ساره جعفرقلی
به گزارش کسب و کار نیوز، امروزه با گسترش فناوری اطلاعات و بعد از بروز پدیده کرونا بیشتر ما و همچنین تمام مردم دنیا به اینترنت و بازیهای موبایلی وابستگی بیشتری پیدا کردیم؛ اینترنت و سرویسهای ارایهشده در قالب آن و بازیهای رایانهای و تلفن همراه در عین مفید بودن و ایجاد سرگرمی زوایای تاریکی هم دارد .
این زوایای تاریک میتواند مشکلاتی چه در بحث آسیب های اجتماعی چه در بحث مالی، معنوی و خانوادهها ایجاد کند.
همانگونه که میدانیم تلفنهای همراه در حال تبدیل شدن به یکی از بخشهای مهم صنعت بازی هستند.
بازی آنلاین میتواند تعامل اجتماعی باکیفیتی فراهم کند، وقتی پایِ بازیکردنِ آنلاین در میان است، نگرانیهای زیادی، از زورگیری مجازی گرفته تا متجاوزان آنلاین و هزینههای پنهان وجود دارند.
از جمله موارد مخرب بازیهای آنلاین
کاهش معاشرات
اعتیاد
آسیب جسمانی
آسیبهای اجتماعی و فـرهنگی و همچنین
گـسست فکری و عاطفی بین والدین و زوجین است.
در بین ما مطمئنا کسی نیست که بازی موبایلی انجام نداده باشد و یا از آن لذت نبرده باشد اما دراین بین چیزی که مورد توجه است ” این لذت به چه قیمتی خواهد بود؟ و در کنار این لذت ما چه چیزی را از دست خواهیم داد “؛ نظارت بر بازیهای دیجیتال حوزه پیچیدهای است.
بعد از فیلتر Google Play در ایران اپلیکیشنهای ایرانی مانند مایکت و کافه بازار مورد توجه بیشتری قرار گرفت ولی آن گونه که باید نظارت بر محتوای بازیهای آنلاین ایرانی مورد توجه نبود. بازیهایی که فقط در انتشار اولیه مجوز گرفته بودند برای آپدیتهای جدید خود را ملزم به گرفتن مجوز ندیدند و این شد آن فاجعه در بازیهای ایرانی که مدنظر ماست.
و اما بازی مخرب ایرانی
شاید برای شما قریب باشد که خبرنگار فناوری اطلاعات مشخصا یک بازی آنلاین ایرانی را هدف گرفته باشد؛ اما در ابتدا باید بگویم که این نگارش بعد از ۴ سال بازی و دیدن مشکلات بسیار این بازی اعم از نادیده گرفتن رده سنی در آپدیتهای جدید، باگهای زیاد بازی که به جای مسوولیت پذیری مدیران هردفعه گناه متوجه کاربر شده است که باعث ضرر و حتی مسدود کردن کاربر هم بوده، رفتارهای نامتعارف مدیران بازی با کاربران گویی که این آنها هستند که سرنوشت را تعیین میکنند، وجود فساد در بازی به دلیل بی توجهی به رده سنی، ایجاد محیطی جهت رقابت مالی شدید بین کاربران به مانند قمار و همچنین تبعیض بین کاربرانی که خرید بیشتری انجام میدادند تا کاربرانی که خرید کمتری داشتند. من نگارنده ۴ سال و نیم پیش بازی حکم لازم(در حاضر تغییر اسم داده و به دریم لند تبدیل شده است) را نصب کردم.
ولی بعد مدتی متوجه شدم بازی فاقد امنیت برای کاربران خود هست. به عنوان مثال: هر اکانت میتواند هزاران بار اسم خود را تغییر دهد، پرت شدن از بازی توسط سیستم بازی و برنگشتن بلیتها به بهانه خراب بودن نت، دزدی کاربرها با درست کردن اکانت های فیک دیگر، فساد اخلاقی، چت های و فحاشی های متعدد در چت بازی و …
عدم توجه به رده سنی و وجود افرادی با رده سنی پایین در چتها و صوت بازی که متاسفانه باعث بروز مشکلات عدیده شد. رفتار سودجویانه مدیران با کاربران و عنوان اینکه اگر آورده مالی برای مجموعه ندارید باید یا اقدام به خرید کنید یا بروید!!!
