صفحه اصلی / اسلایدر / کالاهای اساسی شب عید و رمضان تامین شد/تشدید برخورد با گران‌فروشی ها
کالاهای اساسی شب عید و رمضان تامین شد/تشدید برخورد با گران‌فروشی ها

کالاهای اساسی شب عید و رمضان تامین شد/تشدید برخورد با گران‌فروشی ها

کسب و کار نیوز- مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه هیچ‌گونه افزایش قیمتی در محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی نداریم، گفت: تمامی کالاهای اساسی مورد نیاز شب عید و ماه مبارک رمضان تامین است و هیچ کمبودی در این زمینه نداریم.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، «مسعود امرالهی» در گفت‌وگو با ایرنا با اعلام اینکه تشدید بازرسی و نظارت‌ها از ۲۶ بهمن ماه در بازار آغاز شده است، اظهار کرد: امسال همانند سال‌های گذشته بازرسی و نظارت‌ها تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت. وی با تاکید بر اینکه ذخایر راهبُردی کالاهای اساسی کشور از وضعیت مطلوبی برخوردار است، افزود: در حال حاضر وضعیت بازار کالاهای اساسی همچون برنج، روغن خوراکی، شکر، گوشت قرمز، گوشت مرغ خوب است و مایحتاج مردم برای شب عید و ایام ماه مبارک رمضان تامین شده است.

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: با همکاری تولیدکنندگان مرغ گوشتی نیز جوجه‌ریزی‌های خوبی برای ایام مذکور صورت گرفته تا بازار با نوسان روبرو نشود. امرالهی گفت: در بحث گوشت قرمز هم علاوه بر تولید داخل، واردات نیز با حجم بالا در حال انجام است و مشکلی نداریم. وی درباره گران‌فروشی برخی قصابی‌ها یا فروشگاه‌ها در خصوص عرضه گوشت قرمز، بیان کرد: گوشت قرمز تولید داخل نرخ مصوبی ندارد و قیمت را بازار تعیین می‌کند، اما تمامی گوشت‌های وارداتی با نرخ‌های مصوب به بازار عرضه می‌شود و کمبودی وجود ندارد.

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: قیمت گوشت قرمز در بازار بر اساس فاکتور خرید و درصد سودی که سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در نظر گرفته، باید به فروش برسد؛ در غیر این صورت بازرسان با هرگونه تخلف در این زمینه برخورد قانونی می‌کنند.

امرالهی تاکید کرد: به جهت هم‌افزایی و هدفمندی بحث نظارت‌ها تفاهم‌نامه‌ای برحسب دستور دولت سیزدهم با سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و اتاق اصناف منعقد شده که بازرسان وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تامین کالا نظارت و رصد بازار را برعهده خواهند داشت. وی اضافه کرد: همچنین بازرسان سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و اتاق اصناف نیز نظارت در توزیع کالاها و صنوف و مغازه‌های سطح شهر را برعهده دارند.

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه هیچ‌گونه افزایش قیمتی در محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی نداریم، گفت: در صورت مشاهده هرگونه افزایش قیمتی در کالاهای اساسی و مایحتاج مردم صورت بگیرد با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

اصلاح نظام توزیع

علی قنبری، اقتصاددان

برای حل مشکلات موجود در بازار کالاهای اساسی، اصلاح نظام توزیع راهکار بهتری نسبت به توزیع کالابرگ است و علاوه بر آن بهتر است مسئولان راهکارهایی نیز برای ارتباط با بازارهای جهانی پیدا کنند. یارانه نقدی یکی از یارانه هایی است که به دلیل تورمی بودن آن، کارشناسان اقتصادی چندان با اعطای آن به مردم موافق نیستند. بنابراین یارانه نقدی مناسب همه دهک های نیازمند جامعه نیست، بلکه دولت می تواند با در نظر گرفتن یارانه های مختلفی در جامعه اقشار مختلف را تحت پوشش حمایتی خود قرار دهد.

دولت باید برای تامین کالاهای اساسی و کالاهای مصرفی مردم به صورت مشخص، اعتباری را در نظر بگیرد. منابعی که بتواند اثر افزایش تورم کالاهای مختلف را از بین ببرد، یعنی مانع افزایش قیمت های شدید کالاهای مصرفی مورد نیاز مردم از جمله دارو و گندم شود.

این یک واقعیت است که ظرف دهه اخیر میزان مصرف کالاهای اساسی در سبد مصارف مردم ایران کاهش پیدا کرده است و این یک نقطه منفی برای مسئولین کشور است. متاسفانه به دلیل کاهش ارزش پول ملی و افزایش تورم و کاهش درآمد مردم نمی‌توانند کالاهای اساسی را به مقدار نیازشان تامین کنند و این یک خطر برای سلامت جامعه است.

اگر دولت در ماه‌های منتهی به پایان سال هزینه‌های جاری را کاهش دهد می‌تواند مانع بزرگی در برابر بخشی از تورمی که از طریق خود دولت ایجاد می‌شود بگذارد و سد محکمی در برابر افزایش هزینه‌ها در آخرین ماه‌های سال بگذارد.

راه نجات ایران تعامل و همکاری با جهان است. دولت باید تغییر در ساختار سیاست بین‌الملل ایران ایجاد کند و با بهبود روابط ایران با کشورهای دیگر و تعامل مثبت با کشورهای منطقه، بهبود دیدگاه‌های کشورهای دیگر نسبت به ایران، می‌تواند اوضاع تورم کشور راسامان‌دهی کند و از این وضعیت نابسامان خارج شویم.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته

به گزارش کسب و کار نیوز ، صندوق بین المللی پول در گزارش  منطقه ای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.