صفحه اصلی / اسلایدر / ۸۵ درصد تامین مالی اقتصاد ایران بانک‌محور است/لزوم سرمایه‌گذاری برای تحقق رشد اقتصادی
۸۵ درصد تامین مالی اقتصاد ایران بانک‌محور است/لزوم سرمایه‌گذاری برای تحقق رشد اقتصادی

۸۵ درصد تامین مالی اقتصاد ایران بانک‌محور است/لزوم سرمایه‌گذاری برای تحقق رشد اقتصادی

کسب و کار نیوز- جلسه‌ای با حضور چند تن از وزرای پیشنهادی به کابینه دولت چهاردهم، در اتاق تعاون برگزار شد. به گزارش ایسنا، بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون، در جمع وزیران پیشنهادی وزارت امور اقتصادی و داریی، جهاد کشاورزی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در اتاق تعاون اظهار کرد: برای رشد ۸ درصدی اقتصادی نیاز به سرمایه‌گذاری است که آن‌هم به ثبات قوانین، نقدینگی و پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد نیاز دارد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، رئیس اتاق تعاون گفت: قرار بود ۲۵ درصد سهم اقتصاد در اختیار بخش تعاون باشد اما این عدد بین ۶ تا ۷ درصد است. از کل واگذاری‌های دولتی طی ۱۷ سال خصوصی‌سازی، ۳ درصد به بخش تعاون و کمتر از ۱۵ درصد به بخش واقعی خصوصی واگذار شده است. به گفته عبداللهی، ۸۵ درصد تامین مالی اقتصاد ایران بانک‌محور است، در حالی‌که بانک‌ها با ۵۰۰ همت زیان انباشته مواجه هستند و ۲۵ بانک از ۳۱ بانک کشور، ناتراز هستند. رئیس اتاق تعاون به لزوم اصلاح بودجه دولت اشاره کرد و گفت: برای تامین مالی تعاون، بانک کوچک توسعه تعاون است که با سرمایه ۵۰۰ میلیارد تومان تشکیل شد و الان به ۶۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است، اما هنوز کفایت نمی‌کند.

وی افزود: ۹۰ درصد آبزیان توسط تعاونی‌ها تولید می‌شوند، امنیت غذایی به بخش تعاون وابسته است. عبداللهی ادامه داد: تعداد ۵۰ هزار شرکت تعاونی در بخش کشاورزی هستند که ۴۵ درصد تعاونی‌های کشور را شامل می‌شود. به گفته او، دوگانه تعاونی‌های مردمی و تعاونی روستایی دولتی، باید حذف شود و تعاون یکپارچه شود.

عبدالناصر همتی، وزیر پیشنهادی اقتصاد نیز در جمع تعاون‌گران اتاق تعاون، اظهار داشت: دولت باید زمینه رشد و بهره‌وری توسط بخش خصوصی و تعاونی را فراهم کند، نه این‌که خودش متولی باشد و تصدی‌گری کند. به گفته وی، بخش تعاونی فقط تعاونی مصرف نیست، بلکه می‌تواند تعاونی تولیدی هم باشد. در این مراسم، احمد میدری، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم حضور داشت و گفت که، تصدی‌گری دولت امکان سیاستگذاری را گرفته است.

وی ادامه داد: در دولت تدبیر و امید، ۸۰۰ میلیارد تومان سهام دولت دادیم، اما به‌خاطر نوسان بازار ۶ ماه بعد مجبور شدیم ۱۲۰۰ میلیارد تومان بدهیم و همان سهام را بخریم و ۴۰۰ میلیارد تومان ضرر ثبت شود. میدری در پایان تاکید کرد: ایران در توسعه تعاون رتبه ۷۰ جهان را دارد و این رتبه باید ارتقا یابد.

رشد و توسعه اقتصاد در گرو سرمایه گذاری

مسعود دانشمند، اقتصاددان

برای دستیابی به رشد پایدار اقتصادی باید اقتصاد تک پایه را به اقتصاد چندپایه تبدیل کنیم چون ممکن است اقتصاد تک پایه به یکباره دچار افت ارزش شود. اگر در دولت قصد کاهش تورم وجود دارد باید در اولین گام تولید را سامان دهیم. وقتی تولید سامان پیدا می‌کند، نرخ اشتغال هم بالا می‌رود. وقتی اشتغال افزایش پیدا می‌کند، به تبع آن درآمد دولت هم بالا می‌رود. وقتی درآمد دولت افزایش پیدا می‌کند، از افزایش نقدینگی در کشور جلوگیری می‌شود.

بهبود روابط با دنیا اولین گام توسعه تجارت خارجی به شمار می‌رود به این خاطر باید روی این مقوله بهتر از گذشته کار شود چرا که تجارت خارجی بیشتر به منزله ارز آوری، تولید رشد یافته و صادرات رونق گرفته است. اما سرمایه‌گذاری که نباشد، یعنی تولید، رشد اقتصادی و اشتغال نیست. همه این موارد باهم است؛ زمانی که سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، اشتغال هم به وجود نمی‌آید، به دنبال آن میزان تولید پایین می‌آید و در نتیجه نرخ رشد هم کاهش پیدا می‌کند. براین اساس هنگامی که نرخ اشتغال و رشد اقتصادی را نگاه می‌کنید، حاکی از عدم سرمایه‌گذاری در کشور است. رشد اقتصادی ناپایدار در نتیجه اتفاقات لحظه‌ای رخ می‌دهد، به این معنا؛ یک مرتبه قیمت نفت کاهش می‌یابد، درآمدها هم با افت روبرو می‌شود یا برای کارهای صادرات و واردات فاقد دلار هستیم، در نتیجه رشد منفی خواهد شد.

رشد اقتصادی پایدار بر مبنای تولید ملی شکل می‌گیرد به این معنا که بتوانیم کالایی را تولید کنیم که در بازار جهانی قیمت مناسب داشته باشد و آن را با سود قابل توجهی به فروش برسانیم و بازار هم برای کالا مورد نظر تا ۱۰ سال آینده قابل پیش‌بینی باشد. به طور کلی سرمایه گذاری در اقتصاد یک شرط مهم برای توسعه اقتصاد و رشد تولید است.برای اینکه کشوری توسعه یافته شوید، نیازمند سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصاد هستید، چرا که بدون سرمایه گذاری رشد و توسعه ای در اقتصاد اتفاق نمی افتد.

 

همچنین مطالعه کنید:

مصوبه حمایت بانک‌ها از بازار سرمایه تا سقف ۱۰ هزار میلیارد تومان به تصویب رسید

به گزارش کسب و کار نیوز ، در جلسه فوق‌العاده هیأت عالی به تاریخ ۳۰ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.