صفحه اصلی / اسلایدر / تسهیلات پرداختی به بانوان کارآفرین افزایش یافت/رشد سهم بخش خدمات در اشتغالزایی
تسهیلات پرداختی به بانوان کارآفرین افزایش یافت/رشد سهم بخش خدمات در اشتغالزایی

تسهیلات پرداختی به بانوان کارآفرین افزایش یافت/رشد سهم بخش خدمات در اشتغالزایی

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مطابق نتایج طرح آمارگیری نیروی کار بهار ۱۴۰۳، بررسی اشتغال در بخش های عمده فعالیت اقتصادی نشان می دهد که بخش خدمات با ۵۲.۴ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش های صنعت با ۳۳.۰ و کشاورزی با ۱۴.۵ درصد قرار دارند. سهم شاغلان بخش کشاورزی و بخش صنعت در بهار ۱۴۰۳ نسبت به فصل مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۰ و ۰.۱ درصد کاهش و سهم شاغلان بخش خدمات ۱.۱ درصد افزایش داشته است.

بررسی نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ساله و بیشتر نشان می دهد که ۷.۷ درصد از جمعیت فعال, بیکار بوده اند. همچنین بر اساس فاصله اطمینان ۹۵% نرخ بیکاری کل کشور بین ۷.۴ درصد تا ۸.۱ درصد با نقطه مرکزی ۷.۷ درصد به دست آمده است. هادی آقابابایی, مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۵۱۰۰ فقره تسهیلات اشتغال زایی صندوق کارآفرینی امید در اختیار کارآفرینان قرار گرفته است. آقابابایی اظهار داشت: رسالت صندوق کارآفرینی امید پرداخت تسهیلات خرد و کوچک و متوسط است و در راستای سیاست های حمایتی دولت، این صندوق تلاش کرده است تا تسهیلات اشتغالزایی را در تمامی پهنه سرزمینی گسیل دهد. وی با تاکید بر نقش حمایتی و مشاوره ای صندوق برای جوانان کارآفرین بیان کرد: با این میزان تسهیلات پرداختی در شش ماه اخیر بیش از ۱۲۰۰۰ شغل در کشور ایجاد یا تثبیت شده است.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با اشاره به اینکه تسهیلات صندوق در بخش های مختلف در اختیار کارآفرینان قرار گرفته است، گفت: از ۵۱۰۰ فقره تسهیلات اشتغال زایی، ۵۰۰ طرح در حوزه کشاورزی، بیش از ۲۹۹۰ طرح در بخش خدمات و بیش از ۱۶۵۰ طرح نیز در بخش صنعت پرداخت شده است. هادی آقابابایی با بیان اینکه این صندوق بازویی برای دولت به منظور پیشبرد اهداف کارآفرینی و اشتغالزایی اقشار مختلف جامعه به حساب می آید. اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۴۲ درصد تسهیلات پرداختی به بانوان کارآفرین تخصیص یافته است.

 

اشتغالزایی از طریق توسعه تولید

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس بازار کار

جذب سرمایه‌گذاری یکی از اساسی‌ترین مولفه‌های توسعه بازار کار است. بدون دسترسی به منابع مالی نمی‌توان کار اساسی در حوزه اشتغالزایی انجام داد. سرمایه‌های خارجی و داخلی باید به سرعت جذب و در راستای ایجاد زمینه‌ها و مشوق‌های لازم برای حضور بخش خصوصی در عرصه اشتغالزایی خصوصا اشتغالزایی از طریق توسعه تولید به کار گرفته شود. یکی از مهم‌ترین راهکارهای ایجاد اشتغال پایدار کمک به شکل‌گیری بنگاه‌های کوچک و متوسط است.

در این زمینه دولت می‌تواند با سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی و ایجاد مشوق‌های لازم زمینه جذب سرمایه‌های مردم و همچنین سرمایه‌های خارجی در حوزه‌های تولیدی فراهم کند و از این طریق به ایجاد اشتغال کمک کند. برای این سرمایه‌گذاری زیرساختی و ایجاد مشوق‌های مورد نظر هم دولت قاعدتا باید به منابع مالی دسترسی داشته باشد.

در دولت سیزدهم اقدامات زیادی در زمینه اشتغال صورت گرفت، به عنوان نمونه همین که مسئولان دنبال احیای کارگاه‌های معطل مانده و دچار مشکل رفتند، اقدام مناسبی بود که صورت گرفت زیر از این طریق بخش زیادی از این کارگاه‌ها به بخش تولید بازگشتند و همین موجب شد تا عده‌ زیادی شاغل شوند. دولت باید به خلاقیت ها در بخش های تولیدی فرصت ظهور و بروز بدهد و به خلاقیت ها معافیت بدهد. تسهیلات خوبی برای بخش های دانش بنیان قرار دهد و با حمایت از نخبگان در حوزه های مختلف زمینه را برای تولید بیشتر و خودکفایی باز کند.

لذا نمره بالایی نمی توان برای حمایت از تولید در سالهایی که به نام جهش تولید گذاشته شد و باید با توسل به تولید گشایش هایی در اقتصاد ایجاد می گردید تا اقتصاد ایران به پویایی می رسید، داد. بنابراین دولت در زمینه رساندن اقتصاد به مرز جهش تولید کار قابل اعتنای حمایتی و در خور تعریفی نکرده است.

سال‌هاست که نتوانسته‌ایم تحول جدی در زمینه اقتصاد دیجیتال ایجاد کنیم، هنوز نتوانسته‌ایم زیرساخت‌های آن را فراهم کرده و در عین حال یک راهبرد مناسب برای آن داشته باشیم؛ به‌طوری که با وجود اینکه مشاغل اینترنتی زیادی داریم اما این مشاغل هنوز به رسمیت شناخته نشده و تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار نگرفته‌اند و اقدامات اساسی برای توسعه آنها صورت نگرفته است و در عین حال اقتصاد ما نیز به این واسطه آسیب دیده است چرا که حدود ۴۵ درصد اقتصاد دنیا در کشورهای در حال توسعه به سمت اقتصاد دیجیتال رفته در حالی که این میزان در کشور ما چیزی حدود ده درصد است.

همچنین مطالعه کنید:

سال رشد و تحول/گزارش سال ۱۴۰۲ اُکالا منتشر شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، مطابق با این گزارش، ۲۳۳ شهر تحت پوشش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.