صفحه اصلی / اسلایدر / ۲میلیون و ۷۲۱هزار شغل در دولت سیزدهم ایجاد شد/افزایش اشتغال با تسهیل صدور مجوزها
۲میلیون و ۷۲۱هزار شغل در دولت سیزدهم ایجاد شد/افزایش اشتغال با تسهیل صدور مجوزها

۲میلیون و ۷۲۱هزار شغل در دولت سیزدهم ایجاد شد/افزایش اشتغال با تسهیل صدور مجوزها

کسب و کار نیوز- مطابق اظهارات وزیرکار از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تاپایان سال ۱۴۰۲ حدود ۲میلیون و ۷۲۱ هزار فرصت شغلی ایجاد شده است. مطابق آخرین گزاش های مرکز آمار ایران بررسی نرخ بیکاری افراد 15 ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که 8.1 درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به سال قبل (1401) ، 0.9 درصد کاهش یافته است.

به گزارش کسب و کار نیوز، در سال ۱۴۰۲، به میزان ۴۱.۳ درصد جمعیت ۱۵ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به سال قبل (۱۴۰۱)،۰.۴ درصد افزایش یافته است.

آخرین آمارها و به روایت مرکز آمار ایران از ثبت نرخ بیکاری ۸.۱ درصدی در سال ۱۴۰۲حکایت دارد که کمترین میزان نرخ بیکاری سالانه در دهه‌های اخیر به شمار می رود. طبق اعلام معاونت اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، خالص اشتغال ایجادی در سال گذشته ۷۸۰هزار فرصت شغلی بوده که نشانگر بهبود فضای کسب و کار است.

اگرچه به زعم برخی کارشناسان همچنان با انباشت جمعیت فارغ التحصیلان بیکار و نیروهای آماده به کار از سال‌های گذشته رو به رو هستیم اما دولت سیزدهم و وزارت کار با جدیت در جهت تحقق هدف‌گذاری کاهش نرخ بیکاری و بهبود فضای کسب و کار در تلاشند هرچند تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله داریم اما اقداماتی که در ۲.۵ سال گذشته توسط دولت و وزارت کار صورت گرفته در جهت تحرک بازار کار و افزایش مشارکت اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری زنان و فارغ التحصیلان بوده است.

مطابق گزارش سید صولت مرتضوی, وزیرتعاون,کار و رفاه اجتماعی اقدامات انجام شده در حوزه اشتغال شامل موارد زیر است: ایجاد ۲ میلیون و ۷۲۱هزار و ۶فرصت شغلی در کشور از نیمه دوم سال ۱۴۰۰تا پایان سال ۱۴۰۲، ثبت رکورد کاهش نرخ بیکاری در ۲۵استان و کاهش نرخ بیکاری کل کشور از ۹.۲۲ درصد در سال ۱۴۰۰به ۸.۱ درصد تا پایان سال ۱۴۰۲پرداخت و احیای بیش از ۹هزار واحد تولیدی راکد، توسعه نظارت بر اشتغال، ابلاغ ایجاد یک میلیون شغل در سال به دستگاه‌های اجرایی، پرداخت بیش از ۱۶۰هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌آفرینی، افزایش ایجاد مشاغل خانگی با تسهیل صدور مجوزها، افزایش اعلام فرصت‌های شغلی در سکوهای داخلی، تسهیل صدور مجوز کسب و کارها در درگاه ملی، مثبت شدن نرخ رشد اقتصادی و افزایش موثر حداقل دستمزد را از جمله عوامل موثر در موفقیت دولت در زمینه اشتغالزایی است.

همچنین مطالعه کنید:

۱۱ هزار بشکه به تولید روزانه نفت کشور افزوده شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، طرح کلان صنعت نفت با سرمایه‌گذاری ۱۸۰ هزار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.