جرائم این بازی
ادمین این بازی بدون دلیل موجه به دفعات متعدد اکانت افراد مختلف را مسدود یا اقدام به کاهش جایزه ها و بلیت دریافتی افراد میکند که طبق قانون تصرف مال غیر یا کلاهبرداری است. عدم پشتیبانی مناسب از سوی بازی سازان و بجای آن تهدید مداوم کاربران به مسدود کردن و استفاده از ادبیات نامناسب به جای رفع مشکل کاربران که ترک فعل یا عدم پشتیبانی درست است.
در مواجه با اعتراضات یا انتقادات کاربران بارها با این جمله مواجه شدند
” شما فقط قصد تخریب داشته و هدف شما چیز دیگری است و با ایرادات نابجا و غلط خود سعی در بر هم زدن نظم و قوانین بازی دارید”!! و به جای مشتری مداری ضمن مسدود کردن کاربر معترض فعل تهمت که جرم عمومی هم هست انجام داده اند.
این بازی مجوز نسخه های آخر را ندارد
رضا احمدی مدیر نظام رده بندی سنی بازیهای رایانهای بنیاد ملی بازیهای رایانهای بااشاره به نظارت این بنیاد بر بازیهای آنلاین گفت: پس از انتشار و ورود بازی به بازار، اگر همه چیز مبتنی بر اطلاعات ارایهشده به ما در پرسشنامه خوداظهاری باشد که هیچ اعمال نظارتی انجام نمیشود، اما اگر اینطور نباشد، از انتشار و ادامه عرضه آن بازی جلوگیری میکنیم تا با بررسی دوباره و اعمال اصلاحات لازم دوباره وارد بازار شود. این فرآیندی است که به آن ممیزی پس از انتشار میگوییم؛ کاری که درواقع نوعی نظارت برمبنای فرهنگ ایرانی و اسلامی است و اعمال سلیقه شخصی هیچ نقشی در آن ندارد.
وی خاطرنشان کرد: بنیاد ملی بازیهای رایانهای اصلا درصدد نیست مردم را از تنوع محصولات محروم کند، اما در برابر مردم و خانوادهها هم مسوولیم و این نظارت دقیق باعث میشود که مردم هنگام استفاده با اعتماد بیشتری انتخاب کنند.
سرپرست مدیریت مصرف بازیهای آنلاین بنیاد ملی در ادامه سخنان خود به عدم مجوز این بازی در نسخه های اخیر خود اشاره کرد و گفت: بازی سازان این بازی برای نسخه ۱.۹.۸.۲ درخواست پیام انتشار داده بودند ما بررسی کرده بودیم و باتوجه به یک سری مواردی که وجود داشت اینکه اصلا در بازی نباید هوش مصنوعی باشد باید در بازی امکان گزارش دهی وجود داشته باشد و به رده سنی و ریجستر بازیکنان توجه شده باشد. یک سری موارد دیگر که اگر آنها رعایت شود ما به آن پروانه انتشار میدهیم. نسخه ۱.۹.۸.۲ موارد را انجام داده بودند، بحث قمار هم در بازیشان وجود نداشت و ما به آنها پروانه انتشار داده بودیم، منتها الان این نسخهای که روی کافه بازار و مایکت است، نسخه ۲.۱.۱۵شان است که اسم آن را هم عوض کردهاند و ساختار بازیشان هم کاملا عوض شده است و نه تنها بحث قماری آن وجود دارد، بحث اینکه کاراکترهایی که استفاده میکنند بدون در نظر گرفتن رده سنی است.
وی افزود: این بازی بهدلیل داشتن چت انلاین باید به گونه ای باش که بازیکنان رده سنیشان را درج کنند به عنوان مثلا یک بچه ۱۰ ساله با یک فرد ۳۰ ساله بازی نکند و بحث امکان گزارش دهی حرف نامربوط هم باشد.
