صفحه اصلی / اسلایدر / ۱۹ هزار خودرو در گمرکات وجود دارد/رفع بروکراسی واردات خودرو
۱۹ هزار خودرو در گمرکات وجود دارد/رفع بروکراسی واردات خودرو

۱۹ هزار خودرو در گمرکات وجود دارد/رفع بروکراسی واردات خودرو

کسب و کار نیوز- سخنگوی شورای رقابت با انتقاد از وضعیت موجود واردات خودرو گفت: این مقدار واردات، نیاز بازار ما را جوابگو نیست. به گزارش تسنیم، سپهر دادجو توکلی سخنگوی شورای رقابت گفت: یکی از نهادهایی که به شدت تأکید داشت صنعت خودروسازی برای رقابت پذیر شدن و رشد بهتر باید واردات را به مجموعه سبد خود اضافه کند شورای رقابت بود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، وی به مصوبه ۶۱۷ شورای رقابت در آبان ماه سال گذشته به منظور تسهیل و رفع بروکراسی واردات خودرو به کشور اشاره کرد و افزود: شورای رقابت، این موضوع را به سازمان حمایت سپرد که مستقیماً توسط این سازمان انجام شود و تأخیری ایجاد نشود. سخنگوی شورای رقابت با انتقاد از وضعیت موجود واردات خودرو گفت: اگرچه اقدامات خوبی انجام شده و نمی‌توان انکار کرد اما به هر ترتیب این مقدار واردات، نیاز بازار ما را جوابگو نیست و قطعاً واردات باید به سال‌های قبل از ۱۳۹۷ برگردد چراکه واردات خودرو به میزان کافی، بازار را متعادل می‌کند و به صنعت خودروسازی داخلی نیز کمک خواهد کرد.

دادجو توکلی در پاسخ به این پرسش که آیا شورای رقابت در قیمت گذاری دخالت می‌کند یا خیر عنوان کرد: ما در قیمت گذاری خودروسازی باید طبق دستورالعمل هیئت تعیین قیمت کالا مربوط به سال گذشته عمل کنیم. در حقیقت، سازمان حمایت از مصرف کننده برای کمپانی‌ها و افراد واردکننده این کار را انجام می‌دهد و هیچ منعی هم برای این قضیه از طرف شورای رقابت وجود ندارد. در همین رابطه مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت گفت: با توجه به ثبت سفارشات که بیش از ۹۰ هزار دستگاه بود، در سال ۱۴۰۲ واردات حدود ۱۱ هزار و ۱۲۲ دستگاه خودرو انجام شده و در چهار ماه اول سال جاری نیز حدوداً ۱۰ هزار دستگاه وارد کشور شده است.

به گزارش وزارت صمت، مهرداد خسروی افزود: بعد از ابلاغیه مصوبه‌ واردات خودرو که به وزارت صمت صورت گرفت زیرساخت‌های لازم را ایجاد کردیم. وی افزود: اکنون ۱۹ هزار دستگاه خودرو در گمرکات موجود است. ۴۳ هزار دستگاه خودرو نیز در مناطق و در حال حمل داریم که مجموعاً ۸۲ هزار و ۳۶۵ دستگاه تحت واردات و در گمرکات و در حال حمل هستند.

خسروی تصریح کرد: ابلاغیه خودروهای کار کرده به تازگی انجام شده است. وی گفت: بر اساس تکالیفی که وجود دارد چارچوب‌ها را مشخص می‌کنیم و جلسه ماده ۲ نیز با همکاری سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد باید برگزار شود و به امید خدا به نتایج خوبی هم خواهیم رسید.

 

گفتاردرمانی در بازار خودرو

بابک صدرایی، کارشناس خودرو

تامین ارز، یکی از موانعی محسوب می‌شود که منجر به واردات تعداد کمی خودرو تا کنون شده است. البته باید توجه داشته باشیم که ایران جزو کشور‌هایی است که با تحریم روبه‌رو است که این موضوع  باعث می‌شود در واردات با مشکلاتی مواجه شویم. از سوی دیگر تاثیر گذاری واردات خودرو در بازار منوط به سیستم قیمتگذاری و توزیع آن است. همچنین زمانی می‌تواند خلا‌های بازار را پر کند که پاسخگوی نیاز متقاضیان باشد؛ این امر تنها با وردات تعداد بالا اتفاق می‌افتد.

طرح واردات خودرو تاکنون به وعده و وعیدی محدود شده که فقط به واردات حدود ۱۵ هزار خودرو در عرض مدت دو سال انجامیده که البته خیلی از آنها هنوز پلاک نشده است. حتی درباره واردات خودرو‌های جانبازان نیز در حد همان قول و حرف دولت باقی مانده و قطعا این خلف‌وعد‌ه‌ها فقط دیوار بی‌اعتمادی میان دولت و مردم را مرتفع‌تر می‌کند.

از این رو دولت بعدی بهتر است با تغییری در این روند، شرایطی را مهیا کند تا به وعده‌های خود در حوزه خودرو جامه عمل بپوشاند. قطعا مطلوب است دولت چهاردهم طرح واردات خودرو را پس از قطعیت‌یافتن حذف موانع پیش‌رو اعلام کند و امکان واردات در تیراژ بیشتری عملیاتی و مهیا باشد.

البته با توجه به چالش های موجود در مسیر تامین ارز برای واردات خودرو به نظر می رسد بیشتر به دنبال استفاده از اخبار واردات برای مدیریت بازار خودرو بوده ایم و در نهایت قرار نیست خودروی چندانی از این مسیر به بازار تزریق شود.

خودروهای کارکرده نیز بیشتر به یک ابزار تبدیل شده است. به این معنا که هر وقت قیمت خودرو رو به گرانی حرکت می‌کند و عرضه خودرو کم می‌شود این موضوع مطرح می شود که به این وسیله قیمت خودرو در بازار کنترل شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

مجتبی صفایی برای چهارمین مرتبه به عنوان رئیس اتاق اصناف ایران انتخاب شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، مجتبی صفایی امروز ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ برای چهارمین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.