صفحه اصلی / اسلایدر / سالانه ۹۴ هزار پروانه نوسازی صادر شد/رشد ۲برابری نوسازی بافت فرسوده
سالانه ۹۴ هزار پروانه نوسازی صادر شد/رشد ۲برابری نوسازی بافت فرسوده

سالانه ۹۴ هزار پروانه نوسازی صادر شد/رشد ۲برابری نوسازی بافت فرسوده

کسب و کار نیوز- وزیر راه و شهرسازی گفت: نوسازی بافت فرسوده سیاست اصلی دولت سیزدهم در بخش مسکن بوده و میانگین صدور پروانه ساختمانی سالانه به بیش از ۹۴ هزار واحد رسیده است. به گزارش مهر، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی گفت: کاهش تولید مسکن در دولت‌های قبل معنادار بود و اثر مستقیمی بر تورم داشت.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، طبق آمارهای مرکز آمار ایران، رشد تولید بخش مسکن و ساختمان در سال ۱۳۹۹ منفی ۱۳ بود که این رقم در ۱۴۰۰ به منفی ۶.۹ و در سال ۱۴۰۲ به مثبت ۷.۱ رسید که نشان دهنده تأثیر مثبت سیاست دولت در این بخش و تأمین نیاز بخشی از جامعه به مسکن است. وی افزود: در دولت سیزدهم ۱۰۰ هزار هکتار زمین برای تولید مسکن تأمین شده که نیمی از آنها شهری و نیمی دیگر روستایی است. در بخش روستایی در ۳ ساله دولت سیزدهم معادل یک میلیون قطعه زمین تأمین شد که این اقدام دولت در این بخش کم سابقه بود.

بذرپاش اراضی تأمین شده در محدوده‌های شهری برای نهضت ملی مسکن و در ۳ ساله دولت سیزدهم را معادل ساخت ۱.۹ میلیون واحد دانست. وزیر راه و شهرسازی گفت: در بخش نوسازی بافت فرسوده که سیاست اصلی دولت سیزدهم در بخش مسکن بوده، میانگین صدور پروانه ساختمانی سالانه به بیش از ۹۴ هزار واحد رسید. این در حالی است که در دولت یازدهم و دوازدهم سالانه ۴۷ هزار پروانه در بافت فرسوده صادر می‌شد.

بذرپاش افزود: تصویب احداث ۲۷ نقطه ساحلی در سواحل جنوب کشور یکی از موارد مهمی بود که در دولت سیزدهم مقدمات آن فراهم شد و احداث دو شهر خلیج‌فارس و مکران مرکزی شروع شده است که ۱۰۰ هزار هکتار به وسعت سکونت پذیری کشور اضافه می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: سیاست ما در این دولت ساخت مسکن با تراکم پایین‌تر است و در شهرهای یزد، پرنیان قم و… ساخت خانه‌های یک طبقه حیاط دار به طور گسترده مورد استقبال قرار گرفته است. بذرپاش با اشاره به سامانه خودنویس گفت: موجر و مستأجر می‌توانند در این سامانه به صورت رایگان قرارداد منعقد کنند و تا کنون ۶۵۰ هزار قرارداد در این سامانه ثبت شده است. از امسال خرید و فروش هم در این سامانه اضافه کردیم که حدود ۲۰۰ هزار قرارداد خرید و فروش نیز در آن ثبت شده است.

وی با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه احکام مناسبی در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: یکی از آنها موضوع توسعه پهنه‌های شهری به میزان ۲ دهم درصد است که با اجرای این قانون ۳۰۰ هزار هکتار به محدوده‌های شهری افزوده خواهد شد و با این کار از احتکار زمین و به دنبال آن افزایش قیمت مسکن جلوگیری می‌شود. وی در پایان تصریح کرد: زیرساخت‌های خوبی در بخش مسکن فراهم شده است که در اختیار دولت چهاردهم قرار می‌گیرد و به قدری زمین تأمین شده که همه جوانان می‌توانند صاحب خانه شوند.

رشد صدور پروانه ساخت و ساز

فرشید ایلاتی، کارشناس مسکن

در صورتی می‌توان مشکل مسکن را از زمین‌های اطراف تأمین کرد که بافت‌های فرسوده را به جای اینکه تجمیع خانه‌ای کنیم تجمیع کوچه‌ها را داشته باشیم و کوچه‌ها را تبدیل به شهرک کنیم. دولت چهاردهم باید در ادامه تلاش‌ها، بر الگوهای معماری ایرانی_اسلامی تاکید داشته باشد. باید شاهد یک سبک جدید از شهرسازی و معماری در ایران باشیم و یک نگاه تمدنی را در بحث توسعه افقی شهرها دنبال کنیم.

موانع زیادی در راه تامین زمین وجود داشته است. این موانع به این موضوع برمی‌گردد که نگاهی در کشور حداکثر استفاده از زمین و توسعه عمودی به جای توسعه افقی را پیشنهاد می‌کند، در اوایل در بدنه خود دولت مخالفت‌هایی وجود داشت و مقاومت‌های زیادی می‌شد. اما پیگیری‌هایی که وزیر راه و شخص رئیس‌جمهور فقید داشتند این موضوع کاملاً شکسته شد و این ذهنیت‌ها عوض شد و الان به نظر می‌رسد که کار برای ادامه و ساخت پروژه‌های جدید آماده شده است. طی یک ‌سال اخیر نوسازی بافت‌های فرسوده شتاب خوبی داشته است؛ به ‌طوری که در کلان‌شهرها شاهد رشد ۱۰۰ درصدی صدور پروانه بوده‌ایم. البته در پیشرفت نوسازی بافت‌های فرسوده بسته ۱۹‌بندی تشویقی موثر بود.

میزان وامی که برای نوسازی بافت‌های فرسوده در نظر گرفتند کافی نیست. مبلغ این وام هزینه‌ها را به طور کامل پوشش نمی‌دهد و باید تقویت شود، اما انگیزه خوبی بود تا مردم دست به نوسازی بناهای ناپایدار بزنند. از طرفی عرضه و ساخت مسکن به‌تنهایی مشکل قیمت را حل نخواهد کرد و تا زمانی که به تقاضاهای تشنه سوداگرانه‌ای که در حوزه‌هایی مانند مسکن، خودرو غیره وجود دارد، راهکاری برای آن اندیشه نشود، اگر میلیون‌ها مسکن و خودرو هم ساخته شود به دست مصرف‌کننده واقعی نخواهد رسید.

نرخ مالیات بر خانه‌های خالی هم باید به‌شدت بالا باشد تا حتی اگر درصد کمی از خانه‌های خالی شناسایی شدند بتواند اثر روانی در بازار مسکن داشته باشد. این نرخ آن‌قدر پایین است که برای خانه ه‌ای که مفاصاحساب از طریق مالیات صادر شده است، اگر همه این مالیات‌ها نیز وصول شود هیچ انگیزه‌ای برای عرضه املاک وجود نخواهد داشت.

همچنین مطالعه کنید:

پیشرفت ۲۰ تا ۸۰درصدی پروژه ساخت مسکن برای ۷۰ هزار کارگر

به گزارش کسب و کار نیوز ؛ بررسی مختصر آمارها نشان می دهد که نیمی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.