و کار نیوز- با نزدیک شدن به سال ۲۰۲۵، تحلیلگران کپیتال اکونومیکس اظهار کردند انتظار دارند پس از نیمه دوم چالش‌برانگیز سال ۲۰۲۴، در اکثر اقتصادهای بزرگ جهانی بهبودی اندکی مشاهده شود.

به گزارش کسب و کار نیوز ، بر اساس تحلیل این شرکت، ۲ موضوع کلیدی اقتصادهای پیشرفته را شکل خواهند داد و شامل عادی‌سازی تورم و کاهش سیاست پولی است که هر ۲ این موارد باید از رشد تولید ناخالص داخلی حمایت کنند.

علاوه بر این، انتظار می‌رود بهبود اقتصادی چین با محرک‌های مالی افزایش یابد، اگرچه تنش‌های تجاری مداوم با ایالات‌متحده و متحدانش ممکن است پتانسیل رشد آن را محدود کند. تحلیلگران بیان کردند با این حال، چندین خطر وجود دارد؛ این شرکت بر چسبندگی تورم، به ویژه در اروپا تاکید کرد و گفت این مورد می‌تواند مانع رشد درآمد واقعی و کاهش دامنه سیاست‌های کاهشی شود.

علاوه بر این تغییرات سیاسی در کشورهای مختلف با خطرات بالقوه در مورد محرک‌های تامین مالی از محل استقراض و واکنش‌های بازار مالی، ابهاماتی را به همراه دارد.

بیزنس گزارش کرد، این شرکت بر این باور است که افزایش سیاست‌های تجاری انزواگرایانه و عقب‌نشینی قوی‌تر علیه مهاجرت نیز به‌عنوان عوامل نگران‌کننده محسوب می‌شوند که به‌طور بالقوه منجر به اثرات رکود تورمی در بازارهای پیشرفته خواهند شد.

در حالی که برخی نگران هستند که چشم‌انداز سال ۲۰۲۵، رکود اقتصادی باشد اما این تحلیلگران محتاطانه خوش‌بین هستند. آنان به علائم هشداردهنده‌ای مانند رکود در بررسی‌های تولیدی، افزایش بیکاری و افزایش معوقات وام اشاره و تاکید کردند این شاخص‌ها به تنهایی رکود را تضمین نمی‌کنند.

کاپیتال اکونومیکس می‌گوید روند در اعتبار، اشتغال، خرده‌فروشی و ساخت و ساز همچنان تصویر مثبتی را ارائه می‌دهد. به‌طور کلی، آنان پیش‌بینی کردند فرود نرم، محتمل‌ترین نتیجه برای سال ۲۰۲۵ است، اگرچه آنها به دقت خطرات در حال تحول را زیر نظر دارند.

پیش‌بینی اقتصادی صندوق بین‌المللی پول

پیش از این نیز صندوق بین‌المللی پول در آخرین گزارش خود، رشد اقتصادی جهان در سال‌های ۲۰۲۵-۲۰۲۴ را تا ۳.۲ درصد پیش‌بینی کرده بود. این صندوق انتظار دارد رشد اقتصادی در کشورهای توسعه یافته از ۱.۶ درصد در سال گذشته به ۱.۷ درصد در سال ۲۰۲۴ و ۱.۸ درصد در سال ۲۰۲۵ افزایش یابد.

همچنین رشد اقتصادی برای منطقه یورو را در سال آینده به میزان صعود ۱.۵ درصدی پیش‌بینی کرد البته پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از رشد جهانی در پنج سال – ۳.۱ درصد – پایین‌ترین میزان در دهه‌های اخیر است.

تورم جهانی به‌طور پیوسته از ۶.۸ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۵.۹ درصد در سال ۲۰۲۴ و ۴.۵ درصد در سال ۲۰۲۵ کاهش خواهد یافت.

پیش‌بینی سازمان تجارت جهانی

سازمان تجارت جهانی نیز پیش‌بینی کرد تجارت جهانی کالا در سال ۲۰۲۴ به میزان ۲.۶ درصد و در سال ۲۰۲۵ به میزان ۳.۳ درصد رشد خواهد کرد. در سال ۲۰۲۳، تجارت جهانی کالا از نظر ارزشی ۱.۲ درصد کاهش یافته بود.

پیش‌بینی موسسه رتبه‌بندی فیچ

موسسه رتبه‌بندی فیچ نیز در آخرین گزارش ارائه شده خود پیش‌بینی کرد رشد اقتصاد جهانی تا ۲.۴ درصد کاهش یابد، زیرا رشد ایالات‌متحده به نرخ پایین‌تر از روند ۱.۵ درصد کاهش می‌یابد و رشد در منطقه یورو تا ۱.۵ درصد صعود می‌کند. این موسسه همچنین انتظار دارد با کاهش صادرات و هزینه‌های دولت، رشد چین به ۴.۵ درصد در سال آینده کاهش یابد.

همچنین مطالعه کنید:

همتی: قیمت دلار نیما را بالا و دلار آزاد را پایین می‌آوریم

به گزارش کسب و کار نیوز ، عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد در پاسخ به خبرنگار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.