صفحه اصلی / اسلایدر / ۶۶ هزار ثبت سفارش برای واردات خودرو انجام شد/حذف دلالان از چرخه واردات خودرو
۶۶ هزار ثبت سفارش برای واردات خودرو انجام شد/حذف دلالان از چرخه واردات خودرو

۶۶ هزار ثبت سفارش برای واردات خودرو انجام شد/حذف دلالان از چرخه واردات خودرو

کسب و کار نیوز- وزیر صمت ابراز امیدواری کرد که با توجه به وضعیت خوب لوازم خانگی بازار به سمت تعادل منطقی برود. علی‌آبادی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران افزود: در لوازم خانگی وضعیت بسیار خوبی داریم و وقت آن است که بازار به سمت تعادل منطقی برود و بتوانیم بازار را به صورت طبیعی کنترل کنیم.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، وی درباره آخرین اخبار از واردات خوردرو اظهار کرد: درباره این موضوع فکر می‌کنم مرتب از طریق وزارتخانه اطلاع‌رسانی می‌شود. تا الان حدود ۶۶ هزار خودرو ثبت سفارش شده و در مسیر انجام است و الان هم خودروسازان در حال وارد کردن هستند. وی با بیان این‌که «اجازه دهید اطلاعات دقیق‌تر را روابط عمومی وزارتخانه ارائه دهد»، گفت: درباره واردات خودروهای کارکرده هم از لحاظ مقررات مشکلی وجود ندارد و در حال انجام است. امیدوارم پدیده خودرو به یک شرایط عادی برگردد و ما هم تلاش می‌کنیم به این هدف برسیم.

علی‌آبادی در پاسخ به این سوال که خودروی جانبازان در چه مرحله‌ای است یادآور شد: آیین‌نامه خودروی جانبازان ابلاغ شده و در حال اجراست. مراحل اداری آن باید توسط خود جانبازان انجام شود،  چون مقررات به گونه‌ای است که هم به خود جانبازان و هم به خودروسازان اختیار داده است و می‌توانند توافق کنند. در حال کار هستند.

وی در واکنش به اخبار منتشره درباره زیان‌ده بودن ساعتی یک و نیم میلیارد تومن یکی از خودروسازان بیان کرد: بررسی این‌ها را خود خودروساز باید بگوید چون اینها شرکت هستند و طبق قانون تجارت کار می‌کنند. من فکر نمی‌کنم که چنین شرایطی در هیچ یک از خودروسازان حاکم باشد به ویژه که ما داریم به سمت تعادلی کردن بازار می‌رویم و اگر بازار متعادل شود دیگر شرکت‌ها باید کارکردشان قاعدتا اقتصادی باشد. من اطلاعات دقیق‌تر از این ندارم و باید بررسی کنم.

وزیر صمت درباره عرضه و تقاضای بازار خودرو در سال آینده تاکید کرد: سیاست ما در وزارت صمت این است که خودرو از یک کالای سرمایه‌ای به یک کالای مصرفی تبدیل شود و الان مهم‌ترین چالش اینجاست. الان روزانه بیش از۵ هزار خودرو تولید و در اختیار مردم گذاشته می‌شود ولی با وجود این حجم عظیم تولید با توجه به تقاضای بازار باید متعادل باشد اما یک مقدار التهابات دیگری است که به این موضوع دامن می‌زند که باید با کمک شما رسانه‌ها فضا را آرام کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا واردات آیفون آزاد نمی‌شود تا کلاهبرداری‌هایی مثل ماجرای کوروش کمپانی اتفاق نیفتد، تصریح کرد: بله متاسفان از این جنس ناملایمات در اقتصاد ما وجود دارد که باید سازماندهی شود. من در وزارت صمت همه تلاشم این است که نظام تجارت ما به یک مدار عادی برگردد و کمتر دخالت کنیم و اجازه دهیم بازار کار خودش را انجام دهد.

علی‌آبادی همچنین درباره واردات لوازم خانگی خاطرنشان کرد: خوشبختانه ما در لوازم خانگی وضعیت بسیار خوبی داریم و الان وقتش است که بازار را به سمت تعادل منطقی خودش ببریم و به صورت طبیعی کنترلش کنیم. الان تولیدکننده‌های خیلی خوبی داریم و مردم نباید فریب تبلیغات غیرفنی را بخورند. انصافا من آمادگی دارم که اطلاعات بیشتری را توسط خود سازندگان در این صنعت به مردم بدهم.

