سرمقاله
در حوزه ساخت و ساز نیازمند سرمایه و تکنولوژی در کشور هستیم. از سوی دیگر نکته مهم این است که اساساً در شهرهای بزرگ زمین در سطح شهر وجود ندارد و زمینهای خارج محدوده شهری دست دولت است. بنابراین اگر بخواهد تحریکی در حوزه ساخت مسکن اتفاق بیافتد، باید از ناحیه عرضه زمین با قاعده باشد. نهادههای ساخت نظیر سیمان و آجر هم ۱۵ تا ۲۰ درصد هزینه را شامل میشود. برای آگاهی از وضعیت بازار مسکن کافی است به سن ازدواج توجه کنیم، بالا رفتن سن ازدواج نشان میدهد؛ چندان مساعد نیست. امروز میانگین سن ازدواج به ۳۴ سال رسیده است. وضعیت نه چندان خوب بازار مسکن، جامعه جوان را تبدیل به جمعیت سالخورده میکند. زمین سهم عمده قیمت مسکن است و نهادههای ساخت نظیر سیمان و آجر ۱۵ تا ۲۰ درصد هزینه را شامل میشود. بهعنوان یکی از بازیگران اصلی دخالت در کار زمین شهرداریها عملا با این سیاستهایی که در بحث فروش تراکم داشتند موجب دامن زدن به گرانی شدند. یکسری عوامل ثابت دارد، بحث تقاضای سوداگرانه و سرمایهای که در بازار وجود دارد یکی از این عوامل است ولی بحث تراکمفروشی این عامل را تشدید کرده است. یعنی عامل اصلی بحث سوداگرانه شدن بازار و بحث سرمایهای شدن زمین و مسکن است که این موضوع شهرداریها این امر را تشدید میکند و از ناحیه تراکمفروشی باعث گرانی زمین در تهران شده است. همچنین عامل دوم که بیارتباط با موضوع شهرداریها نیست بحث توسعه محدوده حریم شهر تهران است. سازمان امور مالیاتی کشور هم که مسئول اخذ مالیات از خانه های خالی است، باید اطلاعات دقیق مربوط به این خانه ها را در اختیار داشته باشد. وزارت راه و شهرسازی بر اساس سامانه املاک و اسکان می تواند این اطلاعات را اخذ کند و آن ها را به سازمان امور مالیاتی بدهد. در سامانه مذکور وضعیت اسکان هر فرد بر اساس کد ملی اش مشخص است. کد پستی هر ملک نیز وضعیت سکونت آن را معلوم می کند. بنابراین، از طریق این سامانه می توان به اطلاعات دقیقی دست یافت. باید بررسی های مربوط به اخذ مالیات از خانه های خالی به صورت شهر به شهر صورت بگیرد. با اطلاعات دقیقی که در مورد هر شهر داریم باید در مورد آن شهر تصمیم گیری کنیم. از طرف دیگر، این مالیات ستانی باید تا جایی ادامه پیدا کند که به حد مجاز خانه های خالی در کشور برسیم.