صفحه اصلی / اسلایدر / ارزش صادرات کشاورزی به ۱.۲ میلیارد دلار رسید/رونق صادرات محصولات کشاورزی
ارزش صادرات کشاورزی به ۱.۲ میلیارد دلار رسید/رونق صادرات محصولات کشاورزی

ارزش صادرات کشاورزی به ۱.۲ میلیارد دلار رسید/رونق صادرات محصولات کشاورزی

کسب و کار نیوز- گمرک اعلام کرد: در چهار ماهه نخست امسال، ۲۲ میلیون تن محصولات کشاورز به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار از کشور صادر شده که در مقایسه با ارقام مدت مشابه سال قبل به وزن ۱۸ میلیون تن و ۸۹۵ میلیون دلار، رشد ۲۲ درصدی در وزن و ۳۲ درصدی در ارزش دلاری داشته است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، بر اساس اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران از بررسی آمار صادرات محصولات کشاورزی تحت کد تعرفه‌های فصول ۶ الی ۱۴ کتاب مقررات صادرات و واردات، طی چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۳ در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۲، در چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۳، در مجموع ۲۲ میلیون تن محصولات کشاورز به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار از کشور صادر شده است که در مقایسه با ارقام مدت مشابه سال قبل به وزن ۱۸ میلیون تن و ۸۹۵ میلیون دلار، رشد ۲۲ درصدی در وزن و ۳۲ درصدی در ارزش دلاری داشته است.

در این مدت عمده‌ترین اقلام صادره شده این گروه کالاها به ترتیب ارزش عبارت‌اند از: انواع پسته و مغز پسته به ارزش ۲۷۳ میلیون دلار، گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای و زراعی به ارزش ۱۴۷ میلیون دلار، سیب به ارزش ۱۰۸ میلیون دلار، هندوانه به ارزش ۹۷ میلیون دلار و انواع سیب‌زمینی به ارزش ۳۹ میلیون دلار.

محصولات کشاورزی در چهار ماهه نخست جاری در حدود ۵ درصد از وزن و ۷ درصد از ارزش کل صادرات غیرنفتی کشور را به خود اختصاص داده‌اند. بر اساس این گزارش، در جدول زیر ۲۰ قلم نخست محصولات کشاورزی صادر شده به لحاظ ارزشی در چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۳ در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۲ آورده شده است.

چندی پیش معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نیز گفت: در دولت سیزدهم حداقل یک میلیارد دلار صادرات کشاورزی داشته ایم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم  از کرج، مجتبی خیام نکویی در آیین رسمی فعالیت مزارع نوآوری بهره ور که در گاوداری افضلیان نظر آباد برگزار شد، بیان کرد: اگر بخواهیم تبلور یک مدیریت ارشد جهادی را ترسیم کنیم رئیس جمهور شهید آیت‌الله سید‌ابراهیم رئیسی را می‌توان مثال زد.

وی یکی از این خدمات را مورد اشاره قرار داد و افزود: بعضی از ایستگاه‌های مجموعه تحقیقات که به دلایلی برای بحث مسکن  مصوب شده بود با دستور ریاست جمهور به مجموعه تات برگشت. خیام نکویی با اشاره به اینکه طبق فرمایش مقام معظم رهبری باید بخش کشاورزی از بعد تولید متحول شود، افزود: متاسفانه بخش کشاورزی در طول ۴۴سال گذشته آن طوری که باید و شاید مورد حمایت قرار نگرفته است. معاون وزیر و رییس سازمان تات تاکید کرد: توجه به روستاها به عنوان کانون تولید در امنیت غذایی بسیار  حائز اهمیت هستند.

خیام نکویی با بیان اینکه باید از تمام ظرفیت و توانمندی خود در حوزه کشاورزی استفاده کنیم، خاطرنشان  کرد: در حال حاضر تولیدات وزارت کشاورزی حدود ۱۳۲ میلیون بوده که باید در سال ۱۴۳۰  به ۱۸۰ میلیون برسد. وی با اشاره به اینکه کشور ما در دولت گذشته واردکننده کره بوده اما با آمدن دولت سیزدهم به صادرکننده کره تبدیل شده است، اذعان کرد: ایران در سال گذشته صادرات ۱۶ هزار تن کره را به انجام رسانده است؛ همچنین در سال گذشته تخم مرغ تولید شده است. این مسئول میزان تولید تخم مرغ در سال گذشته را نیز ۱۳۴ هزار تن  عنوان کرد و ادامه داد: امروز ۱۱ میلیون تن شیر و ۹۰۰ هزار تن گوشت و ۹۰ میلیون تن محصولات زراعی در کشور تولید می شود.

