صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / براساس دستورالعمل بانک مرکزی اجرایی می شود/کاهش تعهد ارزی دانش بنیان ها
براساس دستورالعمل بانک مرکزی اجرایی می شود/کاهش تعهد ارزی دانش بنیان ها

براساس دستورالعمل بانک مرکزی اجرایی می شود/کاهش تعهد ارزی دانش بنیان ها

کسب و کار نیوز- براساس دستورالعمل بانک مرکزی، تعهد ارزی شرکت‌های دانش بنیان از ۱۰۰ و ۹۰ درصد به ۸۰ درصد کاهش یافت. به گزارش ایسنا، بانک مرکزی طی دستورالعملی، کاهش تعهدات ارزی شرکت‌های دانش بنیان و فناورانه از ۱۰۰ و ۹۰ درصد به ۸۰ درصد را به وزارت صمت، نهاد ریاست جمهوری و سازمان توسعه تجارت، ابلاغ کرد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، در این دستورالعمل آمده است: «پیرو نامه شماره ۰۳/۱۱۳۰۶۹ مورخ ۱۴۰۳/۰۵/۲۰ در خصوص اجرای بند (۲) مصوبات بیست و یکمین جلسه کارگروه بازگشت ارز حاصل از صادرات ابلاغی طی نامه شماره ۰۳/۷۱۶۷۴ مورخ ۱۴۰۳/۰۳/۳۰ خواهشمند است دستور فرمایند میزان تعهد صادراتی برای کد تعرفه‌های دانش بنیان و فناورانه به شرح جدول فایل اکسل پیوست در سامانه‌های ذیربط از ۱۰۰ درصد و ۹۰ درصد حسب مورد به ۸۰ درصد کاهش یافته و از نتیجه این اداره را مطلع نمایند.»

شرکت‌های دانش‌بنیان، به عنوان مهمترین محرک‌های توسعه و نوآوری در اقتصادهای جهانی، نقش بسیار مهمی را در پیشرفت صنایع و جوامع ایفا می‌کنند. این شرکت‌ها، بر پایه دانش فنی و علمی عمیق، محصولات و خدمات نوآورانه ایجاد می‌کنند و به ارتقای سطح زندگی جامعه و رشد اقتصادی کمک می‌کنند. اما، توسعه و رشد یک شرکت دانش‌بنیان همواره نیازمند سرمایه‌گذاری بوده که چالش‌های فراوانی را برایشان به همراه دارد.

یکی از ابزارهای کلیدی برای توسعه و رشد شرکت‌های دانش‌بنیان، سرمایه‌گذاری مناسب است. سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان، علاوه بر فراهم کردن منابع مالی لازم، به شرکت‌ها امکان می‌دهد تا رویکردهای نوین را در فعالیت‌های خود اعمال کنند، به تحقق رویاها و آرمان‌هایشان برسند و با چالش‌ها و رقبا رقابت کنند. شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه تولید و اشتغال نقشی غیرقابل انکاری داشته و در صورتی که مسیر فعالیت این شرکت‌ها هموار شود می‌توانند خلاهای موجود در حوزه تولید کشور را پُر کنند.

در سالهایی که که از سوی مقام معظم رهبری به نام سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری می شود، لزوم توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان، گسترش و رفع مشکلات و معضلات آنها بیش‌ از پیش ضروری است. شرکت‌های دانش بنیان بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی شکل می‌گیرند و در رشد و توسعه مناطق مختلف تاثیر زیادی دارند بطوریکه رهبر معظم انقلاب اسلامی بر اهمیت نقش این شرکت ها در رونق اقتصادی و اقتصاد مقاومتی تاکید و آنها را موثرترین مولفه های تحقق پایدار اقتصاد توصیف کردند.

پایین بودن خلاقیت، نوآوری و ضعف فناوری در بنگاه های اقتصادی موجب افزایش وابستگی صنعت و اقتصاد کشور به فناوری های خارجی شده و این برای کشور ما که از منابع سرشار اقتصادی برخوردار است یک ضعف به شمار می رود. شرکت های دانش بنیان به جهت ارزش افزوده بالایی که ایجاد می کنند، نقش ویژه ای در رشد کشور در زمینه های علمی، فناوری و نیز اقتصادی بر عهده دارند.

رونق سرمایه گذاری در بخش دانش بنیان

مهدی غیبی، کارشناس فناوری

شرکتهای دانش بنیان و استارت آپها با تغییر نگاه به راه اندازی مشاغل از شکل سنتی به دیجیتال، موجب رونق بازار کار شدند. نگاه سرمایه گذاران نیز از نگاه سنتی سرمایه گذاری به ندریج به سرمایه گذاری بر روی بخش خلاق و نگاه نو تغییر پیدا کرد. راهکار مناسب برای تحقق رشد اقتصادی نیز همین فرآیند است. اینکه نگاه از سمت بخش سنتی به سمت بخش دیجیتال تغییر پیدا کند.

چون حوزه فناوری اطلاعات ایجاد اشتغال مولد می‌کند، در کوتاه‌مدت اجرای برخی پروژه‌ها باعث بیکارشدن عده‌ای می‌شود. اما در درازمدت در این حوزه می‌توان بهترین عملکرد را مطابق با موازین اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبر انقلاب داشت. لذا وزارت ارتباطات در این حوزه رسالت مستقیمی برای ایجاد اشتغال ندارد، اما می‌تواند بستر ساز ایجاد اشتغال باشد.

استارت آپها، دانش بنیان ها و به طور کلی اقتصاد دیجیتال در هر حوزه‌ای که وارد شوند، باعث افزایش بهره‌وری و یا به عبارت دیگر مولد بودن می‌شود. اقتصاد دیجیتال در بلندمدت بسیار سودده خواهد بود. در بحث اشتغال نیز ممکن است در کوتاه مدت تسهیلات ورود فناوری اطلاعات به حوزه اقتصاد مثبت نباشد، اما در بلندمدت این رویه تغییر خواهد کرد و فناوری اطلاعات باعث ایجاد مشاغل بیشتری خواهد شد.

وقتی که بدنه سنتی سرمایه‌گذاران مشاهده کند که نسل جوان با کمترین سرمایه‌ها می‌توانند کسب‌وکارهای خوبی را راه‌اندازی کنند، در این حوزه سرمایه‌گذاری بیشتری خواهند داشت. امری که از سوی استارت‌آپ‌ها بیشترین نیاز به آن احساس می‌شود، امر سرمایه‌گذاری است. معمولا یک شرکت نوپای موفق قابلیت رشد بیشتری نسبت به یک شرکت جاافتاده دارد. یعنی می‌تواند با سرمایه‌ای کمتر، نیروی کار یا زمینه رشد بیشتری نسبت به شرکت‌های قدیمی داشته باشد. شرکت‌های نوپا برای رشد سریع خود نیاز به جذب سرمایه دارند و در این راه گزینه‌های مختلفی نیز وجود دارد. شرکت‌های دیگر یا افراد سرمایه‌گذار می‌توانند به شرکت‌های نوپا با تبادل پول نقد در برابر سهام کمک کنند تا فعالیت خود را شروع کنند.

همچنین مطالعه کنید:

جزئیات عوارض ۱۰ یورویی در پروازهای خارجی/ سفرهای زیارتی و کودکان زیر ۲ سال معاف هستند

به گزارش کسب و کار نیوز ، مقصود اسعدی سامانی در تشریح دریافت عواض ۱۰ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.