شایلی قرائی
به گزارش کسب و کار نیوز، وی همچنین از سرمایهگذاری ۲.۷ میلیون یورویی سرمایهگذاران خارجی در شهرکها و نواحی صنعتی تهران طی سال گذشته خبر داد و گفت: تعداد اشتغال ایجاد شده از جذب سرمایهگذاری خارجی در سال گذشته ۱۵ نفر بوده است. مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی تهران ادامه داد: کنسرسیومهای صادراتی و مستقر در شهرکها و نواحی صنعتی تهران نیز سال گذشته هفت میلیون و ۴۴۰ یورو صادرات داشتهاند.
صادقی اضافه کرد: تعداد برنامههای توسعه بازار طی سال گذشته ۱۰ مورد و همچنین کنسرسیومهای صادراتی ایجاد شده دو کنسرسیوم بوده است. وی همچنین تصریح کرد: طی سال گذشته ۶ مورد مطالعات امکان سنجی طرحهای جذب سرمایهگذاری خارجی در شهرکها و نواحی صنعتی تهران انجام شده است و در راستای توسعه بازار واحدهای صنعتی ۲۴ استاندارد داخلی و خارجی اخذ شده است.
هرند به عقیده فعالان اقتصادی صاحبان صنایع کوچک و متوسط در بازاریابی و صادرات دارای ضعف هستند و شناخت کافی ندارند. بنابراین، باید در قالب شرکتهای مدیریت صادرات و کنسرسیومها به صادرات بپردازند. فروش مشترک صنایع کوچک و متوسط در توسعه فروش آنها و تکمیل سبد محصولات نقش مهم و اساسی دارد.
میتوان در قالب کنسرسیومها و شبکههای فروش به تکمیل ظرفیت پرداخت تا بتوانیم این نقایص را برطرف کرد زیرا صنایع کوچک و متوسط از نظر ظرفیت و تنوع محصول، سبد کاملی ندارند و در بازارهای صادراتی آسیبپذیر میشوند در صورتی که در کنسرسیومها و شرکتهای مدیریت صادرات میتوانند کنار هم قرار گرفته و سبد محصولات خود را کامل کنند، به طوری که رسوخ در بازار، بازارسازی، شرکت در نمایشگاهها، تکمیل سبد محصولات در فروش با بهرهگیری از توان کنسرسیومها هدفگذاری شده است.
درست است که تحریمهای آمریکا ممکن است مشکلاتی را برای واحدهای تولیدی کشور ایجاد کند، اما مهمترین مشکل ما خودتحریمیو سوءمدیریت است که مشکل تحریمها را مضاعف میکند. اگر کیفیت تولیدات بنگاههای ما به حدی برسد که بتوانند صادراتمحور شوند، با بازاریابی درست میتوان امیدوار بود که تاثیر تحریمها در این بخش از اقتصاد به کمترین میزان برسد.
ضرورت حمایت از صنایع کوچک و متوسط
مسعود دانشمند، اقتصاددان
در اکثر کشورها صنایع کوچک و متوسط نقش مهم و کارآمدی در توسعه اشتغال و همچنین رونق تولید دارند. بنابراین دولت باید برای عبور از رکود اقتصادی به سمت حمایت بیشتر از این واحدها گام بردارد. هدف سیاست های اقتصادی باید از رونق تولید باشد و روش های متعددی برای تحریک تقاضا وجود دارد. اگر صنایع کوچک و متوسط، حمایت مالی و تأمین نقدینگی شوند می توانند به توسعه تولید صنایع بزرگ هم کمک کنند.
فعالیت های اقتصادی و تولیدی واحد های کوچک و متوسط از اهمیت بالایی در اقتصاد کشورهای مختلف برخوردار است. بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط در اقتصاد کشورها آن چنان از اهمیت بالایی برخوردار هستند که در برخی از کشورها مانند ژاپن بانکهای خاص، دانشگاه و سایر ارگانهای ستادی و اجرایی مربوطه در اختیار آنها قرار می دهد.
اما از سوی دیگر واحد های کوچک و متوسط به عنوان فعالان صف اول اقتصاد کشورها از میزان آسیب پذیری بالایی هم برخودار هستند. در شرایط بحران اقتصادی اولین طوفان های جدی بنیان و ریشه این گروه را به لرزه در می آورد و متاسفانه به دلیل خرد و کوچک بودن این شرکت ها تصمیم ها کلان اقتصادی کمتر آنها را مورد حمایت قرار می دهد. به عنوان مثال در شرایط سخت اقتصادی از واحد های بزرگ تولیدی مانند تولیدکنندگان خودرو، واحدهای تولید صنایع پتروشیمی، فولادی و نظیرآنها حمایت های فراوانی بر مبنای تصمیمات دولتی صورت می گیرد.
امروز چرخه نقدینگی در اقتصاد درست اتفاق نمیافتد. به این معنا که باید درآمدهای دولت از محل فعالیتهای اقتصادی جاری هزینههای خود را تامین کند.
با ورود میزان پولی که در دست مردم است، به فعالیت تولیدی، در کنار اشتغالزایی و ایجاد درآمد، بخشی از آن سهم دولت خواهد شد که در پوشش مالیات، عوارض، دارایی و… دریافت و در اختیار دولت قرار میگیرد. دولت از این پول به کارمندان حقوق میدهد و آنها با هزینهکرد آن در مسائلی چون اجاره مسکن، خرید روزانه، پرداخت پول آب و برق و… این پول را از طریق نظام بانکی کشور دوباره به چرخه تولید بازمیگردانند.