این گزارش جامع با عنوان «مسیر همراهی» عملکرد زیرمجموعه های گروه اسنپ شامل اسنپخودرو، اسنپباکس، اسنپفود، سوپرمارکت اسنپ، اسنپپی، اسنپتریپ، اسنپشاپ و اسنپدکتر را در سال گذشته بررسی کرده است. گزارش سالانه گروه اسنپ همچنین بخشهای ویژهای در خصوص مسئولیت اجتماعی و امنیت سایبری دارد.
مسئولیت اجتماعی؛ سهمی از روشنی
نخستین بخش گزارش امسال گروه اسنپ به مسئولیت اجتماعی اختصاص دارد. طرحهای اجرا شده در حوزه مسئولیت اجتماعی گروه اسنپ به سه دسته معافیتها و تخفیفها، نیکوکاری (شاملِ نیکوکاریکلاب و حمایت اجتماعی) و دسترسپذیری تقسیم میشود.
حمایت اجتماعی یکی دیگر از برنامههای گروه اسنپ در بخش مسئولیت اجتماعی است که در آن به مناسبتهای مختلف حمایتهای اجتماعی خود را به گروههای هدف متنوعی معطوف میکند. از جمله این طرحها میتوان به بورسیه کاربران راننده اسنپ، ساخت مدرسه به یاد یک همکار از دست رفته و … اشاره کرد. ارزش کل طرحهای حمایت اجتماعی در ۱۴۰۲ بیش از ۱۰ میلیارد تومان برآورد شده است.
در بخش دسترسپذیری نیز در سال گذشته اپ اسنپ برای کاربران راننده دارای معلولیت دسترسپذیر شد. تا پایان ۱۴۰۲، تعداد ۱۳ هزار و ۷۷۴ کاربر راننده نوع معلولیت خود را در سوپر اپ اسنپ ثبت کردند. این تعداد در بخش کاربران مسافر شامل ۴۵ هزار و ۵۲۸ نفر میشود.
امنیت سایبری؛ مسیری پایانناپذیر
یکی از مهمترین اخبار سال گذشته در بخش تجارت الکترونیک به بحث امنیت سایبری مربوط بود. اوایل زمستان ۱۴۰۲، گروهی هکری از دسترسی به اطلاعات کاربران اسنپفود خبر داد. اسنپفود ضمن پذیرش مسئولیت این موضوع در مذاکرهای موفقیتآمیز با این گروه هکری از انتشار اطلاعات کاربران جلوگیری کرد. این حادثه آموزههای بسیاری را به دنبال داشت و فصل جدیدی در امنیت سایبری گروه اسنپ رقم زد که در گزارش ۱۴۰۲ خلاصهای از آن ذکر شده است.
یکی از برنامههای امنیت سایبری گروه اسنپ به مسابقات امنیت سایبری (یعنی باگ بانتی و فتح پرچم) مربوط میشود. برنامه باگ بانتی یا مسابقات ارزیابی امنیتی و شناسایی باگ، برای تقویت ساختار امنیت داده، از اواخر ۱۳۹۸ در گروه اسنپ شروع شد و در ۱۴۰۲ گسترش پیدا کرد. اولین دوره مسابقات فتح پرچم (CTF) گروه اسنپ نیز ۳ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد که هدف آن به چالش کشیدن مهارتهای علاقهمندان حوزه امنیت سایبری، کشف رویکردهای نوآورانه برای حل مسئله و ارتباطسازی بود.
سوپراپ اسنپ؛ پاسخی حرفهای به نیاز ۷۲ میلیون کاربر
دستیابی به ۹۲ درصد از سهم بازار تاکسیهای آنلاین
امروزه تاکسیهای آنلاین نه تنها بخش جداییناپذیر از حملونقل شهری محسوب میشوند، بلکه نفوذ قابل توجهی در فرهنگ روزمره مردم دارند. بنابر اعلام گزارش ۱۴۰۲ گروه اسنپ سهم این سامانه از بازار تاکسیهای اینترنتی کشور ۹۲ درصد بوده و تعداد کل حسابهای کاربری مسافران آن به ۷۲ میلیون و ۳۶۴ هزار و ۳۴۳ عدد و تعداد کل کاربران راننده آن به شش میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۰۹ نفر رسیده است.
