صفحه اصلی / اجتماعی / تخصیص ۸۵ هزار قطعه زمین به روستاییان در قالب طرح مهاجرت معکوس
تخصیص ۸۵ هزار قطعه زمین به روستاییان در قالب طرح مهاجرت معکوس

تخصیص ۸۵ هزار قطعه زمین به روستاییان در قالب طرح مهاجرت معکوس

کسب و کار نیوز- بنابر گفته مسئولان، در قالب طرح مهاجرت معکوس از شهر به روستا‌، دولت یک میلیون قطعه زمین تامین کرده که ۸۵ هزار قطعه به متقاضیان واگذار شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، الحاق اراضی و تخصیص آن به متقاضیان در روستاهای کشور یکی از مهم ترین برنامه های دولت سیزدهم در قالب طرح نهضت ملی مسکن و همچنین مهاجرت معکوس بوده طرحی که تا به امروز بسیار مورد استقبال  متقاضیان قرار گرفته است. در خصوص تخصیص اراضی و اقدامات صورت گرفته در این بخش وزیر راه و شهرسازی گفت:  از بعد از انقلاب اسلامی ایران تا به امروز چنین تحول و اقدامی در خصوص تخصیص اراضی صورت نگرفته بود ویک گام بزرگ و بی سابقه در  تخصیص  اراضی در شهرها و روستاها  به متقاضیان صورت گرفته است. در دولت سیزدهم ۱۰۰ هزار هکتار زمین برای تولید مسکن تامین شده که نیمی از آن‌ها در شهرها و نیم دیگر در روستاها الحاق شده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از ابتدای انقلاب تا سال ۱۴۰۲ حدود ۸۰۰ هزار قطعه زمین روستایی تامین شد؛ گفت: اراضی تامین شده در بخش روستایی در ۳ ساله دولت سیزدهم معادل یک میلیون قطعه زمین است  و این اقدام دولت در طی این مدت بی سابقه بوده است اراضی تامین شده برای پروژه مسکن مهر معادل ۱.۱ میلیون واحد در محدوده‌های شهری بود که این رقم برای نهضت ملی و در ۳ ساله دولت سیزدهم معادل تامین اراضی ساخت ۱.۹ میلیون واحد است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین در خصوص نوسازی و مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی طی دولت سیزدهم و مقایسه آن با دولت‌های قبل توضیح داد: نوسازی واحدهای مسکونی روستایی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم سالانه ۸۰ هزار واحد بود که این رقم در دولت سیزدهم به سالانه ۱۶۵ هزار واحد افزایش یافته است.

۶۰۰ هزار زمین در سامانه بارگذاری شد

براساس این گزارش در خصوص تخصیص اراضی انجام  شده و افزایش مهاجرت معکوس مجید جودی معاون بازسازی مسکن روستایی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با اشاره به واگذاری یک میلیون قطعه زمین به محرومان روستایی و همچنین متقاضیان برای مهاجرت معکوس گفت: سهم واگذاری زمین در دو سال ١۴٠٢ و ١۴٠٣ یک میلیون قطعه زمین است که تاکنون  بیش از ۶٠٠ هزار زمین در سامانه بارگذاری شده است از این میزان تاکنون ٨۵ هزار قطعه زمین به افراد واجد شرایط یعنی محرومان ساکن در روستا و افرادی که مهاجرت معکوس به روستا داشتند واگذار شده‌ است.

جودی با بیان اینکه  این اراضی به صورت رایگان یعنی اجاره ٩٩ ساله به واجدان شرایط ارائه می‌شود گفت:  این واگذاری‌ها در راستای محرومیت‌زدایی و ساخت مسکن محرومان و طبق تفاهم‌نامه با بنیاد مستضعفان و دستگاه‌های حمایتی تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی بلاعوض علاوه بر تسهیلات مسکن روستایی به دهک‌های یک تا ۴ پرداخت می‌شود.

معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن گفت: مقاوم‌سازی و بازسازی واحدهای مسکن روستایی یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها و اولویت‌های بنیاد مسکن بوده است و در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان تاکنون حدود ۷۰ درصد از واحدهای مسکونی مقاوم سازی و نوسازی شده است‌ که‌ به همین دلیل در سیل اخیر واحدهای کمتری دچار خسارت شدند. متقاضیان برای ساخت این پروژه ها هم می توانند تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی با نرخ سود ۴درصد و تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی با نرخ سود ۱۸ درصد دریافت کنند تا واحدهای مسکونی با سرعت خوبی اجرا شود.

تخصیص یک میلیون قطعه زمین طی دو سال 

همچنین  پیش از  این غلامرضا صالحی رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی  با بیان اینکه روستاها نقش مهمی در اقتصاد ملی دارند، گفت: امنیت غذایی کشور توسط روستاها تولید می‌شود و ٢٧ درصد جمعیت کشور در روستاهاست به گونه‌ای که ۴٠ هزار روستا بالای ٢٠ هزار خانوار در کل کشور داریم.  توسعه روستاها باید در دستور کار دستگاه های مربوطه باشد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز در این زمینه فعال است.

صالحی از تحقق وعده به روستاییان در تأمین یک میلیون قطعه زمین مسکونی در ۲ سال خبر داد و اضافه کرد: در سال گذشته ۵۰۰ هزار قطعه و ۵۰۰ هزار قطعه طی امسال تأمین و واگذار می‌شود که همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات در ساخت مسکن این اراضی مورد توجه قرار گرفته و خوشبختانه استقبال خوبی از این طرح شده است. وی انعقاد تفاهمنامه با دستگاه‌های حمایتی و نهادی مختلف را برای تأمین مسکن افراد کم توان را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: افراد کم توان که جزو گروه‌های هدف بنیاد مسکن باشند و برای تکمیل واحدهای مسکونی نیاز به مشارکت داشته باشند از محل این تفاهمنامه‌ها کمک بلاعوض می‌شود.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور اضافه کرد: در مجموع در اجرایی شدن طرح ملی نهضت مسکن تاکنون ۴۰۰ هزار واحد مسکن روستایی با مشارکت مردم در روستاها تمام شده و بر اساس برنامه‌ریزی  صورت گرفته طی دو سال  ۷۰۰ هزار واحد مسکونی دیگر ساخته می‌شود و در کنار آن یک میلیون قطعه زمین مسکونی برای روستاییان به‌صورت اجاره‌ای ۹۹ ساله تأمین می‌شود. براساس  این گزارش  امیدواریم  دولت چهاردهم هم با توجه به موضوع تخصیص زمین و اثر گذاری آن بر روند قیمتی مسکن  در شهرها و روستاها بتواند این مهم را به جد پیگیری کند.

 

همچنین مطالعه کنید:

۸۵ هزار تن برگ سبز چای تحویل دولت شد/ ۵۰ درصد مطالبات معوق

به گزارش کسب و کار نیوز، رئیس سازمان چای کشور  درباره وضعیت تولید چای در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.