صفحه اصلی / اصناف / ضرورت تصویب و ابلاغ توزیع کالای اساسی توسط اصناف از سوی ستاد تنظیم بازار کشور/ «اتاق اصناف ایران» باید امکاناتی متناسب با گستره وظایف خود داشته باشد
ضرورت تصویب و ابلاغ توزیع کالای اساسی توسط اصناف از سوی ستاد تنظیم بازار کشور/ «اتاق اصناف ایران» باید امکاناتی متناسب با گستره وظایف خود داشته باشد

ضرورت تصویب و ابلاغ توزیع کالای اساسی توسط اصناف از سوی ستاد تنظیم بازار کشور/ «اتاق اصناف ایران» باید امکاناتی متناسب با گستره وظایف خود داشته باشد

کسب و کار نیوز- رئیس اتاق اصناف ایران و معاون تجارت و خدمات وزارت صمت در نشست هم‌اندیشی هیات رئیسه اتاق اصناف ایران و روسای اتاق‌های اصناف مراکز استان‌ها درباره مهمترین مسائل و چالش‌های صنفی پیش روی کسبه و بازاریان به گفتگو و تبادل نظر پرداختند.

به گزارش کسب و کار نیوز ، نشست هم‌اندیشی رئیس و هیات رئیسه اتاق اصناف ایران و روسای اتاق‌های اصناف مراکز استان‌ها دوشنبه ۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با حضور علیرضا شاهمیرزایی، معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت و غلامعلی مهدوی دبیر هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور برگزار شد. مجتبی صفایی، رئیس اتاق اصناف ایران در ابتدای این نشست ضمن محکوم کردن حمله به سفارت ایران بیان کرد: این اقدام، اهانت صریح به ملت بزرگ ایران بود و در پی آن دلسوزان نظام، پاسخی تنبیهی به متجاوزان به خاک ایران داشتند؛ پاسخی که به عنوان تاکتیکی‌ترین و فنی‌ترین حمله هوایی در قرن جدید ثبت شد. لذا خداقوت می‌گوییم به جوانان عزیز این دیار که هوشمندانه توانستند ۱۰ کشور برتر در جنگ‌های الکترونیک را مقهور توانمندی‌های خود کنند.

تصویب اصلاح قانون نظام صنفی؛ نشان وحدت اصناف
مجتبی صفایی، رئیس اتاق اصناف ایران در ادامه درباره وحدت حاکم بر اتاق‌ها اصناف سراسر کشور گفت: تصویب اصلاح قانون نظام صنفی در مجلس شورای اسلامی را می‌توان نشان وحدت اصناف دانست. کاری که انجام شد نتیجه همکاری تمام قد هیات نمایندگان اتاق اصناف ایران در تاکید بر اهمیت و ضرورت اصلاح قانون …. توجیه نمایندگان مجلس و نیز همکاری برخی از نمایندگان محترم مجلس است که نسبت به حوزه اصناف دلسوز بوده‌‌اند.

ارتقای تجهیزات و افزایش خدمت رسانی اتاق اصناف ایران
وی درباره لزوم تجهیز واحدهای نظارت و بازرسی اتاق‌های اصناف گفت: با توجه به تامین بخشی از مطالبات اصناف از دولت، زیرساخت‌های لجستیک واحدهای بازرسی و نظارت اتاق‌های اصناف سراسر کشور افزایش یافته است که امروز نیز در مرحله دوم این طرح، پس از تخصیص تعدادی خودرو، ۵۰۰ دستگاه موتورسیکلت به این واحدها اختصاص یافت تا مقدمه‌ای در بازرسی‌های هدفمند و سامانه‌ای بوده و روند رسیدگی به شکایات مردمی را افزایش دهد.

عضویت نماینده اتاق اصناف ایران در ستاد تنظیم بازار
مجتبی صفایی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با توجه به تصمیم سال گذشته مبنی بر عدم حضور نمایندگان اتاق بازرگانی، اتاق تعاون و اتاق اصناف ایران در ستاد تنظیم با پیگیری‌های انجام شده، خوشبختانه نماینده اتاق اصناف ایران در نشست بعدی ستاد تنظیم بازار کشور حضور خواهد داشت و در آن جلسه در خصوص وصول باقی مانده مطالبات اصناف از محل اجرای تبصره ۷ ماده ۷۲ قانون نظام صنفی پیگیر خواهیم بود.

