صفحه اصلی / اسلایدر / با راه‌اندازی سامانه خودنویس، هزینه‌های مردم کاهش یافت/حذف واسطه‌گری در بازار اجاره بها
با راه‌اندازی سامانه خودنویس، هزینه‌های مردم کاهش یافت/حذف واسطه‌گری در بازار اجاره بها

با راه‌اندازی سامانه خودنویس، هزینه‌های مردم کاهش یافت/حذف واسطه‌گری در بازار اجاره بها

کسب و کار نیوز- نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایجاد سامانه «خودنویس» انحصار مشاوران املاک را شکسته است، گفت: مردم می‌توانند به صورت رایگان از بستر این سامانه برای قراردادهای خرید و اجاره مسکن استفاده کنند که کاهش هزینه‌ها را به همراه دارد.

به گزارش کسب و کار نیوز ، مشاوران املاک طی سال‌های اخیر تبدیل به نهادهایی شده‌اند که در تعیین قیمت اجاره‌بها و خرید مسکن نقش قابل توجهی دارند و بسیاری از مشاوران املاک تبدیل به عرضه‌کننده مسکن شده‌اند. آن‌ها گاهاً به خرید مسکنی که قرار است معامله شود می‌پردازند و آن را به خریدار عرضه می‌کنند؛ بنابراین، یک واسط به معامله اضافه می‌شود که در افزایش قیمت‌ها نقش دارد.

در حوزه اجاره‌بها نیز شرایط خوبی نداریم و شاهد افزایش فزاینده قیمت‌ها هستیم. از شواهد این طور برمی‌آید که مشاوران املاک نقش بسزایی در افزایش قیمت‌ها دارند. مجلس راه‌اندازی سامانه خودنویس را به پشتوانه یک مصوبه قانونی پیش‌بینی کرد. این سامانه راه‌اندازی شده است. استفاده از سامانه خودنویس بسیار راحت است و افراد می‌توانند به آسانی نسبت به عقد قرارداد خود در حوزه مسکن اقدام کنند.

حامد یزدیان، نماینده اصفهان و ورزنه در مجلس شورای اسلامی در خصوص سامانه خودنویس و مزیت‌هایی که به لحاظ کاهش هزینه‌های مردم در زمینه عقد قراردادها و از بین بردن نقش واسطه‌ها دارد، اظهار کرد: واقعیت این است که این نوع سامانه‌ها می‌توانند نقش قابل‌توجهی در ساماندهی امور در حوزه مسکن داشته باشند. طی سال‌های اخیر شاهد هستیم که تعداد زیادی از بنگاه‌های املاک که بسیاری از آنها صورت غیرقانونی فعالیت می‌کنند، در سطح شهرها پراکنده شده‌اند.

وی ادامه داد: بنگاه‌های املاک هزینه‌های اضافی برای خریدار و فروشنده به وجود می‌آورند. به جای اینکه خریدار و فروشنده و یا مستأجر و موجر تعیین‌کننده قیمت‌ها باشند، بنگاه‌های املاک قیمت‌ها را تعیین می‌کنند.

نماینده مجلس خاطرنشان کرد: بعضاً شاهد هستیم که بنگاه‌های املاک شرایط رقابت کاذب و ناسالمی را در حوزه مسکن به وجود می‌آورند و بر گستره مشکلات اضافه می‌کنند. در صورتی که استفاده از سامانه خودنویس گسترش پیدا کند و افراد بتوانند خودشان به صورت مستقیم قراردادها را عقد کنند، می‌تواند در کنترل قیمت‌ها موثر واقع شود.

 

انحصار مشاوران املاک را شکسته شد

یزدیان گفت: سامانه خودنویس انحصار مشاوران املاک را شکسته است. قبلاً مردم چاره‌ای نداشتند جز این که به شرایط مدنظر بنگاه‌ها تن دهند. حالا می‌توانند به صورت رایگان از بستر سامانه خودنویس استفاده کنند و با سامانه خودنویس قدرت اختیار و انتخاب در جهت مراجعه به مشاوران املاک به مردم داده شده است.

وی ادامه داد: ما خصومتی با مشاوران املاک نداریم و مخالف آنها نیستیم، اما این واحدهای صنفی باید مشاوره بدهند و در ثبت و ضبط معاملات نقش داشته باشند، نه این که نقش تعیین نرخ را برعهده بگیرند. تعیین قیمت‌ها توسط مشاوران املاک درست نیست و بر گستره مشکلات در حوزه مسکن اضافه می‌کند.

 

اقدامات سوداگرانه برخی مشاوران املاک

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد: متأسفانه طی سال‌های اخیر مشاوران املاک به جای اینکه به ثبت و ضبط معاملات بپردازند و نقش مشاور را برعهده بگیرند، به اقدامات سوداگرانه مبادرت کرده‌اند و به افزایش قیمت‌ها دامن زده‌اند.

یزدیان گفت: سامانه خودنویس می‌تواند به تعدیل نقش مشاوران املاک بپردازد و دست آنها را در تعیین قیمت‌ها کوتاه کند، البته مشاوران املاک می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند و اگر صلاح و مصلحت دو طرف معامله را در نظر داشته باشند، مردم به آنها مراجعه خواهند کرد.

وی ادامه داد: اگر مشاوران املاک بخواهند به نفع یک طرف معامله وارد عمل شوند، مردم تصمیم می‌گیرند که خودشان مستقیماً از طریق سامانه خودنویس به عقد قراردادها مبادرت کنند. به این ترتیب، نوعی جایگزین برای مشاوران املاک به وجود آمده است و انحصار آن‌ها از بین می‌رود.

 

ایجاد شفافیت منافع برخی را به خطر می‌اندازد

نماینده مجلس بیان کرد: هر چقدر در حوزه‌های مختلف اقتصادی به سمت استفاده از سامانه‌ها و افزایش شفافیت حرکت کنیم، به نفع کشور و مردم است. طبیعی است که در روند این شفافیت‌زایی منافع افرادی به خطر می‌افتد و آنها در مقابل این امر مقاومت خواهند کرد. دولت باید در زمینه گسترش سامانه خودنویس پافشاری داشته باشد و در مقابل مقاومت‌ها کوتاه نیاید.

یزدیان ادامه داد: وقتی مردم منفعت خود را در استفاده از سامانه خودنویس ببینند، به استفاده از آن خواهند پرداخت. با توجه به اینکه طی سال‌های اخیر اجاره‌بها به طرز سرسام‌آوری افزایش یافته است، دولت باید عزم خود را برای گسترش استفاده از سامانه خودنویس و سامان دادن به امور در حوزه مسکن به کار بگیرد.

همچنین مطالعه کنید:

چشم‌انداز اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۵

به گزارش کسب و کار نیوز ، بر اساس تحلیل این شرکت، ۲ موضوع کلیدی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.