صفحه اصلی / اسلایدر / ریال دیجیتال همان اسکناس است/ اجرای طرح ریال آفشور با روسیه؛ به‌زودی
ریال دیجیتال همان اسکناس است/ اجرای طرح ریال آفشور با روسیه؛ به‌زودی

ریال دیجیتال همان اسکناس است/ اجرای طرح ریال آفشور با روسیه؛ به‌زودی

کسب و کار نیوز- رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه ریال دیجیتال همان اسکناس است و بخشی از پایه پولی به شمار می‌رود، گفت: ریال دیجیتال، کارایی نظارت و جمع‌آوری اطلاعات در حوزه پرداخت را برای بانک مرکزی افزایش می‌دهد.

به گزارش کسب و کار نیوز ، «محمدرضا فرزین»، امروز (یکشنبه ۳ تیرماه) در آیین رونمایی و اجرای آزمایشی ریال دیجیتال در جزیره کیش، اظهار کرد: دلیل انتخاب کیش برای عملیاتی کردن ریال دیجیتال این بوده که این منطقه آزاد در حوزه فناوری پیشتاز است؛ بنابراین بسترها برای توسعه چنین فناوری‌هایی در جزیره کیش فراهم است.

وی با بیان اینکه در اجرای ریال دیجیتال از کیو آر کد استفاده می‌شود و گام بعدی حرکت به سمت NFC است، افزود: ارقام و شواهد نشان می‌دهد در حوزه بانکداری الکترونیک جزو کشورهای سرآمد دنیا هستیم و کشور در حوزه شمولیت مالی هم توسعه بسیار خوبی داشته باشد؛ به طوری که در حال حاضر عموم مردم ایران به خدمات بانکی از طریق ابزارهای الکترونیک دسترسی دارند. این اتفاق بسیار بزرگی نتیجه تلاش‌های بخش‌های مختلف و شبکه بانکی و بانک مرکزی است.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: حجم اسکناس و مسکوک در کشور به ۱.۳ درصد رسیده که یکی از کمترین نسبت‌ها در دنیا است. امروزه کمتر کسی و کمتر منطقه‌ای در کشور به اسکناس نیاز پیدا می‌کند و تقریباً در همه جای کشور امکان پرداخت الکترونیک فراهم شده است.

فرزین خاطرنشان کرد: یکی از روسای بانکی کشورهای عربی به من گفت خیلی تعجب کردم در روستاها هم دستگاه پوز دارید و از گستردگی خدمات بانکی کشور ما تعجب کرده بود.

وی با بیان اینکه در حوزه رمزارزها نیز اقداماتی انجام شده که به‌زودی اعلام می‌شود، ادامه داد: ریال دیجیتال همان اسکناس است، اما دیجیتال بوده و بخشی از پایه پولی به شمار می‌رود. افزایش ریال دیجیتال همانند چاپ پول و اسکناس است و با حوزه رمزارزها تفاوت دارد؛ در واقع شبیه به رمزارز نیست، بلکه همان پول است.

کم‌اثر کردن تحریم با پیوستن به بلوک‌های CBDC

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: از ۱۰۵ کشور که در حوزه مطالعاتی پول دیجیتال بانک مرکزی وارد شده‌اند، ۷۶ کشور در مرحله تحقیقات و ۱۶ کشور در مرحله اثبات مفهوم هستند و مرحله بعدی مرحله آزمایشی است. ما در حال حاضر از مرحله اثبات مفهوم وارد مرحله آزمایشی می‌شویم.

فرزین گفت: همچنین سه کشور در دنیا وارد مرحله عملیاتی شده‌اند و به‌زودی کشور ما هم با تمام شدن مرحله آزمایشی وارد مرحله عملیاتی می‌شود. زیرساخت‌های لازم در جزیره کیش فراهم شده و در حال حاضر از ریال دیجیتال در جزیره کیش استفاده می‌شود. این اقدام توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور را بستر سازی می‌کند.

افزایش کارایی نظارت با «ریال دیجیتال»

وی اظهار داشت: ریال دیجیتال در بستر دفترکل یا DLT پیاده شده و کارایی حوزه نظارت بر پرداخت را برای بانک مرکزی افزایش می‌دهد و چون مستقیماً به کیف پول افراد واریز می‌شود، عملیات سیاست پولی را نیز تسهیل می‌کند.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: ریال دیجیتال علاوه بر این ابزاری برای پدافند غیرعامل بشمار می‌رود و همچنین به کاهش آثار تحریم نیز کمک می‌کند. امروزه کشورهای مختلف به سمت تشکیل بلوک‌های CBDC حرکت کرده‌اند و اگر بتوانیم از ریال دیجیتال در حوزه تشکیل بلوک‌های CBDC استفاده کنیم، می‌تواند به کاهش آثار تحریم‌ها کمک کند.

ریال آفشور با روسیه اجرایی می‌شود

فرزین گفت: همچنین از ریال دیجیتال در طرح ریال آفشور نیز استفاده خواهیم کرد و به‌زودی ریال آفشور را با روسیه اجرایی می‌کنیم و در خصوص سایر کشورها نیز تلاش داریم ریال آفشور را عملیاتی کنیم.

وی با بیان اینکه طرح بعدی در حوزه توسعه خدمات و فعالیت‌های دیجیتال در بانک مرکزی نیز بحث سامانه‌ها در حوزه ارز و نظارت است، تصریح کرد: در این دو حوزه از سامانه‌های یکپارچه برخوردار نیستیم، اما در اقداماتی که انجام شده به‌زودی یک سامانه متمرکز در حوزه نظارت خواهیم داشت تا پیش از اتفاقات بر تخلفات نظارت داشته باشیم و اقدام کنیم.

سامانه ارز توافقی به‌زودی راه‌اندازی می‌شود

رئیس بانک مرکزی ادامه داد: در حوزه ارز نیز به دنبال این هستیم تا سامانه‌های متمرکزی داشته باشیم. سامانه مربوط به ارز توافقی به‌زودی راه‌اندازی می‌شود و این سامانه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران افتتاح و سایر سامانه‌ها مثل بازار سلف ارزی نیز به‌زودی رونمایی و راه‌اندازی خواهد شد.

مشتریان شبکه بانکی تحت پوشش اعتبارسنجی قرار می‌گیرند

فرزین با اشاره به اینکه تمام این اقدامات در جهت توسعه حوزه سامانه‌های الکترونیکی انجام شده است، تاکید کرد: در حوزه چک دیجیتال نیز در حال حاضر ۱۲ بانک متصل هستند و به‌زودی به سایر شبکه بانکی نیز توسعه داده خواهد شد.

وی گفت: مسئله بعدی نیز حوزه اعتبارسنجی است که به‌زودی همه مشتریان شبکه بانکی تحت پوشش اعتبارسنجی قرار خواهند گرفت.

به گزارش ایرنا، در این مراسم، تراکنش ریال دیجیتال به طور همزمان در تهران و کیش اجرایی شد و در پایان مراسم نیز رئیس کل بانک مرکزی از تندیس ریال دیجیتال رونمایی کرد.

همچنین مطالعه کنید:

۴۷ برابر میانگین سه دهه گذشته کالاهای تملیکی در دولت سیزدهم به فروش رفت

به گزارش کسب و کار نیوز ، سعید غلامی باغی با ارائه گزارشی از عملکرد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.