صفحه اصلی / سرخط خبرها / توزیع عادلانه زمین
توزیع عادلانه زمین

فرشید ایلاتی، کارشناس مسکن

توزیع عادلانه زمین

سرمقاله

واگذاری زمین به مردم یکی از ضرورت های جهش تولید با مشارکت مردم است. با نهضت مردمی‌سازی، مشکل مسکن برطرف می شود. در خصوص شعار جهش تولید با مشارکت مردم یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانیم انجام دهیم واگذاری زمین به مردم و نهضت مردمی‌سازی مسکن است.
واقعیت این است که انبوه سازی دولتی با توجه به شرایط مالی و اقتصادی کشور برنامه صحیحی در حوزه مسکن نیست. با آنکه بسیاری از پروژه‌های مسکن طی سال‌های قبل شروع شده، اما هنوز به اتمام نرسیده و نیمه تمام است. به عنوان مثال می‌توان به پروژه‌های مسکن مهر اشاره کرد که طی دو دولت اخیر هنوز به اتمام نرسیده و حدود ۱۵۰ هزار واحد آن باقی مانده است.
باید از این تجربه درس بگیریم. مهم‌ترین برنامه‌ای که در این راستا باید اجرا شود، گسترش کوتاه مرتبه سازی است. خوشبختانه در برنامه هفتم توسعه حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد به ظرفیت سکونتگاه‌ها در شهرها و روستاها افزوده خواهد شد. بر این اساس توزیع عادلانه زمین اجرا می‌شود که باعث خواهد شد افرادی که به هر دلیلی نتوانسته‌اند از امکان زمین بهره‌مند شوند، بتوانند با در اختیار گرفتن زمین ساخت تدریجی مسکن را پیش ببرند. بنابراین جهش تولید با مشارکت مردم یکی از شعارهای بسیار خوب است که بر اساس آن باید مردم در صحنه باشند. به این ترتیب می‌توان به رفع معضل همیشگی مسکن در کشور امیدوار بود.
موانع زیادی در راه تامین زمین وجود داشته است. این موانع به این موضوع برمی‌گردد که نگاهی در کشور حداکثر استفاده از زمین و توسعه عمودی به جای توسعه افقی را پیشنهاد می‌کند، در اوایل در بدنه خود دولت مخالفت‌هایی وجود داشت و مقاومت‌های زیادی می‌شد. اما پیگیری‌هایی که وزیر راه و شخص رئیس‌جمهور فقید داشتند این موضوع کاملاً شکسته شد و این ذهنیت‌ها عوض شد و الان به نظر می‌رسد که کار برای ادامه و ساخت پروژه‌های جدید آماده شده است.

همچنین مطالعه کنید:

بیش از ۵۰۰ خدمت بدون مراجعه حضور ارائه می شود/اتصال دستگاه ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

به گزارش کسب و کار نیوز ، دولت هوشمند استفاده از فناوری و نوآوری برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.