همدان؛ نمونه‌ای موفق در ایجاد شهرک‌های صنفی

مجتبی صفایی همچنین با اشاره به تفاهمنامه اتاق اصناف ایران و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: اتاق اصناف استان همدان با اقدامات و تفاهم‌نامه‌ای که با شهرداری این استان داشته‌اند، عملکردی موفق را در ایجاد شهرک‌های صنفی به منظور ساماندهی صنوف خدماتی در محدوده شهری رقم زدند. این نمونه موفق را مورد تقدیر قرار می‌دهیم و برنامه‌ای برای بازدید هیات نمایندگان اصناف از این شهرک های صنفی خواهیم داشت که جزئیات آن به زودی اطلاع‌رسانی می‌شود.

رئیس اتاق اصناف ایران تاکید کرد: در طرح ایجاد شهرک‌های صنفی بسیار مهم است که عبارت «اصناف مزاحم» به کار برده نشود و این عبارت به «صنوف فنی» اصلاح شود. چرا که کاسب حبیب‌الله است و پیامبر اکرم (ص)، کسی که برای تامین هزینه‌های زندگی از خانه خارج شود و عصر به منزل نیاید را هم سطح شهید دانسته‌اند؛ لذا منزلت کسب روز حلال تا این اندازه بالا است و مزاحم دانستن این مشاغل بسیار مذموم است و باید اصلاح شود.

وی همچنین با تاکید بر ظرفیت همکاری روسای اتاق‌های اصناف در بهبود وضعیت شهرک‌های صنفی، تصریح کرد: در جلسه‌ای که با وزیر صنعت، معدن و تجارت داشتیم بر این مهم تاکید و پیشنهاد شد که حداقل در ۱۰ شرکت شهرک صنفی یا صنعتی اولویت‌دار، روسای اتاق‌های اصناف آن مرکز استان به عنوان عضو غیرموظف در هیات مدیره همکاری کنند. از سوی دیگر، یکی از اعضای هیات رئیسه اتاق اصناف ایران یا خود بنده نیز عضو هیات مدیره کشوری خواهیم بود تا اگر در یکی از شهرستان‌ها چالشی پیش بیاید، از آن جایگاه بتوان مورد رسیدگی قرار داد. این روش به «جهش تولید با مشارکت مردم» که از سوی مقام معظم رهبری(مدظله) به عنوان شعار سال ۱۴۰۳ مطرح شده است، کمک شایانی خواهد کرد.

توزیع کالای اساسی توسط اصناف

وی بیان کرد: مشکلات عدیده ای امروز در حوزه توزیع کالاهای اساسی وجود دارد نشات گرفته از مافیایی است که در نظام توزیع پیش آورده‌اند و اجازه نمی‌دهند که اصناف به این حوزه ورود پیدا کرده و توزیع را سامان دهند. خوشبختانه طی تفاهم‌نامه‌ای که اتاق اصناف ایران با وزارت جهاد کشاورزی امضا کرده است، قرار شد این تابو شکسته شود. اما اجرای آن با مباشرت اتحادیه، از یک سو هزینه‌‌آور بوده و از سوی دیگر مشکلات مالیاتی برای اتحادیه‌ها پیش می‌آورد. ما نمونه موفقی را در کرمانشاه اجرا کرده‌ایم که می‌تواند به عنوان الگو به سایر اتاق‌ها معرفی شود. اما لازم است تا توزیع کالای اساسی توسط اصناف از سوی ستاد تنظیم بازار کشور تصویب و ابلاغ شود.

پیشنهاد آزادسازی نرخ نان و واریز یارانه به حساب سرپرستان خانوار

رئیس اتاق اصناف ایران همچنین به موضوع نان اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه بیشترین میزان قاچاق معکوس (قاچاق از کشور به بیرون مرزها) پس از سوخت، متعلق به آرد است و نیز از آنجایی که کیفیت آرد و نان در جای جای کشور متفاوت است، لذا پیشنهاد ما آزادسازی نرخ نان و واریز یارانه به حساب سرپرستان خانوار است. اما با توجه به موضوعات مهم حوزه نان، به تازگی کارگروه آرد و نان در اتاق اصناف ایران تشکیل شده است که اعضای آن متشکل از فعالان همین حوزه از شهرستان های مختلف هستند. همچنین به زودی نشستی با معاون اول رئیس جمهور خواهیم داشت تا به موضوعات تخصصی این صنف رسیدگی شود.

صفایی درخصوص تسهیلات بانکی نیز گفت: طبق سنوات گذشته اگرچه برخی از صنایع، زیان انباشته دارند، اما همواره تسهیلات بانکی به واحدهای صنعتی اختصاص یافته است. اما در حال حاضر، بانک‌ها پیشنهادات جدیدی برای ارائه تسهیلات به اصناف دارند. چراکه بازگشت تسهیلات و پرداخت اقساط توسط اصناف معمولا ۱۰۰ درصد است؛ مگر مورد خاصی پیش بیاید. بنگاه‌های صنفی تولیدی قابلیت رقابتی دارند لذا امسال حتما باید مورد توجه بانک ها قرار گیرند.

