پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / کاهش ۰.۹ درصدی نرخ اشتغال ناقص در زمستان ۱۴۰۲
کاهش ۰.۹ درصدی نرخ اشتغال ناقص در زمستان ۱۴۰۲

کاهش ۰.۹ درصدی نرخ اشتغال ناقص در زمستان ۱۴۰۲

کسب و کار نیوز- مطابق آمارها تعداد افراد دارای اشتغال ناقص در زمستان ۱۴۰۲ حدود۲میلیون و ۸۲هزار و۴۸نفر است که این تعداد در زمستان ۱۴۰۱ حدود۲میلیون و ۲۲۹هزار و ۵۰۲ نفر بوده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، مطابق آمار ارائه شده در چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار زمستان ۱۴۰۲, سهم اشتغال ناقص نشان می دهد که ۸.۶ درصد جمعیت شاغل ۱۵ساله و بیشتر، دارای اشتغال ناقص بوده اند. این شاخص در بین مردان بیشتر از زنان و در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری بوده است. سهم اشتغال ناقص در زمستان ۱۴۰۲ نسبت به فصل مشابه سال قبل۰.۹درصد کاهش پیدا کرده است.

مطابق آمارها تعداد افراد دارای اشتغال ناقص در زمستان ۱۴۰۲ حدود۲میلیون و ۸۲هزار و۴۸نفر است که این تعداد در زمستان ۱۴۰۱ حدود۲میلیون و ۲۲۹هزار و ۵۰۲ نفر بوده است، یعنی تعداد افراد دارای اشتغال ناقص در زمستان ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ حدود۱۴۷هزار و ۴۵۴ نفر کمتر بوده است.

به گزارش تسنیم،طبق تعریف آماری، افراد دارای «اشتغال ناقص» شامل تمام شاغلانی است که به دلایل اقتصادی نظیر رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت کار بیشتر، قرار داشتن در فصل غیرکاری و به هر دلیل دیگری، کمتر از ۴۴ساعت در هفته کار می‌کنند و خواهان و آماده برای انجام کار اضافی در هفته هستند؛ به عبارتی این افراد به دلایل مختلف مجبور هستند کمتر از نرم استاندارد در هفته کار کنند. نوع فعالیت این افراد تحت عنوان اشتغال ناقص شناخته می‌شوند.

با توجه به اینکه در ماده ۵۱ قانون کار، صراحتاً عنوان شده مجموع ساعات کار مشمول این قانون در هر هفته نباید از ۴۴ ساعت تجاوز کند، بنابراین غالب کارفرمایان شاغلان ناقص، به این تفسیر که حداقل ساعت کار در هفته باید ۴۴ ساعت باشد، از ارائه خدمات و مزایای قانون کار و تأمین اجتماعی به نیروی کار خود سر باز می‌زنند.

محمود کریمی بیرانوند, معاون اشتغال وزیر کار در فضای مجازی در صفحه شخصی ویراست نوشت: نرخ بیکاری کل سال ۱۴۰۲به ۸.۱ درصد رسید که کمترین نرخ بیکاری سالانه در دهه های اخیر است.

وی با اشاره به خالص اشتغال ایجادی ۷۷۵ هزار نفری در سال ۱۴۰۲ بیان کرد:افزایش ۰.۴ درصدی نرخ مشارکت اقتصادی (۴۱.۳درصد)،کاهش ۱.۲ درصدی نرخ بیکاری فارغ التحصیلان،کاهش ۰.۸درصدی نرخ اشتغال ناقص،کاهش ۱.۸ درصدی نرخ بیکاری جوانان وکاهش نرخ بیکاری در۲۵ استان بیانگر رونق در بازار کار است.

همچنین مطالعه کنید:

ضریب نفوذ اینترنت سیار از ۱۲۷ درصد عبور کرد/ بیش از ۱۵۰ میلیون مشترک تلفن همراه

به گزارش کسب و کار نیوز ، در آخرین آماری که سازمان تنظیم مقررات و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.