صفحه اصلی / سرخط خبرها / فراهم سازی بستر سرمایه گذاری در تولید
فراهم سازی بستر سرمایه گذاری در تولید

علی قنبری، اقتصاددان

فراهم سازی بستر سرمایه گذاری در تولید

سرمقاله

اقتصاد در صورتی می تواند رشد و رونق را تجربه کند که از تولید و صنعت حمایت شود. تولید و صنعت سنگ بنای رشد اقتصادی را فراهم می کند و حمایت از تولید و صنعت منجر به کاهش بیکاری و افزایش صادرات خواهد شد. حمایت از صنایع در نهایت منجر به ارزآوری بیشتر و رشد صادرت غیرنفتی خواهد شد. نیاز امروز کشور، توسعه صادرات غیرنفتی است.
حمایت از صنایع به این معنی است که تامین مالی و تامین انرژی در دستور کار باشد. این دو امر باید در اولویت قرار داشته باشد. تحت هیچ شرایطی انرژی در صنایع و تولید نباید قطع شود. در غیر این صورت تولید کارایی خود را از دست می دهد. اگر دولت ها به معنای واقعی برای موفقیت اقتصادی تلاش می کنند و خواهان این هستند که در سال‌های آینده فعالیت‌های آن ماندگار شود، قطعاً از مسیر توجه به تولید می‌تواند این امر را محقق کنند.
همچنین دولتها با اعتماد‌سازی می‌تواند اولین گام را برای توسعه صنعتی بردارند. لازمه اعتماد‌سازی این است که مقررات دست و پاگیر از جلوی پای فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان برداشته شود. اگر فعالان اقتصادی مطمئن شوند که دولت تمام قد برای حمایت از بخش خصوصی گام برمی‌دارد و تلاش می‌کند از هیچ کمکی دریغ نخواهند کرد.
همین امر باعث می‌شود که اقتصاد روی ریل درستی قرار گیرد. ابزار دیگری که دولت می تواند از آن بهره بگیرد، برجام و جلوگیری از هر گونه تنش با کشورهای اروپایی و همسایه است. اگر دولت دو موضوع عنوان شده را عملیاتی کند ایران به توسعه صنعتی هم می‌رسد. دولت همچنین می بایست فضا و بسترهای مناسب را برای سرمایه‌گذاری ایرانی‌های خارج از کشور و خارجی‌ها در ایران هموار کند. اصلی‌ترین مشکل اقتصاد ایران رکود و بیکاری است. اگر بسترهای لازم برای سرمایه‌گذاری فراهم شود این موانع و مشکلات برطرف خواهد شد.
از طرفی دیگر یکی از ضروریات صنایع در کشور این است که از خام فروشی به فرآورده فروشی روی بیاوریم. مشکل فعلی کشور این است که در صنایع مختلف به خام فروشی می‌پردازیم و از توسعه زنجیره ارزش محصولات که خلق ارزش افزوده می‌کند، عقب مانده‌ایم. به خصوص این موضوع در صنعت نفت و گاز کشور نیز مشاهده می‌شود که باید به‌طور جد به سمت اصلاح این روند پیش برویم تا شاهد دانش بنیان شدن صنعت نفت و گاز در کلیه زنجیره ارزش از استخراج نفت تا تولیدات مواد شیمیایی در پایین دست این صنعت باشیم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته

به گزارش کسب و کار نیوز ، صندوق بین المللی پول در گزارش  منطقه ای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.