سرمقاله
پایههای مالیاتی باید اصلاح شوند و پایههای مالیاتی باید گسترش یابند؛ چراکه بسیاری از فعالیتها در سبد پایهای مالیاتی ما قرار ندارند، اصلاحیه ششم اینکه باید بسیاری از معافیتهای مالیاتی برچیده شوند. همچنین باید نظام ممیزی و نظام خوداظهاری که دچار کمشماری و دچار اختلالات دریافت و پرداختی و دچار تبانی و رشوه و اختلاس هستند، برچیده شود. عدالت مالیاتی حاصل یک نظام مالیاتی مطلوب و کارآمد بوده و از پیشنیازهای اساسی برای رسیدن به این دستاورد ملی، ایجاد شفافیت اقتصادی در جامعه است.
با توجه به گستردگی فرار مالیاتی در ایران، اگر دامنه اصلاح پوشش مالیاتی افزایش پیدا کند، قطعاً منابع خوبی در اختیار بودجه کشور قرار میگیرد. قاطعیت دولت در اخذ مالیات میتواند منجر به پایان یافتن یا سرکوب هرچه بیشتر فعالیتهای غیرمولد در کشور شود.
بسیاری از کشورهای دنیا که انرژی، مانند نفت و گاز برای صادرات و درآمدزایی ندارند، ارکان درآمدهای جاری کشور را بر پایه اخذ مالیات از ثروتمندان و درآمد اصحاب قدرت و ثروت گذاشتهاند. بهایندلیل انتظار میرود دولت و مجلس در اقدامی هماهنگ و همراه با طراحی ابزارهای محاسبه برای اخذ مالیات در دستهها و بخشهای گوناگون انقلابی، برنامهای در امر دریافت مالیات از گروههای برخوردار جامعه داشته باشند.
اگر از حجم عظیم اقتصاد مالیات گرفته شود قطعا دولت از این روش درآمد بالایی کسب میکند بخصوص در عایدی سرمایهها اگر از فعالیتهای سوداگری مالیات گرفته شود آن زمان نیازی به درآمدهای نفتی نخواهیم داشت. گویی فروش نفت یک قطره از دریای درآمدی است که از فرار مالیاتی برای کشور ایجاد میشود. به همین خاطر شاید اصلا نیازی به فروش نفت و گاز نداشته باشیم و میتوانیم درآمدهای حاصل از فروش انرژی را در زیر ساختها و توسعه کشور برای بلند مدت سرمایه گذاری کنیم.
همچنین اجرا و بهرهمندی از سامانه مودیان مالیاتی در نهایت به نفع نظام تولید کشور خواهد شد. قانون پایانههای فروشگاهی کمکی برای سیاستگذاری و تنظیمگری بهتر در بازار کالا و خدمات خواهد بود.