صفحه اصلی / اسلایدر / خرید تضمینی گندم از مرز ۱۱.۹ میلیون تن عبور کرد
خرید تضمینی گندم از مرز ۱۱.۹ میلیون تن عبور کرد

خرید تضمینی گندم از مرز ۱۱.۹ میلیون تن عبور کرد

کسب و کار نیوز- مجری طرح گندم و برنج وزارت جهاد کشاورزی گفت: خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به ۱۱ میلیون و ۹۱۰ هزار تن تا صبح شنبه ۱۷ شهریور ماه رسید.

به گزارش کسب و کار نیوز، سهراب سهرابی، مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: بر اساس آخرین گزارش سامانه شرکت بازرگانی دولتی ایران (سیفا) تا صبح شنبه ۱۷ شهریور ماه، ۱۱ میلیون و ۹۱۰ هزار تن گندم از کشاورزان به ارزش ۲۱۰ هزار میلیارد تومان (همت) خرید تضمینی شده است. وی افزود: این میزان خرید تضمینی نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته ۱.۶۲۱ میلیون تن معادل ۱۶ درصد رشد نشان می‌دهد.

وی درباره پرداخت مطالبات گندم‌کاران نیز تصریح کرد: تاکنون ۱۲۱ هزار میلیارد تومان از پول کشاورزانی که گندم خود را به مراکز دولتی خرید تضمینی تحویل داده‌اند، واریز شده و پرداخت باقی وجوه نیز در حال پیگیری از سوی سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد کشاورزی است.

مجری طرح خودکفایی گندم گفت: استان‌های خوزستان با یک میلیون و ۶۲۳ هزار تن، کردستان یک میلیون و ۱۶۶ هزار تن، گلستان یک میلیون و ۱۱۰ هزار تن، فارس ۹۱۴ هزار تن، کرمانشاه ۸۲۵ هزار تن، همدان ۷۰۵ هزار تن، آذربایجان غربی ۶۶۶ هزار تن، آذربایجان شرقی ۵۸۷ هزار تن، لرستان ۵۳۴ هزار تن و خراسان رضوی ۵۲۲ هزار تن بیشترین میزان خرید تضمینی گندم را به خود اختصاص داده‌اند.

وی اضافه کرد: عملیات برداشت گندم در استان‌ها با اقلیم سرد مانند کردستان، همدان، کرمانشاه، قزوین، مرکزی، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، زنجان، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی و لرستان همچنان ادامه دارد.

سهرابی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش تولید و خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری، تمام نیاز گندم خبازی‌ها و صنف و صنعت کشور از محل تولید داخل تأمین خواهد شد و نیاز به واردات گندم نخواهیم داشت.

وی شرایط دمایی و بارندگی مناسب و پراکنش خوب در فصل بهار، تلاش، کوشش و همت بلند کشاورزان، برنامه‌ریزی و سازماندهی مدیران، کارشناسان و محققان در سطوح ملی و استانی، مصرف متعادل کودهای شیمیایی با تاکید بر مصرف کودهای فسفاته و پتاسه، افزایش مصرف بذور لیبل‌دار، تنوع‌بخشی ارقام از طریق فعالیت مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، مؤسسه تحقیقات دیم و شرکت‌های خصوصی تولید بذر و همچنین مبارزه با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز از طریق مدیریت سازمان حفظ نباتات و مدیران حفظ نباتات استان‌ها را از مهمترین دلایل افزایش تولید و خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری برشمرد.

سهرابی توسعه کشت‌های مکانیزه با همکاری سازندگان دستگاه‌های خطی‌کار و سایر ادوات دنباله‌بند و تلاش رؤسای ادارات فناوری‌های مکانیزه استان‌ها، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری و آموزش کشاورزان را از دیگر عوامل افزایش تولید این محصول عنوان کرد.

این مسئول دولتی با اشاره به اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها در مدت ۴ سال اخیر اذعان کرد: از سطح ۵.۲ میلیون هکتاری این طرح در سال زراعی جاری، ۳.۵۵۰ میلیون هکتار آن به کشت گندم اختصاص دارد.

همچنین مطالعه کنید:

بهبود شاخص نرخ بیکاری ایران در جدیدترین رده‌بندی صندوق بین المللی پول

به گزارش کسب و کار نیوز ، نرخ بیکاری در سه سال گذشته روند کاهشی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.