۲۰۰ مزرعه نوآور امسال راه اندازی می‌شود

۲۰۰ مزرعه نوآور امسال راه اندازی می‌شود

کسب و کار نیوز- معاون آموزش و ترویج کشاورزی گفت: اکنون ۱۵۰ مزرعه نوآور در کشور وجود دارد که امسال ۲۰۰ مزرعه دیگر اضافه می‌شود.

به گزارش کسب و کار نیوز ، محمدمهدی قاسمی، معاون آموزش و ترویج کشاورزی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در نشست خبری اولین همایش بین‌المللی زنان روستایی و عشایری و سی و هشتمین دوره  انتخاب برگزیدگان بخش کشاورزی گفت: وظیفه سازمان تات توسعه سرمایه‌های انسانی و اجتماعی است تا نفوذ دانش بنیان‌ها را در بخش کشاورزی سرعت دهد. او با بیان اینکه دانش بنیان شدن کشت مورد تاکید حاکمیت است، افزود: ثمره نفوذ دانش در تولید، افزایش بهره‌وری است که یکی از وظایف سازمان تات، در همین حوزه تعریف شده است.

قاسمی ادامه داد: ارتقا بهره‌وری و جهش تولید در اقتصاد تأثیر مثبت داشته و به تضمین امنیت غذایی کمک می‌کند.

معاون آموزش و ترویج کشاورزی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی افزود: این سازمان با در اختیار داشتن ۲۵۰۰ پژوهشگر در بخش کشاورزی کشور، مسئله‌یابی کرده و به پرسش‌های حوزه کشت پاسخ می‌دهند. او ادامه داد: این کارشناسان با حضور در مزارع، مباحث را شناسایی کرده و مورد مطالعه قرار می‌دهند و در ادامه داده‌های به دست آمده از سوی مروجان در اختیار بهره برداران قرار می‌گیرد.

بیش از ۷۶۰۰ مروج وظیفه آموزش ۵ میلیون بهره بردار را عهده دارد

این مسئول دولتی با بیان اینکه بیش از ۷۶۰۰ مروج با این سازمان همکاری دارند، افزود: در کنار این کارشناسان ۱۲ هزار تسهیلگر زن روستایی و ۳۷ هزار مددکار روستایی نیز مشغول آموزش و کمک به حل مسائل کشاورزی هستند. قاسمی متوسط سن بهره برداران را ۵۳ سال اعلام کرد و گفت: ۷۰ هزار کشاورز پیش رو نیز شناسایی شده و در کنار مروجان و تسهیلگران مجموعه‌ای را تشکیل داده‌اند که وظایف آموزش و ترویج بالغ بر ۵ میلیون بهره بردار را پیگیری می‌کنند تا بخش کشاورزی با سرعت بیشتر به سوی دانش بنیان شدن حرکت کند.

او افزود: از دیگر ذخایر ارزشمند سرمایه انسانی سازمان تات، ۱۰ میلیون زن روستایی و ۵۰۰ هزار زن عشایری توانمند بوده که با مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی همراهی و همکاری دارند. قاسمی در بخشی دیگر از سخنان خود عنوان کرد: در بعضی حوزه‌ها نیاز است که جامعه مصرف کننده هم آموزش‌هایی داشته باشد؛ به عنوان مثال اطلاع رسانی و ترویج سلامت و استاندارد محصولات تولیدی می‌تواند به اطمینان جامعه کمک کند.

۴۴ هنرستان کشاورزی در کشور فعالیت می کنند

معاون آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به اقدامات انجام شده در ۳ سال اخیر مؤسسه افزود: در حدود ۷ هزار پهنه کشاورزی فعالیت آموزشی و ترویجی انجام می‌شود و در هر پهنه یک کارشناس و آموزش دهنده حضور دارد. تجمیع مراکز از دیگر اقدامات ما در چند سال اخیر است تا بهره‌وری فعالیت‌ها بهبود یابد.

او ادامه داد: ۳۷ هزار داوطلب به عنوان مددکار به طور مستمر ساماندهی می‌شوند تا امور به بهترین نحو پیگیری و انجام شود. همچنین در طرح اقتصاد مقاومتی، ۷ هزار و ۶۸۰ طرح اقتصاد مقاومتی و بسیج سازندگی پیگیری شد.

معاون آموزش و ترویج سازمان تحقیقات ایجاد بانک دیجیتال و در اختیار قرار دادن دانش گردآوری شده به شکل رایگان، از دیگر امور انجام شده در ۳ سال اخیر است.

قاسمی با بیان اینکه ۴۴ هنرستان کشاورزی در کشور فعالیت دارد، افزود: در حال حاضر ۲۷۰۰ هنرجو در این هنرستان‌ها مشغول آموزش هستند.

معاون آموزش و ترویج کشاورزی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: کشور ۱۵۰ مزرعه نوآور دارد که به این مجموعه ۲۰۰ مزرعه دیگر امسال اضافه خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

نرخ رشد اقتصادی در بهار ۱۴۰۳ به ۴.۲ درصد رسید

به گزارش کسب و کار نیوز ، محمدرضا فرزین در سی و‌ چهارمین‌همایش بانکداری اسلامی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.