صفحه اصلی / اسلایدر / قیمت‌ها کاهش یافت/ثابت در بازار طلا و سکه
قیمت‌ها کاهش یافت/ثابت در بازار طلا و سکه

قیمت‌ها کاهش یافت/ثابت در بازار طلا و سکه

کسب و کار نیوز- رییس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به ثبات بازار طلا از کاهش یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی حباب سکه خبر داد. محمد کشتی آرای با اشاره به روند بازار طلا در هفته گذشته گفت: از بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری شاهد کاهش قیمت ارز بودیم در حالی که قیمت جهانی طلا به یک رکورد قیمتی جدید یعنی دو هزار و ۴۷۰ دلار رسید اما به دلیل کاهش قیمت ارز، افزایش قیمت جهانی طلا نتوانست تاثیری بر قیمت داخلی طلا بگذارد و شاهد کاهش قیمت طلا و سکه نیز بودیم.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، وی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: نکته دیگر در کاهش قیمت طلا این است که وارد به ماه محرم و صفر شدیم و در این دو ماه به طور سنتی، تقاضای خرید طلا کاهش پیدا می‌کند. این موضوع در کنار اقدامات بانک مرکزی و قول‌های رئیس جمهور جدید شاهد کاهش یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی قیمت سکه بودیم.

کشتی‌ آرای افزود: پیش‌بینی می‌شود در خوشبینانه‌ترین حالت بازار طلا در دو هفته پیش رو دارای ثبات باشد و تغییرات چندانی را احساس نکند و حتی شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم. کارشناسان بازار بر این باورند اگر خبرها همسو با اقتصاد ادامه داشته باشند، کاهش قیمت در همه اجناس اتفاق خواهد افتاد. همچنین اگر تعاملات ما با کشورهای دیگر بهبود پیدا کند و تولید داخل رونق پیدا کند، محصولات تولیدی ایران در ساز و کاری سالم به کشورهای دیگر صادر می وشد و بازار طلا هم مثل بسیاری از بازارهای دیگر به اصلاح قیمت خواهد پرداخت.

در همین زمینه سهراب اشرفی کارشناس اقتصادی و فعال بازار طلا در گفت وگو با فراز با اشاره به اینکه تحویل دولت فعلی به دولت جدید بازارهای مالی را در دوران گذار قرار داده است به رکود روزهای محرم در بازار طلا اشاره کرد. به اعتقاد وی برای مشخص شدن روند قیمت در این بازار باید تا پایان شهریور صبر کرد.

قیمت طلا و سکه در هفته اخیر مطابق سال‌های گذشته در رکود محرم گرفتار شده است. بازار مرکزی طلا در پایتخت تعطیل است و کاهش تقاضا، بازار طلا را از تکاپو انداخته است. در همین راستا سهراب اشرفی کارشناس اقتصادی در خصوص روند قیمت در بازار طلای داخلی به عوامل اثرگذار بر این بازار اشاره کرد و سابقه تاریخی تعطیلی بازار طلا در تهران را به دوران صفویه و قاجار نسبت داد.

سهراب اشرفی کارشناس بازار طلا و فعال اقتصادی با اشاره به سابقه تاریخی تعطیلی بازار طلا در بازار تهران  گفت: «از زمان صفویه و قاجار رسم بوده که بازار مرکزی طلا در تهران چند روز مانده به تاسوعا و عاشورا تا سوم امام حسین (ع) تعطیل بوده است. در هفته جاری نیز بازار مرکزی طلا در تهران تعطیل است اما معاملات تلفنی و یا به اصطلاح پشت خطی انجام می‌شود؛ همچنین سایر مراکز و مغازه‌های طلافروشی در سطح شهرها باز هستند.»

وی در خصوص چگونگی کشف قیمت در بازار طلا اظهار کرد: «بورس کالا فعال است و معاملات پشت خطی هم انجام می‌شود. همچنین فروشگاه‌های طلا در داخل کشور فعالیت دارند؛ بنابراین برای کشف قیمت هیچ مشکلی وجود ندارد.» این فعال اقتصادی در خصوص روند تقاضا در ماه محرم گفت: «به طور سنتی در ماه محرم تا نیمه صفر و تا قبل از اربعین به جهت افت قیمت دلار و کاهش تقاضا، بازار طلا مقداری رکودی می‌شود؛ اما بعد از اربعین و با توجه به نزدیک شدن به ربیع‌الاول و مناسبت‌های پیش رو بازار طلا کم‌کم رونق می‌گیرد.»

شرایط خروج بازار طلا از رکود

ابراهیم محمدولی، فعال بازار طلا

انس جهانی بسیار حساس است. هر گونه حرفی یا رفتاری می تواند در بحث قیمت انس اثر گذار باشد. در بازارهای داخلی هم این امر می‌تواند در تغییر قمیت طلا و سکه موثر باشد. همچنین هر زمان که ثبات واقعی به قیمت‌ها بازگردد داد و ستدها و تقاضا بیشتر خواهد شد. عوامل متعددی در یکی دو هفته اخیر بازار طلا را وارد رکود کرده است. اگرچه اونس جهانی طلا رشد تدریجی را تجربه کرده است، اما افت قیمت دلار داخلی مانع از افزایش چشمگیر طلا در بازار داخلی شده است.

اخبار سیاسی بلافاصله روی قیمت انس جهانی اثرگذار است بنابراین در طول سال رخدادهای سیاسی اثر بیشتری دارد، تقاضا نیز در رابطه با قیمت تاثیر دارد. به هر ترتیب احتمال می‌دهیم اگر اتفاق خاصی پیش نیاید، آرام آرام به آرامش قبلی بازار طلا بازگردیم و دادوستدها به روال عادی بازگردد.

نکته مهم درباره بازار این است که مصرف کننده این روزها دنبال خرید مصنوعات طلا نیست بلکه بیشتر تقاضا در بازار طلاهای دست دوم یا آب شده است این امر نمی‌تواند برای صنعت طلا خوشایند باشد. توصیه این است مردم به دنبال خرید مصنوعات نو باشند. این خرید می‌تواند از یک طرف به‌عنوان زینت استفاده شود از طرف دیگر مصنوعات طلا در دراز مدت خریدار را دچار ضرر و زیان نمی‌کند و در موقع لازم به قیمت روز نقد می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

بسته حمایتی وزارت صمت با هدف جهش صادرات دانش‌بنیان و صنایع پیشرفته ابلاغ شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، عباس علی‌آبادی در نامه‌ای خطاب به مدیران کل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.