صفحه اصلی / اجتماعی / نامه‌نگاری آقای وزیر برای کاهش صف «وام ازدواج»/ ازدواج سالانه۱۰ درصد افراد در «سن ازدواج»
نامه‌نگاری آقای وزیر برای کاهش صف «وام ازدواج»/ ازدواج سالانه۱۰ درصد افراد در «سن ازدواج»

نامه‌نگاری آقای وزیر برای کاهش صف «وام ازدواج»/ ازدواج سالانه۱۰ درصد افراد در «سن ازدواج»

کسب و کار نیوز- معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از تدوین نقشه آمایش ازدواج و طلاق در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: این نقشه به همه استانداران، ائمه جمعه و وزارتخانه‌ها ارسال شده تا تکلیف خود را انجام دهند.

به گزارش کسب و کار نیوز ،سینا کلهر در نشستی خبری همزمان با روز ازدواج، درخصوص وضعیت ازدواج در جامعه، بیان کرد: یکی از ماموریت‌های اصلی معاونت جوانان رصد و ارزیابی وضعیت ازدواج در کشور است که تقریبا به طور فصلی گزارش‌های وضعیت ازدواج را به مراکز و نهادهای مرتبط ارسال می‌کنیم.

کاهش تعداد ازدواج‌ها در سال ۱۴۰۲ بدلیل کاهش جمعیت جوانان 

وی با بیان اینکه با سه شاخص وضعیت ازدواج، سنجیده می‌شود، گفت: شاخص اول مربوط به تعداد ازدواج‌هاست. اگر این شاخص را در نظر بگیریم تعداد ازدواج‌های سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ به میزان حدود ۴۰ هزار واقعه ازدواج کاهش یافته است؛ به گونه‌ای که از ۵۲۶ هزار واقعه ازدواج به ۴۸۰ هزار واقعه ازدواج رسیده‌ایم. اما آیا این، نشانه کاهش تعداد ازدواج‌هاست؟ این شاخص گویا و کافی نیست، زیرا تعداد جمعیت جوان کاهش یافته و به طور طبیعی نیز تعداد ازدواج‌ها هم کاهش می‌یابد.

کاهش جمعیت جوانان ۱۸ تا ۳۵ ساله طی یک دهه گذشته

آمار ازدواج‌ها کاهشی نیست بلکه «ثابت» است

به گفته وی، تقریبا در یک دهه گذشته جمعیت جوان کشور با بازه سنی ۱۸ تا ۳۵ سال، حدود ۷ میلیون نفر کاهش یافته است لذا براساس شاخص اول نمی‌توان از کاهش ازدواج صحبت کرد.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: شاخص دوم، تعداد ازدواج‌ها بر مبنای هر هزار نفر است. برخی رسانه‌ها درباره این موضوع گفتگو کرده‌اند که از هر هزار نفر ۶ واقعه ازدواج یا ۱۲ نفر ازدواج کرده‌اند؛ این شاخص نیز در مقایسه با سالهای قبلی عدد را کاهشی نشان می‌دهد اما شاخص دقیقی محسوب نمی‌شود، زیرا در این محاسبه هزار نفر کل را لحاظ می‌کنیم و نه افرادی که در معرض ازدواج هستند. در واقع شاخص دقیق ازدواج، تعداد ازدواج به ازای هر هزار زن مجرد هرگز ازدواج نکرده است که در سال ۱۴۰۲ این رقم ۴۴ واقعه است که این شاخص دقیق‌ترین شاخص محسوب می‌شود. از همین رو با یک روند ثابت در ازدواج‌ها مواجه هستیم.

 

سالانه۱۰ تا ۱۲ درصد افراد در «سن ازدواج» ازدواج می‌کنند

کلهر در ادامه در خصوص «سن ازدواج» نیز بیان کرد: در حال حاضر سن ازدواج معقوله‌ای عرفی است، به طور مثال اگر سن ازدواج را برای دختران از ۱۵ تا ۴۹ سال و پسران را ۲۰ تا ۴۹ سال در نظر بگیریم، حدود ۱۲ میلیون نفر در سن ازدواج قرار دارند.

به گفته وی، حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد از افرادی که در سن ازدواج قرار دارند هر ساله ازدواج می‌کنند که این موضوع نیازمند تحول و برنامه ریزی جدی است.

 

 تدوین نقشه آمایش ازدواج و طلاق

وی در ادامه به تشریح اقدامات و فعالیت‌های معاونت جوانان در حوزه ازدواج پرداخت و گفت: در سال ۱۴۰۲ نقشه آمایش ازدواج و طلاق کشور تدوین شد. این نقشه به همه استانداران، ائمه جمعه و وزارتخانه‌ها ارسال شده تا تکلیف خود را انجام دهند و همچنین فعالیت‌های خود را در استان‌های پرخطر و شهرستان‌هایی با وضعیت «نارنجی» مشخص کردیم.

