چهارشنبه , ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سرخط خبرها / بازار مسکن در رکود تورمی
بازار مسکن در رکود تورمی

فرشید ایلاتی، کارشناس مسکن

بازار مسکن در رکود تورمی

سرمقاله

دولت براساس تکلیفی که دارد باید برای تحقق به وعده خود از تمامی مکانیزم‌های موجود بهره‌مند شود. بازار مسکن هم‌اکنون در رکود تورمی به سر می‌برد. خرید و فروشی در این بازار رخ نمی‌دهد. با توجه به رشد قیمت دلار در بازار نیز اتفاقاتی افتاده است. تاثیر رشد نرخ دلار بر بازار مسکن انکارناپذیر است. این اتفاق بر رکود تورمی دامن خواهد زد. قدرت خرید همچنان کاهش یافته و وضعیت بازار مسکن نامناسب است. به عبارت دیگر هم‌اکنون بازار مسکن در رکود تورمی قرار دارد که با توجه به افزایش قیمت ارز در بازار، به مرور زمان این رشد قیمت در بازار مسکن تاثیر خواهد داشت.
در برنامه ریزی ها توجه خاصی به سرمایه گذاران بخش خصوصی نشده و ارزش افزوده ای برای آن ها در نظر گرفته نشد. همین موضوع می تواند در نهایت به شکست پروژه ها منجر شود. ساخت مسکن باید به شکل یک بسته ی سرمایه گذاری دیده شود تا جذابیت بیشتری برای بخش خصوصی پیدا کند. نباید صرفا به ساخت مسکن اشاره کرد. بلکه باید عنوان نمود که چه فرصت های سرمایه گذاری دیگری برای بخش خصوصی به وجود می آید. در صورتی که این فرصت ها به شکل دقیقی محاسبه و عنوان شوند، می تواند علاوه بر ساخت مسکن، هزینه های ساخت را نیز کاهش داد.
از سوی دیگر حدود ۱۵ سال است که درگیر بحث مالیات بر عایدی سرمایه مسکن هستیم. سال ۸۷ اولین گزارش مالیات بر عایدی سرمایه توسط مرکز مطالعات علم و صنعت منتشر شد، حتی قبل از مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی. حدود ۱۶ سال است که در حال جنگ هستیم تا مالیات بخش مسکن را با عدد درست وارد پایه‌های مالیاتی کشور کنیم.
مقاومت‌هایی وجود دارد که جذابیت بازار مسکن همچنان باقی بماند. در این شرایط بحث تسهیل صدور مجوزها مطرح می‌شود که البته این بحث درست اما جزء کوچکی است که سود حاصل از بخش زمین و مسکن آن‌قدر بالاست که انتظار برای دریافت مجوزها مقرون‌به‌صرفه است.

همچنین مطالعه کنید:

علاقه‌مندی آفریقایی‌ها برای توسعه تجارت با ایران/ توسعه بازارهای صادراتی در دولت سیزدهم

به گزارش کسب و کار نیوز ، عباس علی‌آبادی در حاشیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های ایران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.