چهارشنبه , ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سرخط خبرها / ساماندهی بازار مسکن با مشارکت بخش خصوصی
ساماندهی بازار مسکن با مشارکت بخش خصوصی

حسن محتشم، کارشناس مسکن

ساماندهی بازار مسکن با مشارکت بخش خصوصی

سرمقاله

اقدامات زیادی باید در راستای ساماندهی بازار مسکن انجام شود. دولت می بایست هزینه‌های تولید را کاهش دهد. از انتشار پول بدون پشتوانه جلوگیری کند. در بخش مسکن باید از این سیاست‌های تصدی گری خود دست بردارد و در ساز و کار فعالیت بخش مسکن از حداکثر توان بخش خصوصی بهره ببرد. مشارکت بخش خصوصی می تواند راهگشای کاهش تولید مسکن باشد. با ورود بخش خصوصی به این بازار، تولید رونق می گیرد و با افزایش عرضه، تورم بخش مسکن کاهش پیدا می کند.
مشکل اساسی در بازار مسکن کاهش عرضه در برابر تقاضای بالا است. همچنین به دنبال رکود طولانی با وارد شدن سرمایه‌ها به بازاری که عرضه در آن به اندازه کافی نیست با پدیده افزایش تورم روبرو هستیم. دولت تاکنون نتوانسته نقدینگی‌های سرگردان را به سمت تولید مسکن هدایت کند. همین موضوع باعث شده که حجم زیادی از پول به سمت بازار‌های موازی بازار مسکن برود و بخش تولید در این بازار را دچار اختلال کنند.
از سوی دیگر در حال حاضر در شرایط کنونی که بانک ها باید در حوزه پرداخت تسهیلات مسکن همکاری داشته باشند تنها بانک مسکن در این حوزه ورود کرده و سایر بانک ها همکاری چندانی نداشته اند که این اقدام باید توسط بانک مرکزی پیگیری شود. با توجه به این که در بخش مسکن میزان تورم در مقایسه با سایر بخش ها بنابر آمار اعلامی بیشتر است بنابراین باید تدابیر لازم برای کنترل قیمت ها و همچنین افزایش رشد تولید در دستور کار قرار گیرد تا جوانان راحت تر و با دغدغه و درگیری کمتر بتوانند صاحب مسکن شوند.

همچنین مطالعه کنید:

انجام ۲۷ هزار پرواز نوروزی توسط شرکت‌های هوایی

به گزارش کسب و کار نیوز ، بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.