محمد خلج، مدیرعامل اسنپ، در رابطه با چالشهای این کسبوکار میگوید: «بارزترین ویژگی شرکتهای فناوریمحور و استارتاپها به هم زدن قاعدههای قدیمی و بازی در زمین نوآوری و راهکارهای نوین است. در این شرایط، تا حدی طبیعی است که اصلیترین چالشهای کسبوکارها به تنظیمگری قوانین برگردد. در سالی که گذشت، هر بار که با یکی از این چالشها و تضادها و مخالفتها مواجه شدیم، به جای اینکه از خودمان بپرسیم تا کجا میشود تاب آورد، به قدمهای بعدیمان فکر کردیم. همچنان تغییر نگرش و اعتمادسازی در دستگاههای حاکمیتی نسبت به شرکتهای نوآور در دستور کار ما قرار دارد و امیدواریم روزی برسد که، با تفسیر و اجرای صحیح قوانین منطبق با نیاز امروز، شاهد فرصت عرضه ایدههای نوآورانه بیشتری در کشور باشیم.»
رکورد روزانه سفرهای اسنپخودرو در سال گذشته با فعالیت در ۳۲۳ شهر بزرگ و کوچک مربوط به تاریخ ۱۶ اسفند با ثبت پنج میلیون و ۵۳ هزار و ۶۰۴ سفر است.
پشتیبانی و رسیدگی به این حجم از سفرها یکی از اقدامات مهم و شاخص اسنپخودرو به شمار میرود. بر اساس گزارش ۱۴۰۲ شایعترین موضوعات ارتباط با پشتیبانی از طرف کاربران راننده مربوط به تغییر در وضعیت سفر و بررسی نحوه پرداخت و از طرف کاربران مسافر مربوط به اشیاء جامانده، تغییر در وضعیت سفر و پیگیری دیگر سرویسهای گروه اسنپ میشود.
جابهجایی بار با اسنپباکس برای بیش از ۲۸ میلیون کاربر
اسنپباکس طی هفت سال فعالیت خود از ارسال بسته با موتور به مجموعهای از سرویسها از جمله سفر با موتور، پیک، وانت سبک و سنگین و سرویس ویژه اسبابکشی تبدیل شده است. این سرویس که در سال گذشته از خدمت جدید خود با عنوان پیک اقتصادی رونمایی کرد توانسته با مجموع بیش از ۱۱۲ میلیون سفر به رشد سالانه ۴۲درصد نسبت به سال گذشته دست پیدا کند.
یکی از خدمات ارائه شده توسط اسنپباکس خدمت جبران خسارت است که در آن تمام مرسولههای ارسالی با پیک، وانت و اسبابکشی شامل بیمه جبران خسارت میشوند. مبلغ پرداختشده از سوی اسنپباکس برای جبران خسارت در سال گذشته بیش از ۵ میلیارد تومان بوده است.
کباب، پیتزا و ساندویچ؛ ۳ غذای محبوب اسنپفود
تعداد کاربران اسنپفود در سال گذشته به بیش از ۲۰ میلیون رسید، این کاربران بیش از ۱۱ میلیون کد تخفیف در سفارشهای خود استفاده کردند. محبوبترین سرویس اسنپفود بخش پروتئین با کسب ۴/۴ امتیاز از ۵ است.
کباب، پیتزا و ساندویچ ۳ غذای محبوب اسنپفود در سال گذشته هستند و این سرویس در روز ۱۷ اسفند موفق شد رکورد بیشترین تعداد سفارش خود را بشکند. همچنین رستورانهای همکار اسنپفود در سال گذشته با رشد ۲۶ درصدی مواجه شدند.
