صفحه اصلی / اسلایدر / رئیس جمهور آینده در چارچوب مصالح نظام و انقلاب گام بردارد/ تحقق جهش تولید با مشارکت مردم
رئیس جمهور آینده در چارچوب مصالح نظام و انقلاب گام بردارد/ تحقق جهش تولید با مشارکت مردم

رئیس جمهور آینده در چارچوب مصالح نظام و انقلاب گام بردارد/ تحقق جهش تولید با مشارکت مردم

کسب و کار نیوز- به دنبال شهادت آیت الله رئیسی، رئیس جمهور محبوب کشورمان در سانحه سقوط بالگرد، زودتر از آنچه که انتظار می‌رفت موعد برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری فرا رسید. مهم‌ترین سوالی که این روزها با مشخص شدن نام نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اذهان عمومی جامعه وجود دارد این است که رئیس جمهور آینده چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد تا بتواند به مطالبات مردم جامه عمل بپوشاند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، در همین زمینه شهباز حسن پور نماینده مردم کرمان در مجلس دوزادهم  درباره ویژگی‌هایی که رئیس جمهور آینده باید داشته باشد، اذعان داشت که رئیس جمهور آینده باید فردی باشد که در چارچوب مصالح نظام و انقلاب گام برداشته و از سوی دیگر همانند شهید رئیسی باید فردی باشد که اصلی ترین دغدغه وی خدمت به مردم باشد. به گزارش ایسنا، حسن پور معتقد بود که رئیس جمهور باید مانند مراجع تقلید جامع الشرایط باشد و شناخت کافی نسبت به مسائل و مشکلات کشور داشته باشد. چنین فردی می تواند راه شهید رئیسی را ادامه دهد.

حجت الاسلام حسن اخلاقی نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس دوازدهم نیز بر این نکته تاکید کرد که معیارها و ملاک هایی که رهبر انقلاب در سال های گذشته پیرامون انتخاب رئیس جمهور بیان کرده بودند، در کنار آنچه که قانون اساسی برای یک رئیس جمهور در نظر گرفته است، می تواند معیار خوبی برای انتخاب مردم باشد. قطعا مردمی بودن و انقلابی بودن از ویژگی های ضروری رئیس جمهور آتی است.

علی کرد نماینده مردم خاش و میرجاوه در مجلس دوازدهم نیز بر این باور بود که فردی باید در جایگاه رئیس جمهور آینده قرار بگیرد که مومن، متدین، پاکدست، شجاع و دلیر باشد. مردم رئیس جمهوری می خواهند که حلال مشکلات و مدیریت کننده بحران‌ها به ویژه در مسائل اقتصادی و بین المللی باشد.

غلامرضا میرزایی نماینده مردم بروجن در مجلس دوازدهم نیز بر این نکته تاکید داشت که مهمترین ویژگی شهید آیت الله رئیسی پر تلاش بودن ایشان بود. از نگاه بنده در شرایط فعلی کشور نیز رئیس جمهوری می‌تواند موفق شود که پر تلاش باشد. همان طوری که شهید رئیسی فردی خستگی‌ناپذیر بود، انتظار می رود رئیس جمهور آینده نیز فردی خستگی ناپذیر باشد.

محمد بهرامی نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس دوازدهم معتقد بود که مردم در انتخابات پیش رو مقام اول اجرائی کشور را انتخاب خواهند کرد، واقعیت این است که ما نیازمند عقلانیت هستیم و رئیس جمهوری می خواهیم که توان و تخصص و تدبیر شهید رئیسی را داشته باشد تا بتواند کشور را به خوبی مدیریت کند.

همان طوری که نمایندگان مردم در مجلس دوازدهم تاکید داشتند شاید مهم ترین ویژگی که مردم انتظار دارند تا در رئیس جمهور آتی وجود داشته باشد، مردمی بودن است. رئیس جمهوری که از جنس مردم بوده و در کنار آنان بایستد. مردم رئیس جمهوری می خواهند که به صدای مطالبه آنان فارغ از شعارهای انتخاباتی، پاسخی مبتنی بر عقلانیت داده و برنامه محوری و شایسته سالاری را سرلوحه کار خود قرار دهد.

اصلاح ناترازی ها در بخش های اقتصادی

حسین محمودی اصل، کارشناس اقتصادی

شاید مهم ترین گام در حوزه اقتصادی اصلاح ناترازی ها در بخش انرژی، بانکها، صندوق های بازنشستگی، کسری بودجه، موضوع آب و… در اولویت باشد. اگر این ناترازی ها کنترل نشود بازگشت به حالت نرمال بسیار سخت خواهد بود.

ناترازی های انرژی بخش تولید را زمین گیر کرده و فشار قطعی برق و گاز بر تولید روز به روز بیشتر می شود. جذب سرمایه ها در قالب صندوق های پروژه و هم چنین هدایت منابع به سمت تولید از طریق ایجاد حاشیه سود مناسب و ایجاد جذابیت و مشوق، بسیار حیاتی است. البته جذب سرمایه های خارجی و حذف تحریم ها و افزایش مبادلات مستقیم تجاری نیز می تواند موثر باشد.

در بازارهای مالی و پولی چالش های بسیاری را شاهد هستیم. وضعیت اقتصاد متروپلی شده است و اندک بی تدبیری ممکن است فروپاشی در برخی بخش ها را ایجاد نماید.

حاشیه سود ۱۳ درصدی تولید در مقابل نرخ اوراق خاص ۳۰ درصدی و اوراق خزانه ۳۶ درصدی به عنوان سود بدون ریسک جذابیتی برای بخش تولید ایجاد نمی کند و در طی مدت کوتاهی می تواند تولید را به صورت کامل زمین گیر کند. بنابراین فوری ترین تصمیم رئیس جمهور آینده باید اصلاح سریع ناترازی در حاشیه سود تولید، نرخ بهره و نرخ تسهیلات باشد.

البته برای مدیریت مناسب، کم ریسک و توانمند تشکیل تیم مدیریتی ماموریت محور و هوشمند بسیار ضرورت دارد. خلاء عمده اقتصاد کشور نداشتن تیم مدیریتی قوی، آینده نگر و برخواسته از ظرفیت های تمام مردم کشور است. با توجه به حجم عظیم چالش ها و بحران ها فرصت آزمایش و خطا وجود ندارد. و ریسک های سیستماتیک و غیر سیستماتیک اقتصاد کشور را تهدید می کند. بایستی از تجربه جهانی و تجربه های دوره های گذشته اقتصادی استفاده کرد.

 

 

 

 

 

 

همچنین مطالعه کنید:

۱.۸ میلیون سهامدار از طریق سجام سود دریافت کردند

به گزارش کسب و کار نیوز، جزییات واریز سود سهامداران در هفته اول تیرماه سال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.