صفحه اصلی / اسلایدر / تولید و فروش شرکتها افزایش یافت/رشد شاخص تولید صنایع بورسی
تولید و فروش شرکتها افزایش یافت/رشد شاخص تولید صنایع بورسی

تولید و فروش شرکتها افزایش یافت/رشد شاخص تولید صنایع بورسی

کسب و کار نیوز- در شرایطی که فعالان بازار سرمایه خود را برای انتشار نخستین گزارش فصلی شرکت‌ها از عملکرد سال ۱۴۰۳ آماده می‌کنند، تازه‌ترین گزارش آماری مرکز پژوهش‌های مجلس چشم اندازی به نسبت امیدوارکننده را پیش روی فعالان بورس قرار داد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم، طبق محاسبات مرکز پژوهش‌های مجلس، شاخص تولید شرکت های صنعتی بورس، در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۱.۸ درصد افزایش یافته است. در همین دوره شاخص فروش شرکت های صنعتی بورس ۷ دهم درصد رشد را تجربه کرده است. شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورس در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ نسبت به فروردین امسال با افزایش ۲۶.۶ درصدی مواجه شده، و شاخص فروش این صنایع در اردیبهشت امسال نسبت به فروردین سال جاری ۴۲.۲ درصد رشد داشته است.

بر اساس این گزارش، مجموع تولید شرکت‌های بورسی فعال در صنعت فلزات اساسی هم از مرز ۵ میلیون تن فراتر رفته است. در صنعت استخراج کانی‌های فلزی نیز میزان تولید به ۱۵ میلیون تن رسیده است. در اردیبهشت امسال تولید فلزات نسبت به فروردین ماه ۱۲.۹ درصد و نسبت به اردیبهشت ۱۴۰۲ معادل ۶.۲ درصد رشد کرده است. صنایع فلزی به لحاظ فروش هم در اردیبهشت امسال نسبت به فروردین ماه با رشد ۵۰.۹ درصدی مواجه شده‌اند. میزان فروش این صنایع نسبت به اردیبهشت پارسال ۱۶.۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

طبق محاسبات انجام شده مجموع تیراژ تولید خودرو در ۲ ماه نخست امسال به مرز ۱۵۰ هزار دستگاه رسیده است. میزان تولید صنایع خودروساز فعال در بازارسرمایه در اردیبهشت سال ۱۴۰۳ نسبت به فروردین ماه امسال ۹۶.۸ درصد رشد کرده، در همین دوره میزان فروش خودروسازان بورسی معادل ۱۱۷ درصد رشد نشان می‌دهد. تولید این صنایع در اردیبهشت امسال نسبت به اردیبهشت پارسال ۹ درصد کاهش یافته است.

در صنعت محصولات شیمیایی نیز میزان تولید به ۸ میلیون تن نزدیک شده است. طبق این گزارش، در اردیبهشت امسال هر چند شاخص تولید صنایع شیمیایی بورسی نسبت به فروردین ماه ۸.۸ درصد کاهش یافته است، اما این صنایع به لحاظ شاخص فروش ۵.۱ درصد رشد را تجربه کرده‌اند.

 

ضرورت رونق سرمایه گذاری در تولید

مسعود دانشمند، اقتصاددان

تولید مبنای اصلی رشد و توسعه کشورهایی است که امروز از آنها به عنوان کشورهای توسعه یافته و کشورهای ثروتمند یاد می شود. در این بین سرمایه گذاری فاکتور مهمی به شمار می رود. سرمایه گذاری در تولید باید رونق بگیرد. سرمایه‌گذاری که نباشد، یعنی تولید، رشد اقتصادی و اشتغال نیست. همه این موارد باهم است.

زمانی که سرمایه‌گذاری نداریم، اشتغال هم نخواهیم داشت. به دنبال آن میزان تولید پایین می‌آید و در نتیجه نرخ رشد هم کاهش پیدا می‌کند. براین اساس هنگامی که نرخ اشتغال و رشد اقتصادی را نگاه می‌کنید، حاکی از عدم سرمایه‌گذاری در کشور است. اگر پول وارد کشور شود و با برنامه باشد، مشکلات را درمان می‌کند. اگر بی‌برنامه باشد مثل پول‌های قبلی بی‌تأثیر خواهد ماند. ما باید مشخص کنیم که کدام بخش صنایع قرار است این پول را بگیرد.

ما باید بتوانیم ظرفیت کارخانه‌ها را پر کنیم تا با افزایش تولید اثری بر روی قیمت کالاها گذاشته شود. واردکردن شوک به بازارها گرفتاری ایجاد می‌کند. ما باید با یک شیب ملایم قیمت ارز را مدیریت کنیم تا به ‌مرور و بدون شوک ارزان شود. این اتفاق اگر رخ دهد مقاومت‌های بازارها نیز شکسته می‌شود.

اقتصاد کشور باید به گونه ای روشن و شفاف باشد یعنی صادر کننده و وارد کننده و حتی مردم دورنمای روشنی از قیمتها، وضعیت تعادلی در بازار داشته باشند درغیر این صورت وجود هر گونه غیر شفافیت و پیچیدگی ها در امر تجارت خارجی مانع بهبود وضعیت اقتصادی و به تبع آن کسب و کار مردم می شود. رونق تجارت خارجی موضوع بسیار مهمی است که باید در دستور کار دولت چهاردهم قرار بگیرد. این موضوع بدین جهت حائز اهمیت است تا زمانی که تجارت خارجی رونق نگیرد شاهد رونق گرفتن کار و کاسبی و ایجاد اشتغال در کشور نخواهیم بود.

رشد اقتصادی پایدار بر مبنای تولید ملی شکل می‌گیرد به این معنا که بتوانیم کالایی را تولید کنیم که در بازار جهانی قیمت مناسب داشته باشد و آن را با سود قابل توجهی به فروش برسانیم و بازار هم برای کالا مورد نظر تا ۱۰ سال آینده قابل پیش‌بینی باشد. به طور کلی سرمایه گذاری در اقتصاد یک شرط مهم برای توسعه اقتصاد و رشد تولید است.برای اینکه کشوری توسعه یافته شوید، نیازمند سرمایه گذاری در بخش های مختلف  اقتصاد هستید، چرا که بدون سرمایه گذاری رشد و توسعه ای در اقتصاد اتفاق نمی افتد.

همچنین مطالعه کنید:

دریافت تنخواه از بانک مرکزی صفر شد/شکست رکورد سرمایه‌گذاری خارجی

به گزارش کسب و کار نیوز، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.