تعطیل کردن روزهای پنجشنبه نوعی «خودتحریمی» است
رئیس اتاق اصناف ایران در خصوص تعطیلی روزهای «پنجشنبه» نیز گفت: اصناف نیاز به مراودات لحظه به لحظه با دنیا داریم و تعطیلی «پنجشبه‌ها»، منجر می شود که چهار روز در ایام هفته این بازار را از دست بدهیم و این طرح، به نوعی به خود تحریمی ها می افزاید؛ لذا پیشنهاد اتاق اصناف ایران، این است که به جای روز «پنجشنبه»، روز «شنبه» تعطیل شود. موضع اتاق اصناف ایران در این باره مشخص است و پس از دسته بندی کردن اطلاعات لازم، این موضوع را به کمیسیون اجتماعی مجلس و ریاست محترم مجلس شورای اسلامی اعلام خواهیم کرد. امیدواریم که در سال پیش رو، مجموعه دولت و مجلس همکاری بیشتری با اصناف داشته باشند تا همه با هم در مسیر تحقق شعار سال تحت عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» حرکت کنیم.

«اتاق اصناف ایران» باید امکاناتی متناسب با گستره وظایف خود داشته باشد

علیرضا شاهمیرزایی، معاون تجارت و خدمات وزارت صمت در ادامه این نشست درباره نکات و موضوعات مطرح شده از سوی برخی از روسای اتاق اصناف مراکز استان‌ها گفت: موضوعات مطرح شده، مسئولیت‌پذیری، پیگیری و دغدغه‌مند بودن شما در حوزه فعالیت‌های صنفی را نشان می‌دهد. خوشبختانه بسیاری از نکات مطرح شده، در جلساتی که به صورت مستمر در یکشنبه‌ هر هفته با حضور نمایندگان دستگاه‌های مربوطه برگزار می‌کنیم، مطرح شده و در حال پیگیری است.

وی افزود: موضوعات و تمهیداتی چون لزوم اخد مجوز کسب توسط دست فروشان، برگزاری نمایشگاه‌ها از سوی رسته‌های صنفی، تمام مطالبات مالی اصناف از جمله یک در هزار مالیاتی و سهم اصناف از اخذ جرائم، بحث توزیع کالا توسط اتحادیه‌ها و غیره، همگی از موضوعات در دست پیگیری ما هستند و تا کنون از سوی رئیس اتاق اصناف ایران و روسای کمیسیون‌های مختلف مجلس تقسیم وظایفی برای برخی از این موارد انجام شده است.

یکپارچه‌سازی سامانه‌های حوزه اصناف

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت با اشاره به بررسی موضوع سامانه‌های مرتبط با حوزه اصناف در اولین جلسه مشترک در این حوزه گفت: یکی از موضوعات مورد تاکید قائم‌مقام محترم وزیر صمت در امور بازرگانی، موضوع یکپارچه‌سازی سامانه‌ها بوده که قطعا با تشکیل کمیته‌ای در این زمینه می‌توان دغدغه‌های شما عزیزان را برطرف کرد. در واقع بهترین مشاورانی که می‌توانند به طراحی بهتر و رفع ایرادات این سامانه‌ها به ما کمک کنند، شما اصناف هستید. بر این اساس تلاش داریم در جلسات مشترک با نظرخواهی و همفکری با شما، به سامانه‌ای یکپارچه دست پیدا کنیم که همه امور اصناف را پوشش دهد.

شاهمیرزایی تاکید کرد: اعتقاد دارم برای رسیدگی به مسائل و مشکلات اصناف، باید به جایی برسیم که اتاق اصناف ایران متناسب با گستره وظایف خود، امکانات لازم را در اختیار داشته باشد و نقش آفرینی کند.

گفتنی است موضوعاتی چون راه‌اندازی شهرک‌های صنفی، مباحث حوزه بیمه و مالیات، اصلاح برخی رسته‌های شغلی، معایب نرخ گذاری دستوری، موضوع یک در هزار مالیاتی و نقش اصناف در تحقق شعار سال از جمله مهمترین موضوعات مطرح شده از سوی روسای اتاق اصناف مراکز استان‌ها در این هم‌اندیشی بود.

همچنین مطالعه کنید:

تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در حاشیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.