صفحه اصلی / اسلایدر / ۲.۷ میلیون مؤدی مالیاتی در سال جاری شناسایی شد/افزایش سهم درآمدهای مالیاتی از بودجه
۲.۷ میلیون مؤدی مالیاتی در سال جاری شناسایی شد/افزایش سهم درآمدهای مالیاتی از بودجه

۲.۷ میلیون مؤدی مالیاتی در سال جاری شناسایی شد/افزایش سهم درآمدهای مالیاتی از بودجه

کسب و کار نیوز- به گفته رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، در 10 ماه از سال جاری، 2.7 میلیون پرونده جدید مالیاتی تشکیل شد‌. سید محمد هادی سبحانیان در گفت‌وگو با فارس،‌ در مورد میزان درآمد مالیاتی دولت در سال جاری، اظهار داشت: در 11 ماه امسال 100 درصد از تکلیف بودجه یعنی 11 دوازدهم درآمد مالیاتی جذب شد که این رقم نسبت به رقم مشابه سال قبل از رشدی معادل 60 درصد برخوردار است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، به گفته وی دلیل افزایش درآمد مالیاتی نسبت به سالهای قبل،‌ شناسایی درآمدهای جدید و مودیان جدید مالیاتی است‌، به گونه‌ای که در سال جاری در ۱۰ ماهه ۲.۷ میلیون پرونده جدید مالیاتی تشکیل شد. رئیس سازمان امور مالیاتی اضافه کرد: برای شناسایی حساب‌های تجاری از حساب‌های شخصی، با استفاده از هوش مصنوعی و بر اساس تعداد تراکنشهای حسابها و با استفاده از روش های دانش بنیان نسبت به شناسایی موارد فرار مالیاتی و تشکیل پرونده جدید اقدام می‌کنیم. سبحانیان با بیان این که سیاست دولت افزایش سهم درآمد مالیاتی از بودجه است،‌ بیان داشت: هدف ما افزایش درآمد مالیاتی از محل گسترش چتر مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی است.

در این زمینه افراد حقیقی که بالای ۱۸ میلیارد تومان درآمد داشته باشند،‌ باید حساب آنها به سامانه مودیان، پرونده مالیاتی و پایانه فروش وصل شود و صورتحساب الکترونیکی بدهند. به گفته رئیس سازمان امور مالیاتی، پزشکان، طلافروشان و مشاغل مرتبط با پزشکی با هر سطحی از درآمد باید صورتحساب الکترونیکی ارائه دهند. به گفته سبحانیان،‌ اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی به نفع فعالان اقتصادی است. چون سازمان امور مالیاتی هر مقدار درآمدی که آنها اظهار کنند را می‌پذیرد و رسیدگی نمی‌کند.

رئیس سازمان امور مالیاتی این را هم شفاف کرد که برداشت اولیه برخی طلافروشان از قانون پایانه‌های فروشگاهی مبنی بر این که هر کس طلا بخرد باید کد ملی ارائه کند یا مالیات ۲۵ درصد بعد از یک سال بدهد،‌ این نادرست است، زیرا نظام مالیاتی هیچ قانون جدیدی برای مالیات طلا وضع نکرده است و خریداران مصرفی طلا هم نیازی به ارائه کد ملی به فروشنده ندارند. وی گفت: تلاش ما این است که اجرای قانون با حداقل هزینه باشد و آموزش‌های لازم به طلافروشان ارائه می‌شود.

شفاف سازی تمام فعالیت های قتصادی

مسعود دانشمند، اقتصاددان

سلامت دارایی هنگامی محقق می‌شود که در انتهای هرسال هر فرد اظهارنامه مالیاتی تکمیل کند. در این شیوه، اگر کارمندی که دارای حقوق مشخص است به طور ناگهانی یک خانه چندمیلیاردی خریداری کند، موظف است مسیر پول دریافتی خود به سازمان امور مالیاتی نشان دهد. ایران نیز مانند کشورهای توسعه‌یافته باید به سمتی حرکت کند که در پایان هر سال، افراد با مراجعه به حسابرسان، اظهارنامه مالیاتی خود را تکمیل کند و در عمل با انجام این امر، سقف تراکنش فردی بی‌معنی می‌شود.

البته درصورتی‌که مردم و صاحبان مشاغل بدانند و مشاهده کنند پولی‌که بابت مالیات به دولت پرداخت می‌کنند صرف چه کارهای بزرگ و پروژه‌های عظیمی می‌شود، به‌طور قطع مشارکت خود را بیشتر خواهند کرد. مالیات ابزاری مهم در جهت تحقق عدالت، سلامت، بهداشت و بالابردن سطح فرهنگ در کشورهاست.

در حال حاضر دولت حداکثر توان خود را برای افزایش درآمد‌های مالیاتی به کار گرفته است. باید اصول و سازوکار‌های سازمان امور مالیاتی از اساس تغییر پیدا کند و رویکرد‌های نوینی جایگزین شود. در غیر این صورت نباید انتظار هیچگونه تحولی را داشت. از سوی دیگر، تمام فعالیت‌های اقتصادی در همه ابعاد باید شفاف شود و افراد با پرداخت مالیات خود درآمد تمیزی را کسب کنند، در غیر این صورت درآمد تمیز نیست.

البته اگر همه مردم در بحث مالیات مشارکت داشته باشند و مالیات خود را به‌موقع و بدون ابزارهای فشار قانونی پرداخت کنند، مسأله درست هزینه‌کردن مالیات‌ها هم باید در نظر گرفت. اگر این پول دریافتی در جای درست هزینه نشود، اعتماد مردم از بین می‌رود و به‌طور قطع مشارکت در مالیات‌دهی کاهش پیدا می‌کند.

نکته قابل توجه دیگری که در مقوله پرداخت مالیات نباید ساده از آن گذر کرد، آن است که در صورت عدم پرداخت مالیات هر بنگاه اقتصادی، سهم هزینه‌های آن بنگاه بر دوش دیگر تولیدکنندگان خواهد بود‌. عدالت اجتماعی در این روند دچار اختلال خواهد شد و نمی‌توان انتظار داشت تولید بر اساس واقعیت‌های اقتصادی پیشروی کند‌. همچنین اگر بنا بر معافیت مالیاتی باشد، این معافیت باید بعد از ارائه اظهارنامه مالیاتی از سوی اداره مالیات تشخیص داده شود.

برخی از نهادها و ارگان‌ها دارای شرکت‌های کوچک و متوسطی بوده که مالیاتی برای آن پرداخت نمی‌شود و به عبارت معافیت مالیاتی عجیبی دارند، این درحالی بوده که واحدهای تولیدی مشابه باید مالیات خود را پرداخت نمایند، در نتیجه شاهد رقابت نابرابر در بازار هستیم.

همچنین مطالعه کنید:

۱.۸ میلیون سهامدار از طریق سجام سود دریافت کردند

به گزارش کسب و کار نیوز، جزییات واریز سود سهامداران در هفته اول تیرماه سال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.