صفحه اصلی / سرخط خبرها / نیاز اقتصاد به رونق سرمایه گذاری
نیاز اقتصاد به رونق سرمایه گذاری

علی قنبری، اقتصاددان

نیاز اقتصاد به رونق سرمایه گذاری

سرمقاله

برای مهار تورم نیازمند ثبات سیاسی و اقتصادی در کشور هستیم. در حال حاضر شرایطی ایجاد شده که نیازمند آرامش و حضور فعال تمامی مردم و دستگاهها در حوزه اقتصادی است. همچنین دستگاه دیپلماسی باید شرایطی ایجاد کند تا رابطه ایران با کشورهای منطقه و اروپایی بهبود پیدا کند. باید شرایطی در روابط بین‌المللی ایجاد شود که کشورها برای برقراری رابطه با ایران که سال‌هاست در آن سرمایه‌گذاری نکرده‌اند. افزایش سرمایه گذاری بخش خصوصی و سرمایه گذاری های خارجی موجب رونق گرفتن اقتصاد ایران می شود. تنها باید در مواردی بخش دولتی را وارد حوزه سرمایه گذاری کرد که امکان سرمایه گذاری بخش خصوصی وجود ندارد یا بخش خصوصی رقبتی به سرمایه گذاری ندارد.
از طرفی دیگر دولت باید در کنترل تورم جدی باشد. باید با تمام قوا وارد میدان شود. باید با گرانی و احتکار کالا برخورد کند. این یک واقعیت است که ظرف دهه اخیر میزان مصرف کالاهای اساسی در سبد مصارف مردم ایران کاهش پیدا کرده است و این یک نقطه منفی برای مسئولین کشور است. متاسفانه به دلیل کاهش ارزش پول ملی و افزایش تورم و کاهش درآمد مردم نمی‌توانند کالاهای اساسی را به مقدار نیازشان تامین کنند و این یک خطر برای سلامت جامعه است.
هر چند متاسفانه بخشی از گرانی شب عید و تورمی که بالا می‌رود ناشی از واقعیت ناآرامی است که در عرصه اقتصادی و سیاسی بخصوص تنش‌های منطقه‌ای واثراتی که روی نرخ دلار می‌گذارد است، اما دولت در ایام پایانی سال باید برای کاهش تحمیل فشار اقتصادی به مردم وارد عمل شود و با کاهش هزینه‌های خود مانع از افزایش تورمی شود که در پایان سال تجربه می‌شود.
تورم فعلی به دلیل کاهش تولید شکل گرفته است. وقتی تولید کم می‌شود، عرضه هم کم می‌شود ولی تقاضا کم نمی‌شود. در نتیجه تورم روز به روز افزایش پیدا می‌کند. شاه‌کلید مهار تورم افزایش سرمایه‌گذاری خارجی و بخش خصوصی داخلی است. باید تقویت سیاست خارجی به عنوان راهکار تکمیلی در جهت تقویت اقتصاد بومی در دستور کار قرار گیرد. دولت با بازگرداندن امید به جامعه راه بهبود اقتصاد را می گشاید که در صورت ادامه این راه در کنار موفقیت مذاکرات بین المللی امید به بهبود اقتصاد بیشتر می شود.

همچنین مطالعه کنید:

ایران دهمین تولیدکننده بزرگ مواد معدنی دنیا است

به گزارش کسب و کار نیوز ، صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق ایران در نشست نمایشگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.