صفحه اصلی / اسلایدر / صنایع در فروردین ماه ۹ هزار میلیارد تومان گاز مصرف کردند/ افزایش تامین انرژی صنایع
صنایع در فروردین ماه ۹ هزار میلیارد تومان گاز مصرف کردند/ افزایش تامین انرژی صنایع

صنایع در فروردین ماه ۹ هزار میلیارد تومان گاز مصرف کردند/ افزایش تامین انرژی صنایع

کسب و کار نیوز- طبق آخرین آمار از اداره میز صنعت و رتبه‌بندی ناشران سازمان بورس، میزان مصرف گاز صنایع در فروردین‌ماه امسال با ۳۰ هزار میلیارد ریال افزایش به ۹۰ هزار میلیارد ریال رسید. به گزارش مهر، سازمان بورس و اوراق بهادار آخرین آمار از جزئیات مصرف انرژی صنایع بازار سرمایه در فرودین ماه امسال را منتشر کرد و به مقایسه آن نسبت به اسفند سال گذشته (۱۴۰۲) پرداخت.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، بر اساس این گزارش، بیشترین میزان مصرف انرژی در صنایع مختلف بازار سرمایه به برق و گاز اختصاص داشته است. مصرف این انرژی‌ها در فروردین ماه امسال نسبت به اسفند ماه با افزایش همراه بوده، به گونه‌ای که میزان مصرف گاز صنایع در اسفند ماه عدد ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب بود و این میزان مصرف در فروردین ماه با یک میلیارد افزایش به رقم ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب رسید.

میزان مصرف برق صنایع در فروردین ماه عدد ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون کیلو وات ساعت بود که این میزان مصرفی در ماه پایانی سال ۱۴۰۲ رقمی حدود ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون کیلو وات ساعت اعلام شده است و با توجه به رفع محدودیت‌های مصرف انرژی در زمستان، میزان مصرف انرژی‌های گازوئیل در فروردین ماه امسال نسبت به اسفند ماه کاهش پیدا کرد و به کمتر از ۵۰۰ میلیون متر مکعب رسید. در بخش دیگر این گزارش اعلام شده است؛ هزینه مصرف انرژی در میان صنایع مختلف از دیگر موضوعاتی است که در این گزارش به آن پرداخته شده و بیشترین هزینه به انرژی گاز و برق تعلق گرفته است.

بر این اساس، میزان مصرف گاز صنایع در اسفند ماه به دلیل محدودیت‌های اعمال شده در مصرف گاز صنایع رقمی حدود ۶۰ هزار میلیارد ریال بود، در حالی که این عدد در فروردین ماه به دلیل لغو محدودیت‌ها و بازگشت فعالیت صنایع به روال گذشته با ۳۰ هزار میلیارد ریال افزایش همراه شد و عدد به ۹۰ هزار میلیارد ریال رسید.

میزان برق مصرفی صنایع در فروردین ماه ۴۰ هزار میلیارد ریال اعلام شده که این عدد در اسفند سال گذشته، ۳۰ هزار میلیارد ریال بود. همچنین بر اساس آمار، مصرف ریالی آب صنایع در اسفند ماه ۱۴۰۲ رقم ۱۰ هزار میلیارد بود که در فروردین ماه با ۱۰ هزار میلیارد افزایش به ۲۰ هزار میلیارد ریال رسید. لازم به ذکر است؛ بیشترین سهم مصرف ریالی حامل‌های انرژی در صنایع بازار سرمایه به گاز، برق و آب اختصاص یافته که به ترتیب با مصرف ۶۳، ۲۷ و ۷ درصدی همراه بوده است.

 

بهره برداری از میادین مشترک

عبدالمجید شیخی، کارشناس اقتصادی

با بهره برداری از میادین مشترک می توان به تامین بیشتر انرژی صنایع که درتابستان نیز رشد دارد، امیدوار باشیم. در تابستان تامین انرژی بخش تولید و صنعت اعم از آب، برق، گاز و… با مشکلاتی مواجه می شود که تولید را به خطر می اندازد. تامین انرژی به عنوان اصلی ترین رکن در رونق خطوط تولید و صنعت است.

از اقدامات کلیدی در زمینه رفع ناترازی مقطعی زمستان و جلوگیری از قطع گاز صنایع، گسترش برداشت گاز از میادین مشترک گازی بوده است. با بهره برداری و توسعه فاز ۱۱ با کمک توان داخل می‌توانیم محصولات فراوری شده بیشتری از طریق رشد محصولات صنعتی به تولید برسانیم و صادر کنیم.

زنجیره ای از شاخص ها در تولید و رونق آن دخالت دارند. در صورت عدم وجود یکی از این عوامل تولید تحت تاثیر قرار می گیرد. تامین مواد اولیه و تجهیزات می تواند بر روند تولید تاثیرگذار باشد. انرژی و نیرو نیز از عوامل موثر بر میزان تولید است. در فصول سرد سال با قطعی گاز روند تولید دچار اختلال می شود که حل این مهم باید در دستور کار قرار گیرد. با توجه به وابستگی صنایع و تولید به انرژی باید این روند اصلاح شود.

قطعی گاز نمی تواند راهکار درستی برای تامین گاز خانگی باشد. تولید همانقدر اهمیت دارد که اگر در روند آن اختلال ایجاد شود، در زنجیره تامین اثرگذار است. افزایش قیمت در صورت عدم تولید کافی کالاها ممکن است اتفاق بیفتد. توجه به تامین انرژی تولید از آنجایی اهمیت ویژه ای پیدا می کند که این بخش با مشکلات دیگری نیز روبرو است. سیستم بانکی هم با تولید همکاری نمی کند. نبود انرژی و سرمایه در گردش تولید را متوقف می کند.

همچنین مطالعه کنید:

فروش بیش از ۹۵ هزار میلیارد تومان از اموال مازاد بانک‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز، وزارت اقتصاد اعلام کرد: یکی از معضلاتی که موجب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.