احمدی در مورد پشتیبانی ضعیف این بازی هم گفت: یک مقدار بحث پشتیبانی و اینها ضعیف عمل میکند که باید با کمک همکاران در بخش ستاد ساماندهی مورد بررسی قرار گیرد و به آنها اخطار بدهند و مجدد تاییدیههای آن را بگیرند که اگر نیایند اقدام به ریست کردنشان میکنیم.
از طریق دادستانی حکم فیلتر گرفته میشود
ایشان در ادامه به نظارت بنیاد به اپلیکیشنهای ایرانی هم اشاره کرد و افزود: اگر تخلفات این بازی آشکار شود از تخلفات آن فیلم مستند تولید میشود که مشکلاتی که در این بازی است مشخص شود و از طریق ستاد ساماندهی بازار با دادستانی هماهنگ میکنیم که آن را فیلتر کنند و سپس به مایکت و کافه بازار اعلام میشود که از روی اسناد دادستانی بازی را بردارند.
نظارت تعاملی هدف اصلی بنیاد ملی بازیهای رایانهای
در همین رابطه رضا رسولی مدیر ستاد مبارزه با بازیهای رایانهای غیرمجاز در گفتگویی اعلام کرده است: بنیاد ملی بازیهای رایانهای در پی مدیریت و نظارت بازار عرضه است و بازیهای دارای خشونت بیش از حد و یا ترویج مسائل غیراخلاقی مجوز نمیگیرند. رسولی اظهار کرد: در دوره جدید بحث نظارت تعاملی دنبال میشود و انتظار میرود خود مردم، نخبگان و مصرفکنندگان بحث صیانت را به طور جدی دنبال کنند از این رو نظارت بر فضای مجازی و فروشگاههای اینترنتی با هماهنگی دادستانی کل کشور و دادسرای امنیت اخلاقی انجام میشود و کانالهای تلگرامی و صفحاتی که بازیهای غیرمجاز و مبتذل میفروشند در مرحله نخست در یک فضای تعاملی تذکر میگیرند و اگر به رفتار قانونشکنانه خود ادامه دهند، با برخورد قانونی و قضایی روبهرو میشوند.
گفتنی است؛ در همین رابطه با مدیر عامل اپلیکیشن مایکت هم گفتگو کردیم که ایشان ضمن اعلام به احترام به قوانین و عرف کشور خاطرنشان کرد: هربازی که تخلف آن آشکار شود و حتی بازی دریم لند بعد از دستور دادستانی از سوی ما اقدام به خروج از اپلیکیشن و فیلتر میشود.
و در آخر
همانطور که گفته شد بازیهای دیجیتال در حالی که زمینهای برایتوسعه اقتصادی و اجتماعی است، اما در عین حال نیازمند سیاستگذاری و برنامهریزی دقیق برای نظارت بر وضعیت تولید، توزیع و مصرف آن و جلوگیری از تبعاتی که محتوای بازی برای جامعه به همراه خواهد آورد، است. بنیاد ملی بازیهای رایانهای کشور هم مقررات نظارتی جهت حفظ امنیت کاربران و بنیاد خانواده ایرانی اعمال کرده است که امیدواریم با رعایت مقررات اعم از ردهبندی سنی، رصد محتوایی بازی مبتنی بر اصول قانونی و عرفی کشور پس از نشر، (مانند محتوای جنسی، مذهبی، نژادی، سیاسی و …) توجه خاص شود.
در پایان لازم به ذکر است ؛ بازی رایانهای درحقیقت تعاملیترین رسانه دنیاست و به همین دلیل با هیچ محصول فرهنگی دیگری قابل مقایسه نیست. با وجود این نباید فراموش کنیم که ممیزی قرار نیست تغییرات بزرگی ایجاد کند. جریان نظارت بر بازیهای رایانهای، روندی طولانی و زمانبر است که باید در کنار فرهنگسازی برای مصرفکنندگان جلو برود و این نظارت دقیقتر خانوادهها و اطلاع رسانی رسانه ها نسبت به بازیهای مسئله دار را می طلبد.