صفحه اصلی / اسلایدر / بار مالیاتی از دوش بخش شفاف اقتصاد برداشته می شود/اصلاح ساختار بودجه با درآمدهای مالیاتی
بار مالیاتی از دوش بخش شفاف اقتصاد برداشته می شود/اصلاح ساختار بودجه با درآمدهای مالیاتی

بار مالیاتی از دوش بخش شفاف اقتصاد برداشته می شود/اصلاح ساختار بودجه با درآمدهای مالیاتی

کسب و کار نیوز- یک نماینده مجلس گفت: دولت سیزدهم تلاش زیادی در راستای اصلاحات در سیستم مالیات ستانی و عادلانه و هوشمند کردن آن انجام داد و به کمک همین اقدامات، ساختار بودجه ریزی کشور نیز اصلاح شد. ابراهیم نجفی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با مهر، درباره اقدامات دولت سیزدهم در حوزه اصلاح نظام مالیاتی و تحقق عدالت مالیاتی در کشور گفت: دولت سیزدهم تلاش زیادی در راستای اصلاحات در سیستم مالیات ستانی و عادلانه و هوشمند کردن آن انجام داد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، وی در ادامه بیان کرد: هدف از این اقدامات این بود که فراریان مالیاتی و مشاغل دانه درشتی که در کشور وجود دارند شناسایی و از آنها مالیات عادلانه و متناسب با درآمدشان اخذ شود تا بار مالیاتی بر دوش بخش شفاف اقتصاد که درآمدشان مشخص است نباشد. این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به ضرورت تغییر ساختار بودجه به سمت درآمدهای پایدار، این اصلاحات انجام شد تا میزان تحقق درآمدهای مالیاتی به ۱۰۰ درصد برسد. در همین سال جاری دو هزار و ۶۰۰ هزار همت منابع و مصارف عمومی دولت است که در این راستا یقیناً درآمدهای مالیاتی ما که هزار و ۱۰۰ همت است و ۵۸۰ هزار میلیارد درآمدهای نفتی ما است و بالغ بر ۳۰۰ هزار میلیارد تومان درآمدهای انتشار اوراق و بخش زیادی از اعتبارات ما در حوزه خودروسازی و اصل ۴۴ است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: سرجمع این درآمدها باید به منابع و مصارف عمومی بودجه برسد. در این راستا بخش اعظم بودجه ما را مالیات تأمین می‌کند و هر چه قدر وابستگی ما به نفت کمتر باشد اگر ما بحث تحریم و افزایش قیمت دلار را داشته باشیم نمی‌تواند به میزان زیادی روی بودجه اثر گذار باشد و منجر به تورم می‌شود.

این نماینده مجلس دوازدهم ادامه داد: در این شرایط ما باید به سمت درآمدهای پایدار مالیاتی حرکت کنیم. مالیات هم در مجلس و در سال ۱۴۰۲ قبل ۸۰۰ هزار میلیارد وصول شد و سال ۱۴۰۳ به میزان هزار و ۱۰۰ هزار میلیارد درآمد مالیاتی در نظر گرفته شده است. وی افزود: در راستای این اصلاحات در سیستم مالیات ستانی ما به دنبال این نیستیم که از مردم مالیات بیشتری اخذ کنیم و هدف این بوده که از فرارهای مالیاتی جلوگیری کنیم.

نجفی با بیان اینکه سایر اقدامات شامل قانون مالیات‌های مستقیم و… نیز در حوزه ساماندهی قوانین مالیاتی تصویب شده است افزود: دولت باید مالیات اخذ کند ولی مالیات باید در حد عرف و درآمد افراد اخذ شود و آن چیزی که مجلس و دولت مصر بودند که اخذ شود بیشتر از فراریان مالیاتی بود. در راستای اصلاحات راهبردی نظام مالیاتی در جهت عادلانه و هوشمند کردن نظام مالیاتی و همچنین به کمک همین اقدامات، ساختار بودجه ریزی کشور نیز اصلاح شد و درآمدهای مالیاتی علاوه بر هزینه کردهای توسعه‌ای در جهت کاهش کسری بودجه به کار گرفته شد. این نماینده مجلس دوازدهم در ادامه درباره نحوه هزینه کرد این درآمدهای مالیاتی بیان کرد: بخش اعظم بودجه کشور در حوزه شرکت‌های دولتی است و منابع و مصارف در شرکت‌های دولتی یکسان است و هیچ درآمدی از بودجه عمومی کشور از محل بودجه شرکت‌های دولتی نیست.

