صفحه اصلی / سرخط خبرها / ساماندهی بازارهای غیرمولد
ساماندهی بازارهای غیرمولد

عبدالمجید شیخی، اقتصاددان

ساماندهی بازارهای غیرمولد

سرمقاله

اگر بخش غیرمولد کوچک شود، از فرار‌مالیاتی جلوگیری شود، بانک‌ها از خلق اعتبار منع شوند و پول ملی آسیب‌زدایی درونی شود، شاهد کاهش حجم نقدینگی و جلوگیری از ورود نقدینگی به بخش‌های غیرمولد خواهیم بود. براساس این اقدامات نقدینگی نیز به بخش مولد هدایت خواهد شد. تورم یک پدیده رفتاری است اما در دیدگاه نئولیبرالیسم رابطه میان حجم تورم و نقدینگی، رابطه مکانیکی است. مطابق با این دیدگاه حجم نقدینگی عامل تورم ارزیابی می‌گردد. این درحالی‌است که رفتار تورمی موجب شکل‌گیری تشدید نرخ تورم می‌گردد و حجم نقدینگی تنها یک ابزار است.
همچنین اگر طبق اقتصاد عرف علم اقتصاد را به دو بخش مجازی و حقیقی یا مولد و غیر مولد تقسیم کنیم الان بزرگترین مشکل اقتصاد ما این است که بخش غیرمولد بر بخش مولد غلبه پیدا کرده و حجم بخش غیر مولد بسیار بزرگ شده و در برابر بخش مولد تاکنون مرتباً سرکوب
شده است.
این دولت فضایی را ایجاد کرد که به فعال کردن کارخانه‌های تعطیل شده منجر شد. چند هزار بنگاه اقتصادی فعال شد که این بنگاه‌ها یا تعطیل شده بودند یا زیر ظرفیت کار می‌کردند. این حرکت در دولت جدید نیز باید ادامه دار باشد. اما بخش غیر مولد فضایی و جولانگاه بسیار بزرگی پیدا کرده و هیچ گونه تنبیهی را پشت سر خود نمی‌بیند و مرتب جولان می‌دهد و جولانگاه‌های متنوعی هم دارد که یکی از آن‌ها واردات و قاچاق، پولشویی، سفته‌بازی و خرید و فروش اوراق سهام و سکه و ارز و مسکن و خودرو و امثال اینهاست.

همچنین مطالعه کنید:

هشدار ستاد مرکزی اربعین به شرکت‌های هواپیمایی

به گزارش کسب و کار نیوز ، سید مجید میراحمدی در خصوص پیش‌فروش بلیت پروازهای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.