صفحه اصلی / اسلایدر / احیای ۴۱۰۰ واحد تولیدی غیرفعال و ایجاد ۷ شهرک صنعتی جدید
احیای ۴۱۰۰ واحد تولیدی غیرفعال و ایجاد ۷ شهرک صنعتی جدید

احیای ۴۱۰۰ واحد تولیدی غیرفعال و ایجاد ۷ شهرک صنعتی جدید

کسب و کار نیوز- احیای واحدهای نیمه‌تعطیل و تعطیل در دولت سیزدهم با هدف رفع موانع تولید و بهبود فضای کسب‌وکار مورد توجه قرار گرفت و با تلاش و پیگیری‌های مسئولان وزارت صمت و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در مدت ۲ سال، چهار هزار و ۱۰۰ واحد صنعتی غیرفعال به چرخه تولید بازگشت و در کنار آن ۷ شهرک و ناحیه صنعتی جدید نیز ایجاد شد.

به گزارش کسب و کار نیوز، دولت سیزدهم با راه‌اندازی نهضت احیای واحدهای صنعتی اقدام به رفع موانع تولید با هم افزایی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های متولی کرده است. در همین راستا بازدید از کارخانه‌ها و برگزاری نشست‌های تخصصی با کارفرمایان و تولیدکنندگان به حل موانع تولید کمک کرده است.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی یکی از متولیان در حوزه رسیدگی به وضعیت واحدهای صنعتی است. از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون با پیگیری‌های انجام شده، مشکلات چهار هزار و ۱۰۰ واحد صنعتی غیرفعال رفع شده و به چرخه تولید بازگشته‌اند.

مهم‌ترین اقداماتی که از سوی این سازمان انجام می‌شود، نوسازی و بازسازی واحدهای تولیدی همزمان با احیای آن‌ها و رسیدگی به مشکلات‌شان در خصوص مالیات، سرمایه در گردش، موضوع انرژی و آلایندگی‌هاست.

طبق گزارش‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن، ۸۶۲ شهرک و ناحیه صنعتی و سه منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره‌برداری، ۸۴ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، هفت شهرک فناوری، ۴۰ مرکز خدمات فناوری و کسب‌وکار، ۲ مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم‌ افزاری، بهره‌برداری از ۵۲ هزار و ۲۴ واحد صنعتی و سه هزار و ۳۸۷ واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم یک میلیون و ۴۸ هزار و ۵۴۰ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.

ایجاد ۷ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی جدید

یکی دیگر از اقداماتی که در حوزه صنایع انجام شده، تأمین زیرساخت‌هاست. در همین راستا سال گذشته، ایجاد هفت شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی جدید در استان‌های هرمزگان، اصفهان، کرمان و همدان با تصویب هیأت مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در دستور کار قرار گرفت. ایجاد این هفت شهرک و ناحیه صنعتی در راستای سیاست‌های کلی نظام و وزارت صنعت، معدن و تجارت و در مسیر تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

ایجاد شهرک صنعتی تخصصی انرژی خورشیدی سیرجان در شهرستان سیرجان استان کرمان به وسعت ۵۰۶ هکتار، ایجاد ناحیه صنعتی تخصصی فولاد نوین هرمز در شهرستان بندر عباس استان هرمزگان به وسعت ۴۹.۹ هکتار، ایجاد ناحیه صنعتی تخصصی کیف، کفش و پوشاک “کمشچه” در استان اصفهان به وسعت ۴۸ هکتار، ایجاد شهرک صنعتی تخصصی انرژی خورشیدی بردسیر در شهرستان بردسیر استان کرمان به وسعت یک‌هزار و ۵۳۷ هکتار در این راستا مورد تأکید قرار گرفته است.

همچنین ایجاد شهرک صنعتی تخصصی فرآوری عناصر معدنی نائین در شهرستان نائین استان اصفهان به وسعت ۱۹۸.۷ هکتار، ایجاد ناحیه صنعتی تخصصی صنفی تولیدی و صنعتی جاسک در شهرستان جاسک استان هرمزگان به وسعت ۳۰ هکتار و ایجاد ناحیه صنعتی تخصصی صنفی تولیدی و صنعتی بوعلی ۴ در شهرستان همدان استان همدان به وسعت ۴۹ هکتار از جمله شهرک‌ها و نواحی صنعتی تخصصی است.

راه‌اندازی این شهرک‌های صنعتی بر اساس ضوابط و مقررات قانونی و مفاد بند ۸ قانون راجع به تأسیس شرکت شهرک‌های صنعتی ایران است که منجر می‌شود تا ۲ هزار و ۴۱۸ هکتار به مساحت اراضی در اختیار شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور اضافه شود.

ایجاد ۲۱ شهرک صنعتی انرژی خورشیدی

یکی دیگر از اقداماتی که از سوی سازمان شهرک‌ها و نواحی صنعتی صورت گرفته است، برنامه‌ریزی برای ایجاد ۲۱ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی انرژی خورشیدی در ۸ استان از جمله قزوین، کرمان، یزد، کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان شرقی، فارس، بوشهر و کردستان است.

ایجاد این شهرک‌ها قرار است در سقف سوله‌های واحدهای صنعتی، اراضی واگذار نشده در شهرک‌ها و نواحی صنعتی انجام شود. این شهرک‌های صنعتی در راستای تأمین برق پایدار بخش صنعت و حل معضل محدودیت‌های تأمین برق و مشکل قطعی از ۱۲۷ نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ۱۹۰ هزار و ۳۸ کیلووات در شهرک‌ها و نواحی صنعتی است. طبق اعلام سازمان شهرک‌ها و نواحی صنعتی، نخستین شهرک صنعتی تخصصی انرژی خورشیدی در قزوین به وسعت ۷۸۵ هکتار و پیش‌بینی تولید ۲۲۰ مگاوات برق آغاز به کار کرد.

همچنین احداث چهار شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی انرژی خورشیدی در استان‌های قزوین و کرمان عملیاتی شده و ۱۱۵ زون خورشیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی موجود با وسعت پنج‌هزار و ۱۳۷ هکتار جانمایی شده است که مجموعه این اقدامات نقش تأثیرگذاری در تأمین برق پایدار واحدهای صنعتی و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر دارد.

همچنین مطالعه کنید:

وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم

به گزارش کسب و کار نیوز، عباس علی‌آبادی وزیر صمت امروز در آئین گشایش نمایشگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.