این نماینده مجلس دوازدهم بیان کرد: بودجه‌ای ۲ هزار و ۶۰۰ همتی که داریم در واقع حدود ۱۰ درصد آن در زمینه تملک دارایی و… هزینه می‌شود و مابقی آن صرف هزینه‌های جاری در کشور می‌شود. سال قبل هم بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد درآمد از محل تملک دارایی‌ها داشتیم و ۱۰ درصد بودجه در حوزه عمرانی هزینه می‌شود. عمده درآمدهای مالیاتی در دولت سیزدهم ساختارمند و ساماندهی شد و صرف اوسعه، رفاه مردم، توسعه اقتصاوی، بهداشت و پروژه‌های عمرانی در کشور شد. این نماینده مجلس افزود: دولت سیزدهم تلاش کرد تا از محل این درآمدهای مالیاتی درمان کودکان زیر ۷ سال را رایگان کرد و یک بیمارستان تخصصی مادر و کودک در ایرانشهر به واسطه تحقق همین درآمدهای مالیاتی افتتاح شد.

نجفی بیان کرد: همچنین هزینه کرد در محل کریدور شمال به جنوب و بزرگراه اصفهان شیراز نیز از محل درآمدهای مالیاتی محقق شده است. با این اصلاحات انجام شده بیش از ۵۰ درصد درآمدهای دولت از محل درآمدهای مالیاتی محقق می‌شود و این درآمدها نیز صرف توسعه زیر ساخت‌ها در کشور شده است.

گستردگی فرار مالیاتی در ایران

عبدالمجید شیخی، اقتصاددان

متاسفانه نظام مالیاتی سنتی را دارا هستیم که شرایط نامناسبی را نیز رقم زده است. به طورکل کسری بودجه صرف نظر از میزان مالیاتی که اخذ می شود، با افزایش میزان مالیات ترمیم خواهد شد و دیگر نیاز به فروش یک قطره از نفت و یک مترمکعب گاز کشور نخواهد بود. با توجه به گستردگی فرار مالیاتی در ایران، اگر دامنه اصلاح پوشش مالیاتی افزایش پیدا کند، قطعاً منابع خوبی در اختیار بودجه کشور قرار می‌گیرد. قاطعیت دولت در اخذ مالیات می‌تواند منجر به پایان ‌یافتن یا سرکوب هرچه بیشتر فعالیت‌های غیرمولد در کشور شود.

اگر از حجم عظیم اقتصاد مالیات گرفته شود قطعا دولت از این روش درآمد بالایی کسب می کند بخصوص در عایدی سرمایه ها اگر از فعالیت های سوداگری مالیات گرفته شود آن زمان نیازی به درآمدهای نفتی نخواهیم داشت گویی فروش نفت یک قطره از دریای درآمدی است که از فرار مالیاتی برای کشور ایجاد می شود به همین خاطر شاید اصلا نیازی به فروش نفت و گاز نداشته باشیم و می توانیم درآمدهای حاصل از فروش انرژی را در زیر ساخت ها و توسعه کشور برای بلند مدت سرمایه گذاری کنیم.

متاسفانه در ایران شاهد حجم بالایی از فعالیت های سوداگرانه هستیم، فعالیت هایی که مالیاتی پرداخت نمی کنند در حالی که در تمام دنیا بابت فعالیت های سوداگرانه مالیات بر عایدی سرمایه گرفته می شود بنابراین برای اینکه مانع این موضوع شویم که فعالیتهای سوداگرانه مانع پیشرفت فعالیت های مولد شوند حتما باید پایه مالیاتی مالیات بر عایدی سرمایه به اجرا گذاشته شود.

در این موضوع شکی وجود ندارد که در برخی از پایه‌های مالیاتی به شدت نیازمند تجدیدنظر هستیم. اصلاح ضرایب مالیاتی نیز بسیار حائز اهمیت است. البته این موضوع مهم را باید مدنظر داشته باشیم که نباید تولید کشور را تحت فشارهای مالیاتی قرار دهیم و تولید را مشمول اخذ ضرایب تصاعدی مالیاتی کنیم؛ چرا که به نفع اقتصادی نیست که تولید باید در آن رونق بگیرد.

همچنین مطالعه کنید:

۳۶ هزار نفر در سال گذشته از طریق کاریابی ها مشغول کار شدند

به گزارش کسب و کار نیوز ، در سال‌های اخیر افزایش عرضه نیروی جوان به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.