صفحه اصلی / اسلایدر / واردات گوشت گرم از ۱۰ کشور به ایران/ کمبود ۱۰۰ هزار تا ۱۵۰ هزار تن گوشت قرمز
واردات گوشت گرم از ۱۰ کشور به ایران/ کمبود ۱۰۰ هزار تا ۱۵۰ هزار تن گوشت قرمز

واردات گوشت گرم از ۱۰ کشور به ایران/ کمبود ۱۰۰ هزار تا ۱۵۰ هزار تن گوشت قرمز

کسب و کار نیوز- قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار از تداوم واردات گوشت قرمز گرم و منجمد در سال جاری خبر داد و اظهار کرد تا زمانی که گوشت لاشه گوسفندی به قیمت ۴۸۰ هزار تا ۵۲۰ هزار تومان برسد، واردات ادامه دارد.

به گزارش کسب و کار نیوز، علیرضا پیمان پاک، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار در تشریح برنامه وزارتخانه در واردات گوشت قرمز و دام زنده در سال جاری گفت: واردات گوشت قرمز امسال هم براساس نیاز کشور صورت می‌گیرد؛ کشور در طول سال یک میلیون تن گوشت قرمز نیاز دارد و برآورد معاونت بازرگانی و معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی این است که در سال جاری  ۱۰۰ هزار تا ۱۵۰ هزار تن کمبود گوشت قرمز وجود دارد، این در حالی است که در سال گذشته تولید گوشت قرمز مطلوب بوده و بیشتر این کمبود برای تولید محصولات فرآوری‌شده وجود دارد و بخشی از آن هم به کمبود گوشت گوسفندی در کشور برمی‌گردد.

وی افزود: در ابتدای سال برنامه‌ریزی شد که تا ۷۰درصد از کمبود ۱۰۰هزار تا ۱۵۰هزاری به صورت گوشت منجمد گوسفند و گوساله وارد شود، این سهمیه در واردات امسال وزارتخانه مصوب شده و بودجه ارزی آن از محل ارز تالار دوم تامین می‌شود، گفتنی است که به واردات گوشت در سال جاری و سال گذشته ارز ۲۸۵۰۰ تومانی تعلق نمی‌گرفته است.

پیمان پاک اظهار کرد: همچنین برنامه‌ریزی شده که امسال حدود ۴۵هزار تن گوشت گرم وارد شود و تا زمانی که قیمت‌ این کالا متعادل شود، واردات ادامه دارد؛ معاونت امور دام قیمت متعادل گوشت لاشه گوسفندی را رقمی بین ۴۸۰ هزار تومان تا ۵۲۰ هزار تومان تعیین کرده و تا زمانی که قیمت مصرف‌کننده به این ارقام برسد واردات گوشت گرم گوسفندی ادامه دارد.

وی در ادامه درباره بازار گوشت گوساله گفت: بازار گوشت گوساله در حال حاضر به ثبات رسیده، هم تولید کافی است و هم قیمت‌ گوساله زنده و گوشت آن سیر نزولی گرفته است.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در تشریح مبادی وارداتی انواع گوشت قرمز خاطرنشان کرد: در حال حاضر گوشت گرم گوسفندی از ۱۰ کشور به ایران وارد می‌شود؛ استرالیا، روسیه، ارمنستان، گرجستان، مغولستان، قزاقستان، رومانی، کنیا و آفریقای جنوبی شماری از این مبادی هستند و در این بین کنیا و آفریقای جنوبی از بالاترین پروتکل‌های بهداشتی برخوردار هستند و گوشت آنها از کیفیت مطلوب برخوردار است و بیشتر واردات از این دو کشور انجام می‌شود. اما واردات تنها به این مبادی محدود نیست. گوشت منجمد گوساله از برزیل و پاکستان و گوشت منجمد گوسفندی هم از استرالیا و مغولستان به ایران می‌آید.

وی افزود: برای واردات دام زنده هم برنامه‌ریزی شده که در دو شکل کشتاری و پرواری از پاکستان وارد شود و واردات این اقلام از استرالیا و آفریقای جنوبی هم در دستور کار است.

به گفته پیمان‌پاک از سال گذشته تاکنون به واردات دام زنده همواره ارز تالار دوم اختصاص می‌یافته است.

واردات نهاده‌ به واردات گوشت اولویت دارد 

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار در پاسخ به اینکه تولیدکنندگان دام به سیاست وزارت جهاد مبنی بر واردات بره پایه پروار ایراد وارد می‌دانند و از آن به عنوان مانعی بر سر راه تقویت تولید یاد می‌کنند، گفت: وقتی در حدود سه سال گذشته ذخایر دامی کاهش یافته و تعداد زیادی دام مولد به کشتارگاه رفته دام پروار و دامی که به منظور اصلاح نژاد وارد می‌شود می‌تواند جزء نهاده‌های تولید باشد و در اختیار دامدارها قرار بگیرد و تولید داخل محسوب شود.

وی افزود: علاوه بر این ارزی که به واردات دام زنده و گوشت قرمز اختصاص پیدا می‌کند حدود ۲۵۰ میلیون دلار است در حالی که دولت برای واردات نهاده‌های دام مانند کنجاله و جو که مورد استفاده دامداران کشور است بیش‌تر از ۵ میلیارد دلار ارز ۲۸۵۰۰ تومانی اختصاص داده و این نشان می‌دهد تامین و واردات نهاده‌های تولید ده‌ها برابر کالای مصرفی نهایی برای دولت اهمیت دارد و در اولویت وزارت جهاد است.

پیمان پاک تصریح کرد: در شش ماهه گذشته و در شش ماهه آینده بهترین شرایط تامین نهاده‌های دامی در طول چند سال گذشته برای کشور ایجاد شده زیرا هم قیمت‌ها زیر قیمت مصوب است و هم واردکنندگان به صورت اعتباری سه تا شش ماهه نهاده‌ها را در اختیار تولیدکننده قرار می‌دهند و وفور کالا برقرار است.

همچنین مطالعه کنید:

ساده سازی فرآیند تجارت

سرمقاله باید دستگاه‌های صادرکننده مجوزهای صادرات و واردات، همکاری خود با گمرک را افزایش دهند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.