خیام نکویی عنوان کرد: انتظاری که مقام معظم رهبری از ما دارند اقتدار غذایی و حاکمیت غذایی است؛ این به معنای این است که مازاد نیاز کشور غذا تولید کرده و به  کشورهای منطقه صادر کنیم. وی در بخش دیگری از سخنان خود با توجه به مزارع نو آور ادامه داد: تسریع در فرآیند جذب، بومی سازی، ترویج دانش و فناوری های نوین در بخش کشاورزی و منابع طبیعی، توسعه شبکه تحقیقات و نوآوری مزرعه ای و افزایش بهره وری از دیگر مزایای ایجاد مزارع نوآور است. خیام نکویی با اشاره به اینکه مزارع نوآور در راستای افزایش بهره‌وری و دانش‌بنیان کردن بخش کشاورزی ایحاد می شوند، گفت: سال گذشته ۴۶ مزرعه نوآور در حوزه آموزش و ترویج راه‌اندازی شد و امسال قرار است این تعداد به ۱۵۰ مورد برسد. معاون وزیر افزود: مزارع نوآور بهره ور در راستای سیاست ایجاد امنیت غذایی و تولید پایدار محصولات کشاورزی از سال گذشته در دستور کار معاونت تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی قرارگرفته است.

بهره گیری از ظرفیت صادرات غیرنفتی

مسعود دانشمند، اقتصاددان

فرصت های بیشماری در صادرات غیرنفتی وجود دارد که متاسفانه به آنها توجهی نشده است. صادارت غیرنفتی پتانسیل درآمدزایی ارزی بالایی دارد. کالاهای غیرنفتی ایران در تمام جهان مشتری دارد اما از این ظرفیت آنطور که شایسته است بهره برداری نشد. تحقق و کسب رشد نرخ صادرات برای ایران چندان دور از دسترس نیست. اما زمانی می‌توان به رشد نرخ اقتصادی و درآمدهای ارزی امیدوار بود که این رشد صادرات از فروش کالا و محصولات غیرنفتی باشد.

در همین راسا می بایست اقتصاد تک پایه را باید به اقتصاد چند پایه تبدیل کرد. زیرا ممکن است شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که آن تک محصول یا مورد خریداری قرار نگیرد یا اینکه ارزش آن بالا و پایین شود. یا به هرحال اتفاقی بیفتد که نتیجه مورد نظر حاصل نشود.

از طرفی دیگر همواره باید در بازارها حضور داشته باشیم. علاوه بر این کیفیت کالا نه تنها نباید تغییر کند؛ بلکه به سمت بهبودی هم پیش رود. قیمت کالا باید در بازار هدف به تثبیت برسد. در کنار تمام این موارد نباید خدمات پس از فروش را کنار گذارد تا بازار به ما اطمینان یابد. جهت روی دادن این اتفاق نیاز است تا تولید و توزیع کنندگان متکی به نظام پولی و بانکی مطمئن باشند، یعنی بانک‌ها باید بتوانند در قبال ابزارهایی که وجود دارد از تولید کننده حمایت به عمل آورند.

مهم‌ترین شاخص اقتصاد هر جامعه صادرات آن است زیرا به کمک آن می‌توانیم حاصل کار و تولید را به فروش رسانده و درآمد آن را در کشور مصرف کنیم، در کشور ما تقریباً همه نیازهای اقتصادی بر پایه نفت تأمین می‌شود. به همین دلیل اهمیت زیادی برای صادرات در نظر گرفته نشده است، البته در سال‌های اخیر که اوضاع صادرات کمی بهبود یافته، صادرات مورد توجه قرار گرفته است و این موضوع هرگاه که مشکلی برای فروش یا کاهش قیمت نفت ایجاد شود، تکرار می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

تهران ۸۰۰۰ بنگاه املاک غیرمجاز دارد

به گزارش کسب و کار نیوز ، یاسر دستمالچیان اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های میدانی، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.