صفحه اصلی / اسلایدر / بدهی خارجی ایران به پایین‌ترین رقم ۳ دهه اخیر رسید
بدهی خارجی ایران به پایین‌ترین رقم ۳ دهه اخیر رسید

بدهی خارجی ایران به پایین‌ترین رقم ۳ دهه اخیر رسید

کسب و کار نیوز- در دوره ۸ سال دولت حسن روحانی ذخایر بین‌المللی کشور سقوط کرد و در مقابل، بدهی خارجی ایران صعودی شد، اما دولت سیزدهم، هم ذخایر بین‌المللی کشور را افزایش داد و هم میزان بدهی خارجی کشور را به کمترین رقم ۳ دهه اخیر رساند.

به گزارش کسب و کار نیوز ، در پایان سال ۱۳۹۹ بدهی‌های خارجی ایران ۹ میلیارد و ۱۴۲ میلیون دلار و در پایان خردادماه ۱۴۰۰ حدود ۸.۷ میلیارد دلار بود که طبق آخرین آمار، دولت رئیسی نزدیک به ۴ میلیارد دلار از آن را تسویه کرده است.
آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد با تسویه حجم قابل توجهی از بدهی‌های خارجی ایران توسط دولت رئیسی، در آذرماه ۱۴۰۲ رقم بدهی‌های خارجی ایران به ۵ میلیارد و ۱۴۲ میلیون دلار کاهش یافت که کمترین رقم بدهی خارجی کشور در ۳ دهه اخیر محسوب می‌شود.
بدهی خارجی شامل بدهی‌های یک کشور به وام‌دهندگان خارجی است و شامل وام‌های دریافتی از بانک‌های خصوصی خارجی، دولت‌های دیگر و مؤسسه‌های مالی بین‌المللی مانند بانک جهانی و صندوق بین‌المللی خارجی می‌شود.
در پایان سال ۱۴۰۰ که مصادف با فعالیت دولت سیزدهم بود، بدهی خارجی دولت به ۸ میلیارد و ۶۷۵ میلیون دلار رسید و این دولت توانست ۴۶۷ میلیون دلار از این بدهی را پرداخت کند. البته باید گفت این آغاز راه بود و در سال ۱۴۰۱ دولت رئیسی موفق شد ۲ میلیارد و ۳۹۳ میلیون دلار از بدهی را به کشورهای خارجی پرداخت کند و این بالاترین میزان پرداخت بدهی در ۱۰ سال اخیر بود.
اکنون دولت چهاردهم در حالی شروع به کار می‌کند که با کمترین میزان بدهی خارجی کشور در ۳ دهه اخیر مواجه است و کمترین نگرانی نسبت به استقراض‌ دولت‌های قبل از خود دارد و این را مرهون خدمات دولت سیزدهم است که با افزایش درآمد ارزی کشور، اقدام به تسویه بدهی‌ها کرده است.

همچنین مطالعه کنید:

عملیات بزرگ حج تمتع ۱۴۰۳ پایان یافت

به گزارش کسب و کار نیوز ، کاپیتان «شمس‌الدین فرزادی پور» با اعلام این خبر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.