وی با اشاره به این‌که الان متاسفانه تقلب ممکن است در بازار وجود داشته باشد، افزود: باید دنبال کنیم که جلوی این تقلبات را بگیریم که بعضا توسط واردکنندگان انجام می‌شود یعنی یک محصول کیفیت را به عنوان محصول باکیفیت به مردم می‌دهند که باید نظارت کنیم. در این بخش فعالانه در حال اقدام هستیم و خوشبختانه در بخش صنعت وضعیت خیلی خوبی داریم و تولیداتمان قابل قبول است.

وزیر صمت با توضیح درباره سفرش به ابوظبی برای شرکت در اجلاس .W.T.O گفت: ما در حال حاضر عضو ناظر هستیم. تلاش کردیم در این اجلاس با وزرای کشورهای مختلف، مقامات اماراتی و مسئولین خود .W.T.O تماس بگیریم و صحبت کردیم. قاعده‌مند کردن نظام تجارت ما و همساز کردن آن با نظام تجارت جهانی عامل بسیار مهم و زیرساختی و از کارهای مهمی است که در وزارتخانه در حال انجام شدن است. این اجلاس خیلی خوب بود و ما قدم‌های مثبتی برداشتیم که توسط روابط عمومی وزارتخانه آگهی خواهد شد. آنچه تا به حال مانع از عضویت ما شده یکجانبه‌گرایی بوده که سعی کردیم این موضوع را به نحوی مدیریت کنیم.

ضرورت مدیریت بازار خودرو

بابک صدرایی، کارشناس خودرو

با توجه به چالش های موجود در مسیر تامین ارز برای واردات خودرو به نظر می رسد دولت بیشتر به دنبال استفاده از اخبار واردات برای مدیریت بازار خودرو است و در نهایت قرار نیست خودروی چندانی از این مسیر به بازار تزریق شود. این در حالی است که واردات خودرو‌های دسته دوم اگر به خوبی اجرا شود تاثیر مثبت در بازار خواهد داشت، اما در صورت اجرای نادرست بازار خودرو ساماندهی نخواهد شد. طبق برنامه دولت تا به امروز باید نزدیک ۳۰۰ هزار خودرو وارد کشور می‌شد که تا کنون واردات چند هزارتا آن اجرایی شده است.

متاسفانه این قبیل آیین نامه ها، دستورالعمل ها و صحبت هایی که برخی مسوولین ماه ها شاید سال ها درباره واردات خودرو بیان می کنند دیگر محلی از اعتبار ندارد. به بیان دیگر آنقدر دستورالعمل ها و آیین نامه های مختلف در مورد واردات خودرو ابلاغ شده و کارکردی نداشته که این آیین نامه ها دیگر قابل اطمینان نیستند.

قیمت خودرو رابطه مستقیم با قیمت دلار دارد. با توجه به مسائل سیاسی و اعمال تحریم‌های بیشتر، قیمت دلار روزبه‌روز بیشتر می‌شود. خودرو همانند سایر کالاهای دیگر با افزایش نرخ ارز، گران‌تر می‌شود. با این وجود شیوه فعلی واردات خودرو، بسیار منحصربه‌فرد بوده و در هیچ جای دنیا مشابه آن دیده نشده است.

وعده عرضه خودروهای وارداتی در حالی به مردم داده شده که نه تعرفه واردات مشخص است و نه قیمت خودروهای وارداتی. همچنین با توجه به تحریم‌ها، معلوم نیست که واردات از کجا و به چه شیوه‌ای انجام می‌شود. برای بررسی بازار خودرو و صحبت از آینده آن ابتدا باید به عوامل کلان توجه کرد. از عوامل مهم اثرگذار بر بازار خودرو، شامل: شرایط اقتصادی و سیاسی کشور، قیمت دلار و روند نرخ تورم است. همه اینها با روند قیمت خودرو به‌نحوی ارتباط مستقیمی دارند.

در حال حاضر بازار خودرو نوسان‌های سال‌های گذشته را ندارد و در رکود به سر می‌برد. به‌نظر می‌رسد این وضع تا پایان سال ادامه‌دار باشد، یعنی تغییر خاصی در بازار رخ نخواهد داد. اتفاقی که می‌تواند بازار خودرو را تا پایان امسال دچار تحول کند و بر قیمت خودرو اثر بگذارد، واردات است، یعنی آنکه تعداد زیادی خودروی خارجی وارد کشور شود.

همچنین مطالعه کنید:

شرکت‌های ارزآور در اولویت تامین ارز هستند/ فرصت خطا نداریم

به گزارش کسب و کار نیوز ، عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.