سه شنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / تولید از تقاضا عقب نماند/نیاز بازار به واردات خودرو
تولید از تقاضا عقب نماند/نیاز بازار به واردات خودرو

تولید از تقاضا عقب نماند/نیاز بازار به واردات خودرو

کسب و کار نیوز- بازار خودرو از آن دسته بازارهایی است که با تغییرات نرخ ارز دستخوش نوسان قیمت می شود. علاوه بر این، سیاست‌های دولتی و نرخ تورم نیز به عنوان عوامل کلان اقتصادی دیگر تأثیر به‌سزایی روی قیمت خودرو دارند. در روزهای اخیر رشد نرخ ارز بر بازار خودرو تاثیر گذاشته و قیمتها در بازار خودروهای داخلی و خارجی جهش داشته است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، اتفاقات سیاسی منجر به افزایش بی سابقه نرخ دلار شده و بازار خودرو نیز همسو با این افزایش، آرایش رشد قیمت به خود گرفته است. جهش قیمتها در برخی مدل از خودروها به روزی ۱۰۰ میلیون تومان نیز رسیده و همچنان نیز این جهش قیمتها ادامه دارد. در کنار این اتفاق یعنی افزایش قیمت خودرو در بازار، برخی شرکتها هم برای فروش برخی مدل ها با قیمت بالاتر اقدام کرده اند. این در حالی است که افزایش قیمت خودرو از سوی شرکتها نیازمند مجوز از سوی دستگاههای مربوطه است.

در همین رابطه سعید موتمنی، رییس سابق اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در گفت‌وگو با خبرآنلاین درباره وضعیت بازار خودرو در سال ۱۴۰۲ و پیش‌بینی بازار در سال جدید می‌گوید: در سال گذشته وضعیت بازار خودرو خوب نبود. اولا بازار در رکود مطلق قرار داشت، اما قیمت‌ها افزایشی بود. وی می‌افزاید: در ۶ ماهه دوم سال گذشته نسبت به ۶ ماهه اول، حدود ۲۵ تا ۲۷ درصد افزایش قیمت‌ها را چه در رابطه خودروهای داخلی و چه در رابطه با مونتاژ و چه وارداتی داشتیم. از طرف دیگر، واردات خودرو که انجام شد، بسیار محدود بود و در بازار دیده نمی‌شود. موتمنی متذکر می‌شود: همین خودروهایی هم که تاکنون وارد شده، برخی تا حدود ۸۲ تا ۸۳ هزار دلار به دست مشتری می‌رسد؛ مثل توسان. از طرف دیگر، کیفیت خودروها مناسب نیست و همچنین وزارت صنعت نتوانست آن قول‌ها و وعده‌های خود را عملی کند.

رییس سابق اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو می‌گوید: تعداد خودرویی که قرار بود تولید شود، عملی شد، اما خودروهایی که قرار بود وارد شود، بسیار محدود بود؛ به طوری که اصلا به چشم نمی‌آید. موتمنی با پیش‌بینی وضعیت بازار خودرو در سال ۱۴۰۳، می‌افزاید: خودرو یک کالای مصرفی است که متاسفانه در کشور ما تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده است و به همین دلیل، نرخ تورم اثرگذار است. اگر نرخ تورم کنترل شود، قیمت خودرو بالا نمی‌رود و یا اگر نرخ تورم کنترل نشود، اما افزایش تولید داشته باشیم، شرایط بازار خودرو متفاوت می‌شود.

وی یادآور می‌شود: در هر صورت مصرف‌کننده برای خرید خودرو هزینه بیشتری پرداخت می‌کند و اگر محدودیت عرضه نبود و خودرو به اندازه کافی وارد می‌شد که نیاز بازار تامین شود، فاصله قیمتی هم کمتر می‌شد. در رابطه با خودروهای وارداتی هم همین است. ۵۰ تا ۸۰ درصد اختلاف قیمت کارخانه تا بازار خودرو وجود دارد.

تبدیل خودرو به کالای سرمایه ای

بابک صدرایی، کارشناس خودرو

شرایط اقتصادی کشور به گونه ای است که هر فردی اقدام به خرید خودرو کند روز بعد برنده به شمار می رود. جهش قیمتها به دلایلی که همواره بازگو کرده ایم، خریدار دیروز را به برنده امروز در بازار خودرو تبدیل می کند. سرمایه گذاری در بازار خودرو برای مردم اثبات شده چراکه با هر اتفاقی و با هر نوسانی در بازارهای موازی، قیمت خودرو جهش پیدا می کند.

نرخ ارز هر لحظه دستخوش افزایش می شود. نرخ تورم نیز هر ماه افزایش دارد. سیاست های دولت نیز قیمت خودرو را به سمت افزایشی شدن هدایت می کند. بنابراین بازار خودرو از بازار مصرفی به بازار سرمایه گذاری تبدیل شده است. از سوی دیگر با توجه به چالش های موجود در مسیر تامین ارز برای واردات خودرو به نظر می رسد دولت بیشتر به دنبال استفاده از اخبار واردات برای مدیریت بازار خودرو است و در نهایت قرار نیست خودرو درآن تعداد که در تصور ما و البته نیاز بازار است است از این مسیر به بازار تزریق شود. آن چه که تا الان اتفاق افتاده، نشان می‌دهد خیلی عزم جدی برای واردات انبوه به دلیل ناهماهنگی و عدم زیرساخت‌ها وجود ندارد.

زمانی وضعیت بازار متعادل می‌شود که دولت دست از دخالت در نظام واردات و توزیع خورو‌های وارداتی بردارد اگر بازار این واقعیت را حس کند که روند وارات به صورت پیوسته و بدون مشکل در حال انجام است شاهد شفافیت در قیمت گذاری خواهیم بود و این اتفاق بر قیمت گذاری خودرو‌های تولیدی نیز اثر می‌گذارد.

کاهش قیمت زمانی خودش را نشان می‌دهد که تورم در اقتصاد ایران خودش را نشان ندهد و در مقابل دلار هم افزایشی نشود. اما اگر دلار افزایش قیمت را تجربه کند، شاهد کاهش قیمت خودرو در بازار نخواهیم بود و فقط با وارد کردن خودرو کارکرده از سرعت افزایش قیمت‌ها می‌کاهیم و قیمت‌ها با شیب کمتری افزایشی می‌شوند.

همچنین مطالعه کنید:

انجام ۲۷ هزار پرواز نوروزی توسط شرکت‌های هوایی

به گزارش کسب و کار نیوز ، بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.