صفحه اصلی / سرخط خبرها / اقتصاد متروپلی
اقتصاد متروپلی

حسین محمودی اصل، کارشناس اقتصادی:

اقتصاد متروپلی

کسب و کار نیوز- شاید مهم ترین گام در حوزه اقتصادی اصلاح ناترازی ها در بخش انرژی، بانکها، صندوق های بازنشستگی، کسری بودجه، موضوع آب و... در اولویت باشد. اگر این ناترازی ها کنترل نشود بازگشت به حالت نرمال بسیار سخت خواهد بود.

ناترازی های انرژی بخش تولید را زمین گیر کرده و فشار قطعی برق و گاز بر تولید روز به روز بیشتر می شود. جذب سرمایه ها در قالب صندوق های پروژه و هم چنین هدایت منابع به سمت تولید از طریق ایجاد حاشیه سود مناسب و ایجاد جذابیت و مشوق، بسیار حیاتی است.

البته جذب سرمایه های خارجی و حذف تحریم ها و افزایش مبادلات مستقیم تجاری نیز می تواند موثر باشد. در بازارهای مالی و پولی چالش های بسیاری را شاهد هستیم. وضعیت اقتصاد متروپلی شده است و اندک بی تدبیری ممکن است فروپاشی در برخی بخش ها را ایجاد نماید.

حاشیه سود ۱۳ درصدی تولید در مقابل نرخ اوراق خاص ۳۰ درصدی و اوراق خزانه ۳۶ درصدی به عنوان سود بدون ریسک جذابیتی برای بخش تولید ایجاد نمی کند و در طی مدت کوتاهی می تواند تولید را به صورت کامل زمین گیر کند.

بنابراین فوری ترین تصمیم رئیس جمهور آینده باید اصلاح سریع ناترازی در حاشیه سود تولید، نرخ بهره و نرخ تسهیلات باشد.

البته برای مدیریت مناسب، کم ریسک و توانمند تشکیل تیم مدیریتی ماموریت محور و هوشمند بسیار ضرورت دارد. خلاء عمده اقتصاد کشور نداشتن تیم مدیریتی قوی، آینده نگر و برخواسته از ظرفیت های تمام مردم کشور است.

با توجه به حجم عظیم چالش ها و بحران ها فرصت آزمایش و خطا وجود ندارد. و ریسک های سیستماتیک و غیر سیستماتیک اقتصاد کشور را تهدید می کند. بایستی از تجربه جهانی و تجربه های دوره های گذشته اقتصادی استفاده کرد.

همچنین مطالعه کنید:

تعرفه واردات خودروهای کارکرده از خودروهای نو باید کمتر باشد

به گزارش کسب و کار نیوز، روح الله عباس‌پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.