چهارشنبه , ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سرخط خبرها / هدایت مسیر تسهیلات به تولید مسکن
هدایت مسیر تسهیلات به تولید مسکن

فرشید ایلاتی، کارشناس مسکن

هدایت مسیر تسهیلات به تولید مسکن

سرمقاله

متأسفانه نظام بانکی کشور‌ همکاری لازم با بخش مسکن را ندارد. هدایت منابع بانکی به سمت فعالیت‌های های مولد حوزه مسکن در تقویت پروژه های نهضت ملی مسکن بسیار موثر است‌. دولت باید نسبت به حوزه ساخت‌وساز توجه بیشتری داشته باشد و منابع نظام بانکی را به سمت‌وسوی حوزه ساخت هدایت سازد. ضرورت دارد تا‌ وام‌های پرداختی‌مان قابل‌ تبدیل باشد، بدین معنا که وام به سازنده اعطا شود اما قابلیت انتقال به خریدار را داشته باشد.
هدایت اعتبار بانکی به سمت فعالیت‌های مولد بسیار ضروری است چراکه وضعیت کنونی اقتصاد ما ناشی از عدم هدایت اعتبار بانک‌هاست. اکنون این تسهیلات وارد فعالیت‌های تولیدی نمی‌شود و این امر بدان معناست که تسهیلات به سمت فعالیت‌های واسطه‌گری، سوداگری می‌رود و بخش مولد اقتصاد سهمی از تسهیلات بانکی ندارد.
زمانی که به واحدهای تولیدی مراجعه می کنیم، عمده‌ی آن‌ها مشکل سرمایه در گردش داشته و نمی‌توانند تولید خودشان را حفظ یا افزایش دهند. این نشان می‌دهد یکی از موضوعات ضروری اقتصاد ما مربوط به روند و مسیری‌ است که تسهیلات کلان طی می‌کند، لذا باید بتوانیم مسیر تسهیلات را به سمت تولید هدایت کنیم.
مسکن کالایی است که رشد آن خیلی از صنایع دیگر را تحریک می‌کند و هرچقدر ساخت مسکن در کشور رونق گیرد، بطور غیرمستقیم خیلی از صنایع سبک و سنگین فعال می‌شود. بنابراین هرچقدر از تولید مسکن حمایت بشود مانند آن است که از صنایع فولاد، سیمان، مصالح ساختمانی، شیرآلات و… بطور غیرمستقیم حمایت شده است.
طبق قانون جهش تولید در صورت عدم پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها باید جریمه شوند که این میزان جریمه در طول دو سال گذشته حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان بوده است. بانک‌ها باید این میزان جریمه را از طریق سازمان امور مالیاتی به صندوق ملی توسعه مسکن کشور واریز کرده تا بخشی از هزینه‌های جاری نهضت ملی مسکن از این طریق تامین شود.

همچنین مطالعه کنید:

تجارت ۱.۳۶۴میلیارد دلاری ایران و ترکیه/ رشد ۱۶درصدی صادرات ترکیه به ایران

به گزارش کسب و کار نیوز، آمارهای منتشر شده توسط اداره آمار ترکیه نشان می‌دهد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.