شایلی قرائی
به گزارش کسب و کار نیوز ، «محمد آیینی» در جلسه بررسی مشکلات بافتهای فرسوده مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران در خانه «وارطان» از تکمیل بسته تشویقی نوسازی بافتهای فرسوده شهر تهران خبر داد. وی با اشاره به اینکه کار بازآفرینی شهری بهدلیل حفظ جان انسانها و خدمت به هموطنان مقدس است، اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی بهعنوان نماینده تخصصی دولت در این حوزه و شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز بهعنوان مجری سیاستهای وزارت راه و شهرسازی در زمینه بازآفرینی شهری، وظیفه دارد بهگونهای برنامه ریزی کند تا شرایط برای ورود مردم به نوسازی تسهیل شود و در واقع باید ریلگذاری مناسب از سوی شرکت انجام شود تا مردم و شهرداریها بتوانند بهخوبی در این مسیر حرکت کنند.
دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار ادامهداد: بهدلیل سطح گسترده محلات هدف بازآفرینی شهری نه دولت و نه شهرداریها نمیتوانند بدون حضور خود ساکنان کاری از پیش ببرند و بنابراین باید با اطلاع رسانی نسبت به آگاه سازی ساکنان بافتهای فرسوده اقدام کرد. شورایاریها بهتر از هر نهاد دیگری میتوانند در این راه نقش آفرینی کنند زیرا علاوه بر اینکه امین مردم محسوب میشوند با مشکلات و معضلات محله بهخوبی آشنایی دارند و میتوانند راهکارهای خوبی ارائه دهند.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه باید همه ابزارهای رسانهای را به کار بگیریم تا مردم بهحق خود برسند، عنوان کرد: در این جلسه که بهمنظور شنیدن صدای مردم برگزار شد، نکات خوبی مطرح شد و هر چند این کار نمادین است، اما جلسات اینچنینی را میتوان با محوریت اداره کل راه و شهرسازی استانها و شهرداریهای نواحی برگزار کرد تا برنامهریزیها بیشتر بر اساس خواست و نیاز مردم انجام شود.
آیینی با تاکید بر اینکه محور اصلی کار بازآفرینی شهرداری است تصریحکرد: شهرداران مناطق مدیران عملیاتی این کار هستند و باید فضا را بهگونهای فراهم کنند که مردم به نوسازی مساکن خود در بافتهای فرسوده تشویق شوند. وی با بیان اینکه تبعیض اجتماعی در حوزه شهرسازی بسیار زیاد است، اظهار داشت: با این وجود ساخت و ساز در کشور بر اساس قانون نظام مهندسی انجام میشود و باید نظارتها در این حوزه افزایش یابد.
همچنین در این جلسه «ابراهیمی» معاون نوسازی و توسعه سازمان نوسازی شهرداری تهران تصریحکرد: در گذشته مشوقهای شهرسازانه بیشتر مربوط به تراکم و در قالب ۲ طبقه بود، اما با تصویب بسته تشویقی ۱۹ بندی مشوقهای جدیدی برای نوسازی در بافتهای فرسوده ارائه شده و توان شهرداریها برای ارائه تسهیلات شهرسازانه افزایش یافته است. انتظار میرود با اعطای این مشوقها و نیز اعطای تسهیلات مالی ارزان قیمت شاهد تسریع در نوسازی بافتهای فرسوده باشیم.
وی با بیان اینکه مشوقهای جدیدی در حوزه حقوقی، فنی و نظام مهندسی در دست تدوین است، عنوان کرد: همکاری با سازمان اوقاف نیز در دستور کار قرار داد تا شرایط برای نوسازی آن دسته از منازل مسکونی بافتهای فرسوده که عرصه اوقاف دارند نیز تسهیل شود. برپایه این گزارش، اردیبهشت امسال رئیسجمهور فقید ابراهیم رئیسی با حضور در مناطق ۱۷ و ۱۸ شهرداری تهران ضمن دیدار با ساکنان این مناطق، در جریان مشکلات بافتهای فرسوده قرار گرفت و دستوراتی برای رفع آنها ارائه کرد.
یکی از دستورات تدوین بسته تشویقی خاص این دو منطقه بود. پیرو این دستور «محمد آیینی» معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران بهمنظور اخذ نظرات شهرداری، دفاتر تسهیلگری و نیز شورایاران محلات این مناطق به نمایندگی از اهالی محلات بهمنظور تدوین بسته تشویقی مخصوص مناطق یاد شده با همراهی شهرداری تهران جلسهای در خانه وارطان برگزار کرد.
فرشید ایلاتی، کارشناس مسکن
رشد ۱۰۰ درصدی صدور پروانه ساخت
در صورتی میتوان مشکل مسکن را از زمینهای اطراف تأمین کرد که بافتهای فرسوده را به جای اینکه تجمیع خانهای کنیم تجمیع کوچهها را داشته باشیم و کوچهها را تبدیل به شهرک کنیم. دولت چهاردهم باید در ادامه تلاشها، بر الگوهای معماری ایرانی_اسلامی تاکید داشته باشد. باید شاهد یک سبک جدید از شهرسازی و معماری در ایران باشیم و یک نگاه تمدنی را در بحث توسعه افقی شهرها دنبال کنیم.
موانع زیادی در راه تامین زمین وجود داشته است. این موانع به این موضوع برمیگردد که نگاهی در کشور حداکثر استفاده از زمین و توسعه عمودی به جای توسعه افقی را پیشنهاد میکند، در اوایل در بدنه خود دولت مخالفتهایی وجود داشت و مقاومتهای زیادی میشد. اما پیگیریهایی که وزیر راه و شخص رئیسجمهور فقید داشتند این موضوع کاملاً شکسته شد و این ذهنیتها عوض شد و الان به نظر میرسد که کار برای ادامه و ساخت پروژههای جدید آماده شده است. طی یک سال اخیر نوسازی بافتهای فرسوده شتاب خوبی داشته است؛ به طوری که در کلانشهرها شاهد رشد ۱۰۰ درصدی صدور پروانه بودهایم.
البته در پیشرفت نوسازی بافتهای فرسوده بسته ۱۹بندی تشویقی موثر بود. میزان وامی که برای نوسازی بافتهای فرسوده در نظر گرفتند کافی نیست. مبلغ این وام هزینهها را به طور کامل پوشش نمیدهد و باید تقویت شود، اما انگیزه خوبی بود تا مردم دست به نوسازی بناهای ناپایدار بزنند. از طرفی عرضه و ساخت مسکن بهتنهایی مشکل قیمت را حل نخواهد کرد و تا زمانی که به تقاضاهای تشنه سوداگرانهای که در حوزههایی مانند مسکن، خودرو غیره وجود دارد، راهکاری برای آن اندیشه نشود، اگر میلیونها مسکن و خودرو هم ساخته شود به دست مصرفکننده واقعی نخواهد رسید.
نرخ مالیات بر خانههای خالی هم باید بهشدت بالا باشد تا حتی اگر درصد کمی از خانههای خالی شناسایی شدند بتواند اثر روانی در بازار مسکن داشته باشد. این نرخ آنقدر پایین است که برای خانه های که مفاصاحساب از طریق مالیات صادر شده است، اگر همه این مالیاتها نیز وصول شود هیچ انگیزهای برای عرضه املاک وجود نخواهد داشت.