شایلی قرائی
به گزارش کسب و کار نیوز ، بررسی جزئیات تأمین ارز بخش صنایع نیز حاکی از آن است از ابتدای امسال تا ۱۷ مردادماه تأمین ارز نیمایی برای صنایع حمل و نقل و خودرو معادل یک میلیارد و ۹۸۷ میلیون دلار، صنایع معدنی معادل یک میلیارد و ۲۱۲ میلیون دلار، ماشین آلات و تجهیزات تولید معادل یک میلیارد و ۱۲۶ میلیون دلار، صنایع تجهیزات برق و الکترونیک معادل یک میلیارد و ۷۰۸ میلیون دلار و منسوجات و پوشاک معادل ۷۰۲ میلیون دلار بوده است.
بخش مربوط به سایر کالاها نیز در بخش صنایع ۶ میلیارد و ۹۲۳ میلیون دلار ارز نیمایی دریافت کرده است. بر این اساس در مجموع میزان ارز نیمایی تأمین شده برای صنایع ۱۳ میلیارد و ۶۵۸ میلیون دلار بوده است. همچنین از ابتدای سال تا ۱۷ مرداد ماه سال جاری ۵ میلیارد و ۴۹۸ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به صنایع تخصیص یافته است.
بر همین مبنا در مدت یاد شده میزان ارز تأمین شده واردات در مقابل صادرات برای صنایع حمل و نقل و خودرو یک میلیارد و ۲۱۱ میلیون دلار بوده که با توجه به یک میلیارد و ۹۸۷ میلیون دلار ارز نیمایی تأمین شده برای این بخش در مجموع صنایع حمل و نقل و خودرو ۳ میلیارد و ۱۹۸ میلیون دلار ارز دریافت کرده است.
بخش مربوط به صنایع معدنی نیز در این مدت ۹۶۳ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات دریافت کرده که مجموع ارز دریافتی این بخش به انضمام ارز نیمایی به ۲ میلیارد و ۱۷۵ میلیون دلار رسیده است. بخش ماشین آلات و تجهیزات تولید نیز ۸۸۴ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات دریافت کرده که در مجموع ۲ میلیارد و ۱۰ میلیون دلار ارز نیمایی و ارز واردات در مقابل صادرات دریافت کرده است.
صنایع تجهیزات برق و الکترونیک در مدت یاد شده ۱۹۷ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات دریافت کرده که بر این اساس این بخش از صنعت در مجموع یک میلیارد و ۹۰۵ میلیون دلار ارز نیمایی و ارز واردات در مقابل صادرات دریافت کرده است. منسوجات و پوشاک در مدت یاد شده ۴۰ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات دریافت کرده که بر این اساس مجموع تأمین ارز این بخش از صنعت به ۷۴۲ میلیون دلار رسیده است. سایر بخشهای صنعت نیز در مدت یاد شده ۲ میلیارد و ۲۰۳ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات دریافت کردهاند که در مجموع تأمین ارز این بخش به ۹ میلیارد و ۱۲۶ میلیون دلار رسیده است.
نیاز به واردات گسترده خودرو
بابک صدرایی، کارشناس خودرو
تا به امروز دو خودروساز دولتی کشور با زیان انباشته وحشتناکی روبه رو هستند. احتمالاً اجازه افزایش تولید چشمگیر را به این دو شرکت نخواهد داد. همچنین بازار خودرو در چند سال اخیر با خلاء و تقاضای انباشته بسیاری همراه بوده و بعید به نظر میرسد که در سال ۱۴۰۳ خودروسازان داخلی بتوانند نیاز بازار را تأمین کنند. همانطور که اشاره شد تعداد واردات نیز به آن صورت نخواهد بود که بتواند روی بازار تأثیرگذار باشد، علاوهبر آن خودروهای وارداتی در قامتی نیستند که بتوانند با محصولات زیر ۷۰۰ میلیون تومانی داخلی رقابت کنند.
بی نظمی و شلختگی نیز در مساله واردات که به یک امر معمول در کشور تبدیل شده یک مساله منفی به شمار می رود و موانع مختلفی پیش پای واردات خودرو می گذارد. بنابراین نمی توان انتظار داشت که در مدت زمان کوتاهی آنقدر خودرو وارد کشور شود که بتواند در بازار خودرو تاثیرگذار باشد. علاوه بر آن عواملی همچون واردات خودرو در مقیاس گسترده که میتواند قیمت خودرو یا شیب صعودی آن را کاهش دهد، با توجه تجربه سال گذشته، منابع محدود سال جاری و شرایط کلی کشور بعید به نظر میرسد در سال جدید نیز به صورت مرتب انجام بگیرد.
برای کاهشی شدن روند قیمت خودرو باید به چند نکته دقت کرد. ابتدا باید به عرضه و تقاضا توجه شود. یعنی مهم است چه مقدار خودرو تولید و به بازار عرضه شود. همچنین باید دید چه قوانینی در حوزه واردات وضع می شود. یعنی واردات خودروهای دست دوم آغاز می شود یا تمرکز دولت به واردات خودروی صفر است. علاوه بر این، قیمت ارز بر بازار موثر است که مسائل سیاسی و کلان کشور آن را تعیین می کند.