بیش از ۲۱ میلیون کاربر در ۱۲۷ شهر سراسر ایران از امکان خرید از سوپرمارکتهای اطراف با «تحویل فوری» و خرید از سوپرمارکتهای زنجیرهای با «تخفیف بیشتر» استفاده میکنند تا در وقت و هزینههای روزمره خود صرفهجویی کنند. رشد سوپرمارکت اسنپ در ۵ سال گذشته نشان میدهد این مجموعه پاسخگوی یک نیاز ضروری و مهم کاربران سوپراپ اسنپ است. پاسخگویی سریع و مناسب به این نیاز سبب شده تا سهم سوپرمارکت اسنپ از فروش آنلاین کالاهای سوپرمارکتی به ۶۴ درصد برسد.
آغاز به کار سرویس پرداخت مستقیم در اسنپپی
اسنپپی برای نخستین بار در ایران سرویس اعتباری «الان بخر، بعداً پرداخت کن» را در اختیار کاربران قرار داد. در حال حاضر کسانی که واجد شرایط سرویس اعتباری شناخته میشوند ماهانه حداقل دو میلیون تومان اعتبار دارند و سقف این اعتبار در ۱۴۰۲ از ۱۰ میلیون تومان به ۲۰ میلیون تومان افزایش یافت. اسنپپی با سه میلیون و ۵۷۰ هزار کاربرِ کل، در کنار سرویس اعتباری ماهانه و اقساطی، امکان خرید بیمه آنلاین، پرداخت مستقیم و خرید حضوری را به کاربران خود ارائه میدهد. سرویس پرداخت مستقیم اسنپپی جزو سرویسهایی است که در ۱۴۰۲ شروع به کار کرد.
ارائه تخفیفهای ویژه و فصلی و امکان پرداخت اقساطی اقامت در هتلهای داخلی از جمله راهکارهای اسنپتریپ برای مهیا کردن سفری اقتصادی و بهصرفه برای کاربران سوپراپ اسنپ است. رشد ۱۶ درصدی کاربران فعال، رشد ۲۳/۵ درصدی فروش و رشد ۱۰۵ درصدی فروش بلیت اتوبوس نسبت به ۱۴۰۱ تنها بخشی از دستاوردهای این شرکت در بازار گردشگری ایران است.
رشد ۲۲۰ درصدی فروش کل اقلام اسنپشاپ در ۱۴۰۲
فروشگاه اسنپ که کار خود را از سال ۱۳۹۹ آغاز کرده بود در سال گذشته تغییراتی گسترده در پلتفرم خود برای بهبود تجربه کاربری ایجاد کرد. در حال حاضر، در فروشگاه اسنپ، طیف وسیعی از محصولات بهصورت آنلاین در ۱۵۰ شهر ایران ارائه میشود.
رشد ۲۲۰ درصدی در بخش فروش کل اقلام، ۲۴۵ درصدی در بخش تأمینکنندگان و ۲۱۲ درصدی در بخش تعداد کاربران فعال نسبت به ۱۴۰۱ بخشی از دستاوردهای اسنپشاپ در سال گذشته بود. از جمله قابلیتهای این سرویس میتوان به امکان پرداخت قسطی (۴ قسط)، امکان ارسال سریع (زیر ۳ ساعت) برای کاربران ۳ شهر تهران، اصفهان و مشهد و قابلیت ارسال رایگان به ازای مبلغ مشخصی از خرید اشاره کرد.
اسنپدکتر را میتوان بیمارستانی آنلاین در دل سوپراپ اسنپ دانست. این شرکت به ارائه خدماتی همچون مشاوره آنلاین پزشکی و روانشناسی، سفارش آنلاین دارو، امکان خرید محصولات بهداشتی، آرایشی و کالاهای پزشکی موجود در داروخانه و همینطور درخواست ویزیت پزشک و پرستار در منزل و انجام آزمایش در منزل میپردازد.
سفارش آنلاین دارو محبوبترین سرویس اسنپدکتر در ۱۴۰۲ بوده و تخصص زنان و زایمان بیشترین درخواست مشاوره پزشکی را داشته است. در سال گذشته ۲ هزار و ۱۲۰ پزشک فعال در حوزههای عمومی، تخصصی و فوق تخصص در اسنپدکتر به ارائه خدمت میپرداختند.
گزارش کامل گروه اسنپ در ۱۴۰۲ را میتوانید از این لینک مطالعه کنید.