 

برگزاری ۴۷۰ جشن‌ ازدواج از امروز تا پایان هفته در سراسر کشور

 

کلهر در بخش دیگری از این نشست، از برگزاری ۴۷۰ جشن‌ ازدواج از امروز تا پایان هفته در سراسر کشور به صورت نمادین جهت ترغیب و ترویج جوانان خبر داد و یادآور شد: همچنین هزار اثر رسانه‌ای اعم از موشن، تولیدات تلویزیونی و برنامه با محوریت ازدواج آسان و به موقع تولید کرده‌ایم.
صدور مجوز مراکز واسطه‌گری ازدواج

پرداخت وام ازدواج به ۹۰ درصد متقاضیان در سال گذشته

 

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در ادامه، کمک به انتخاب همسر از طریق صدور مجوز مراکز واسطه‌گری برای اولین بار در بعد از انقلاب را از دیگر اقدامات این معاونت برای حین ازدواج عنوان کرد و گفت: در این راستا برای ۱۵۰ مرکز در کشور با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی مجوز صادر شده که استان تهران و خراسان رضوی دارای بیشترین مراکز واسطه‌گری هستند.

کلهر دومین اقدام معاونت در این زمینه را پیگیری وام ازدواج دانست و تاکید کرد: وظیفه معاونت، پیگیری وام ازدواج است. سال گذشته حدود ۱۵۷ هزار میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت شد و به طور میانگین ۹۰ درصد متقاضیان وام خود را دریافت کردند.
نامه‌نگاری وزیر جوانان برای کاهش صف «وام ازدواج»

بازگشت پرداخت وام‌ها به روال طبیعی از آخر خردادماه

 

بنابر اظهارات کلهر، طی ۲ ماه سال جاری نیز، ۴۵ هزار وام ازدواج پرداخت شده است و همچنین ۱۷۴ هزار نفر در صف هستند. برای کاهش صف، تاکنون بیش از سه بار به نهادهای مختلف و مرتبط نامه رسمی در خصوص پیگیری موضوع ارسال و دو مرتبه از طریق وزیر ورزش و جوانان موضوع پیگیری شده است.

وی همچنین این توضیح را ارائه کرد که طی دو ماه گذشته شکایت‌هایی در خصوص ثبت در سامانه و معرفی به شعبه‌ها وجود داشت که این شکایت‌ها دریافت و به بانک مرکزی انتقال داده شد. آخرین جواب مکتوب بانک مرکزی این بود که اشکالاتی که در ابتدای سال به طور طبیعی رخ می‌دهد، برطرف شده است و از خردادماه به روال طبیعی پرداخت وام‌ها باز می‌گردیم.

 

وجود ۸۸۰ مرکز مشاوره در کشور

 

کلهر در ادامه فعالیت مراکز مشاوره خانواده را از دیگر اقدامات این معاونت در حوزه ازدواج دانست و گفت: در این دولت، مراکز مشاوره به صورت تخصصی در حوزه ازدواج خانواده فعالیت دارند. طی دو سال گذشته ۱۴ دوره دانش‌افزایی با مشارکت بیش از ۵۰۰۰ مشاور تخصصی ازدواج و خانواده برگزار شد. در حال حاضر ۸۸۰ مرکز مشاوره در کشور وجود دارد که با رشد ۱۵۰ درصدی نسبت به دوره‌های قبل همراه بوده است.

وی سامانه وصال شیرین با تمرکز بر کاهش هزینه‌های جشن ازدواج را از دیگر اقدامات این معاونت اعلام کرد و در خصوص این سامانه اینطور توضیح داد: براساس برآوردها، هزینه برگزاری جشن عروسی با سطح متوسط بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون است. برنامه‌ریزی ما این است که این سامانه که ارائه‌کننده ۱۴ خدمت مربوط به جشن ازدواج است، بتواند ۳۰ درصد از هزینه‌های جشن ازدواج را کاهش دهد. اکنون سامانه فعال شده و ۱۰۰۰ خدمت در سامانه بارگذاری شده است.

وی ادامه داد: کسانی که ارائه‌کننده این ۱۴ خدمت هستند، خدمت خود را همراه با میزان تخفیفی که ارائه می‌دهند، معرفی می‌کنند تا زوج‌های جوان بتوانند از میان خدمات انتخاب کنند.

همچنین مطالعه کنید:

فروش طلای دست دوم به‌صورت رسمی ممنوع شد/حذف کد آیسیک فروش طلای مستعمل از سامانه نوین اصناف

به گزارش کسب و کار نیوز ، کیومرث امیریان، رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.