صفحه اصلی / سرخط خبرها / ضرورت شفافیت در بازار مسکن
ضرورت شفافیت در بازار مسکن

فرشید ایلاتی، کارشناس مسکن

ضرورت شفافیت در بازار مسکن

سرمقاله

سامانه املاک و اسکان، که هدف آن تجمیع و یکپارچه‌سازی اطلاعات مرتبط با املاک و سکونتگاه‌ها در سراسر کشور است، هنوز به طور کامل تکمیل نشده و این ناتمام بودن، به یکی از چالش‌های مدیریت منابع مسکونی و برنامه‌ریزی شهری تبدیل شده است. سامانه ملی املاک و اسکان، به ‌ویژه در شرایط فعلی که با بحران‌های مختلفی در حوزه مسکن مواجه هستیم، می‌تواند ابزاری موثر برای شفافیت در بازار مسکن، بهبود نظام مدیریت املاک، و جلوگیری از احتکار و سوءاستفاده‌های احتمالی باشد.
برای تکمیل این سامانه، ضرورت دارد که همکاری گسترده‌ای میان سازمان‌ها و نهادهای مختلف دولتی صورت گیرد. سازمان‌هایی نظیر بانک مرکزی، سازمان ثبت احوال، و دیگر نهادهای مرتبط باید در این فرآیند دخیل باشند تا اطلاعات به صورت جامع و به‌روز گردآوری شود. بدون این همکاری‌ها، تکمیل سامانه با چالش‌های جدی مواجه خواهد شد و به تبع آن، دستیابی به اهداف پیش‌بینی شده نیز با تأخیر همراه خواهد بود.
با راه‌اندازی سامانه مذکور درآینده می‌توان علاوه‌ بر اطلاعات املاک مسکونی، اطلاعات املاک تجاری، اداری، صنعتی و حتی املاک با کاربردهای غیر هم افزود. باید در نظر داشت که تشکیل این بانک اطلاعاتی خالی از لطف نیست و یک زیرساخت خوب و مفید برای دولت الکترونیک محسوب می‌شود.
تکمیل سامانه ملی املاک و اسکان نیازمند همکاری میان نهادهای مختلف و حمایت قاطع رئیس‌جمهور است. اگر وزیر راه و شهرسازی آن را به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی خود در نظر بگیرد، می‌تواند تحولی مثبت در مدیریت مسکن و توسعه شهری ایجاد کند.

همچنین مطالعه کنید:

ورود ۱۴ هزار میلیارد تومان پول به کارگزاری‌ها در مرداد ماه

به گزارش کسب و کار نیوز ، بر اساس اعلام بورس تهران، در دومین ماه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.